Zbog interesa javnosti vezano za članak koji je objavljen 16. listopada 2024. godine na portalu Index.hr s naslovom ‘Dječaka s autizmom upisali u predškolu u Metkoviću. Dobio je tri dana po 30 minuta’, Pravobranitelj za osobe s invaliditetom je objavio javno priopćenje koje u nastavku prenosimo u cijelosti
Ovim putem želimo obavijestiti zainteresiranu javnost da se prava djece s teškoćama u razvoju definirana propisima koji se odnose na predškolski odgoj i obrazovanje podrazumijevaju njihovo ravnopravno uključivanje, te pod određenim uvjetima i prednost upisa u predškolske ustanove.
Pravobranitelj za osobe s invaliditetom sukladno svojim ovlastima i djelokrugu prati ostvarivanje prava djece s teškoćama u razvoju, a u slučaju povrede djetetovih prava ovlašten je zatražiti očitovanja, davati mišljenja, uputiti preporuke i upozorenja nadležnim tijelima, zatražiti provedbu inspekcijskih nadzora, što je u konkretnom slučaju i činio.
U odnosu na dosadašnji rad, a vezano za upise djece s teškoćama u razvoju u predškolski program odgoja i obrazovanja, ističemo da im je u okvirima međunarodnih ugovora i postojećih nacionalnih propisa osiguran upis u jednakim uvjetima uz obvezu osiguravanja potrebne razumne prilagodbe i podrške, no u praktičnoj provedbi zbog i nadalje prisutnih predrasuda i pogleda na djecu s teškoćama u razvoju, zamjećujemo krivu primjenu propisa, a najčešće izostanak razumne prilagodbe potrebama djeteta, kako bi ono na jednakoj osnovi s drugima moglo ostvariti svoje temeljno pravo – pravo na obrazovanje.
Kada govorimo o lošim praksama pojedinih predškolskih ustanova, prvenstveno se odnose na postavljanje određenih zahtjeva prema djetetu s teškoćama u razvoju, pri čemu se npr. utvrđuju njihove sposobnosti za uključivanje u vrtić, umjesto osiguravanja njihovog prava na predškolski odgoj i obrazovanje odnosno upis u vrtić uz istovremeno planiranje podrške djetetu.
Kada govorimo o programu predškole, isti je obavezan za svu djecu u godini prije polaska u školu te ima propisanu i satnicu (250 sati) u kojoj je potrebno provesti kurikulum programa predškole kao i minimalnu satnicu (150 sati). Dakle, sukladno postojećim zakonskim odredbama ne postoji mogućnost da se dijete isključi iz programa predškole, a djeci s teškoćama u razvoju sukladno njihovim potrebama nužno je osiguravanje dodatne prilagodbe.
Ovo smatramo posebno značajnim, jer se upravo radi o djeci koja se kroz program predškole trebaju pripremiti za uključivanje u nastavni proces škole, odnosno strukturirane aktivnosti.
Što se tiče konkretnog slučaja, Pravobranitelj za osobe s invaliditetom svoje mišljenje i preporuke vezano uz pravo prednosti upisa u vrtić uputio je u dva navrata Dječjem vrtiću Metković i osnivaču vrtića (u prvom tjednu po zaprimanju pritužbe), a nakon saznanja i zaprimanja pritužbe na trajanje programa predškole, pozivajući se na izričitu zakonsku odredbu o trajanju i satnici programa predškole i pravu djeteta zagarantiranom svim nacionalnim i međunarodnim dokumentima dječjem vrtiću je upućeno mišljenje, a o svemu je obaviješteno i nadležno Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih (dalje u tekstu: Ministarstvo), te je zatraženo i postupanje Samostalnog sektora prosvjetne inspekcije Ministarstva (u roku pet dana od ponovnog obraćanja roditelja). O svim postupanjima Pravobranitelja za osobe s invaliditetom roditelji su upoznati usmenim i pisanim putem.
Pravobranitelj za osobe s invaliditetom i ovom prilikom, pa i ovim putem, želi uputiti poruku ustanovama odgoja i obrazovanja, njihovim osnivačima i resornom Ministarstvu da je odgojno-obrazovna inkluzija obaveza i interes društva, a njezin izostanak predstavlja diskriminaciju djece s teškoćama u razvoju.
Inkluzija podrazumijeva dodatnu podršku djetetu, a teškoće u razvoju ne smiju se niti kroz interne akte, niti u postupcima upisa izravno kvalificirati kao prepreka pristupu pojedinim oblicima odgoja i obrazovanja.