Poveži se s nama

EU kutak

EU IZBORI Tko će u Bruxellesu zastupati interese osoba s invaliditetom

Objavljeno

/

Foto: IN-PORTAL

Ne vjerujem da će se smanjivati socijalna prava. To nikako nije dobro jer to uvijek može dovesti do nekakvih socijalnih nemira koji posljedično mogu dovesti do svrgavanja vlasti, rekao nam je komunikacijski stručnjak Petar Tanta

Ako je suditi po izlaznosti birača na izbore za EU parlament, Lijepa naša zemlja je kržljave demokracije, a narod politički anemičan i lijen.

Tužno ali istinito, više je Hrvat(ic)a izašlo u kladionice zbog Baby Lasagne i njegova plasmana na Euroviziji, negoli na EU izbore koji su najavljivani kao povijesni. Još i danas osjećamo posljedice te eurovizijske groznice, potrošila nas je energetski. Za slabu izlaznost, dakle, djelomično je odgovoran i rečeni dečko iz Umaga.

Razočarenje slabim odazivom birača nije krila ni ekipa iz Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj, koja je za novinare organizirala praćenje izbora u zagrebačkoj Kući Europe. Za ovu su prigodu okupili ugledne komunikacijske stručnjake koji su u panel raspravama pokušali protumačiti koliko su ovi izbori bili važni za budućnost Europske unije, ali i za naše (osobne) živote. Jedan od panelista bio je i Petar Tanta, suvlasnik i direktor u CTA komunikacijama s iskustvom savjetovanja klijenata iz različitih sektora, kako je to navedeno u njegovoj biografiji. Pitamo ga što će rezultati ovih izbora značiti za socijalne politike zemalja članica EU i kako će se to odraziti na tzv. društvene manjine.

– Usudio bih se reći da se kampanja gradila na tome da su neke manjine na neki način bile izložene ruglu. Ako pričamo o LGBT zajednici i ostalima, gradila se kampanja da su oni negativni i da bi to sve trebalo pogaziti. Vjerujem da, kad se svjetla reflektora i kamera ugase to neće biti tako i da će ova ekipa koja treba ući u Europski parlament ipak smanjiti negativnu retoriku. Na neki to je bio neki dio kampanje, ali u stvarnom svijetu ipak će oni malo drugačije – kaže Tanta.

– Ne vjerujem da će se smanjivati socijalna prava. To nikako nije dobro jer to uvijek može dovesti do nekakvih socijalnih nemira koji posljedično mogu dovesti do svrgavanja vlasti. Jer nikome nije u interesu da sad odjednom odreže nekakvu skupinu ljudi i proglasi ih se nepoželjnima. Vidjeli smo kako je to izgledalo početkom prošlog stoljeća. Vjerujte, nikome nije u interesu da se to ponovno dogodi – uvjeren je Tanta.

U predizbornoj su kampanji, svejedno, kandidati iz krajne desnog spektra sasvim otvoreno najavljivali borbu protiv rodne ideologije i prava ljudi iz LGBT zajednice. Očekuje li Tanta porast homofobije? Je li i on, kao uvaženi komunikacijski stručnjak, imao problem shvatiti što to znači ideološka kolonizacija Hrvatske?

– Nažalost, kad govorimo o homofobiji, moramo uzeti malo širu priču. Taj desni narativ je nažalost u porastu. Evo, primjerice, ja bih citirao gospodina Ilčića, koji je u svom predizbornom spotu, koji se emitirao u udarnom terminu na našoj nacionalnoj televiziji, rekao: ‘Mi smo protiv politika zla, hedonizma i rodnih prava!’ Kako to troje ima bilo kakav doticaj, meni to uopće nije jasno. Ali, eto, vidimo da se petljaju pojmovi i pod nešto drugo podvlači treće.

A kad pitate za ideološku kolonizaciju Hrvatske, to sam otprilike shvatio isto kao što sam i shvatio da je problem u Jugoslaviji, koja je umrla prije 30 i nešto godina. Dakle, dajete nekakav pojam koji zvuči strašno, koji će iz nekog prosječnog birača izvući neku emociju, a u pozadini ne znači ništa – veli Tanta.

A kako Tanta tumači činjenicu da u novom sazivu Europskog parlamenta, govore to prvi podaci, neće biti zastupnika koji će zagovarati interese osoba s invaliditetom? Vrlo neobično, budući da svaki peti žitelj EU-a ima neki oblik tjelesnog ili intelektualnog oštećenja, prema službenoj procjeni Europske komisije.

– Uvijek volim reći da je društvo onakvo kako se brine prema svojim najranjivijim skupinama. Ako pogledate Hrvatski sabor, u ovom trenutku mogu se sjetiti jedne osobe, a to je Ljubica Lukačić u prvom redu sabornice, da lakše može doći na svoje radno mjesto. Nitko drugi mi ne pada na pamet. Primjerice, sjećam se i pravobraniteljice za osobe s invaliditetom Anke Slonjšak. Sada kada to prebacim na Bruxelles, bilo bi jako dobro da uspije netko tko ima probleme s invaliditetom da na svom primjeru pokaže kako je to biti dio Europskog parlamenta i na koji način, za početak, osigurati mobilnost i pristupačnost – zaključuje Tanta.

U blizini Kuće Europe, odakle pratimo izbore, nalazi se Iblerov trg a na njemu središnjica SDP-a. Odlazimo tamo kako bismo čuli najnovije tračeve, a usto se pojavila i glasina da će stranačke prostorije posjetiti i On osobno. Uistinu, gotovo za svakim stolom s neformalnim grupicama često se spominje Njegovo ime. Hoće li doći zajedno s Peđom Grbinom i uputiti poruku članstvu? Hoće li se u dramatičnom govoru obratiti naciji? I što će na to reći Ustavni sud?

Jedan od onih koji se ne bave tim tričarijama je i Siniša Hajdaš Dončić, potpredsjednik SDP-a, kojeg zaskačemo s pitanjem neposredno nakon objave rezultata izlaznih anketa, pa je logično da je čovjek još uvijek naelektriziran i treba mu nešto da smiri živce. Novinaru In-Portala kaže da pričeka s izjavom dok ne popuši cigaretu. Hajdaš Dončić mota duhan, što je danas moda među ljevičarima, jer se i na taj način razlikuju od onih političkih oponenata koji ili puše kubanske cigare od sto dolara ili uopće ne puše.

Pitamo ga kako će ljevica odgovoriti ako budu ugrožene socijalne politike u EU.

– Zajedno sa svojim partnerskim strankama, SDP će se boriti za sve ljude Europske unije bez obzira na dob, spol, društvenu i socijalnu pripadnost. Dakle, imat će kod nas pouzdane partnere – bio je kratak Siniša Hajdaš Dončić.

Izlazne ankete u tom su trenutku ukazivale na premoćnu pobjedu dvaju vodećih stranaka, HDZ-a i SDP-a, po jedan je mandat pripao platformi Možemo i Domovinskom pokretu, dok su svi oni koji nisu imali razvijenu stranačku infrastrukturu na izborima prošli dozlaboga loše. S obzirom na porazno lošu izlaznost, ispostavilo se kako je na ove izbore izašlo stranačko, a ne biračko tijelo.

O izlaznosti i skretanju Europe udesno, ispred SDP-ove središnjice razgovaramo s Dalijom Orešković, koja također ne krije razočarenje rezultatima izlaznih anketa.

– Čini mi se da Europa nije ‘malo’ skrenula udesno, kako vi to kažete. Malo je skrenula desno već i na prošlim izborima kada su te desne populističke snage dodatno ojačale, a njihova retorika je vrlo isključiva prema svima koji nisu dio njihovog obrasca i vrlo uskog kuta gledanja, dakle svih koji su na bilo koji način različiti, drugačiji ili imaju drugačije potrebe. Na neki način se nađu na margini ili su vrlo često isključeni ili diskriminirani – kategorična je Orešković.

– Ne mogu govoriti o političkim strankama iz drugih država, zemalja članica Europske unije, koje toliko dobro ne poznajem u ovom trenutku, ali zato dobro poznajem HDZ. Sada ću se u jednoj dobroj namjeri prisjetiti jednog tužnog, možda najtužnijeg i najsramotnijeg trenutka u prošlom sazivu Hrvatskog sabora, a to je kada je Anka Mrak Taritaš predložila jedan zakon ili dopunu, kojom  roditeljima njegovateljima djece s teškim invaliditetom daje mogućnost naknade u razdoblju od šest mjeseci ili godine dana nakon smrti djeteta.

Svirepost, ali doslovno svirepost, kojom je HDZ odbio taj prijedlog samo zato što dolazi iz redova opozicije, pokazuje o kakvoj se političkoj stranci radi. Potom su manje-više sličan prijedlog uputili nekoliko tjedana ili mjeseci kasnije, kada su shvatili da bi im to moglo PR-ovski naštetiti, a zapravo su neke naknade tempirali tako da dođu neposredno pred izbore, kako bi prikazali lažnu brigu i lažnu socijalnu osjetljivost. Smatram da su se u Hrvatskoj najviše kršila prava ranjivih društvenih skupina. Tu su ponajprije osobe s invaliditetom, ali tu su i djeca, tu su i umirovljenici i svi oni koji žive na rubu siromaštva, a kako ih HDZ-ova vlast tretira vidi se i po tome da smo na početku ovog saziva raspravljali o izvješću pravobraniteljice za osobe s invaliditetom za 2021. godinu. To je sramota, što znači da su za HDZ-ovu vlast osobe s invaliditetom, koje imaju određene poteškoće, kojima je potrebna podrška i zaštita sustava, nažalost bile i ostale osobe drugoga reda. Europska unija ima brojne mehanizme putem kojih može pomoći takvim osobama, ali uzalud ukoliko nacionalna vlast nema sluha, nema afiniteta i nema osobu kojoj je doista stalo da neke dobre ideje – pa čak i financijska sredstva koja su dostupna i raspoloživa, iz EU fondova pretoči u našu svakodnevicu. Evo, to će biti sigurno jedna tema kojom ćemo se baviti i u ovom sazivu Hrvatskog sabora i tražit ćemo bolju i tješnju suradnju s europskim institucijama.

Povezat ću ovu lošu, slabu izlaznost, nikad slabiju i kod nas i u drugim zemljama, s činjenicom da su se očito brojni građani osjetili da su stavljeni sa strane i da europske institucije ne vode brigu o njihovim prioritetima na način na koji bi trebale. Ja mislim da cijeloj Europskoj uniji slijedi veliki redizajn, jedno veliko preispitivanje i vraćanje na prve postavke vladavine prava, zaštite temeljnih ljudskih prava, briga o svim osjetljivim i isključenim skupinama. Evo, to je bila Europa i vizija Schumanna i nadam se da će biti dovoljno hrabrih i progresivnih političara, makar bili manjina, u ovom novom sazivu EU parlamenta koji će upravo zastupati te vrijednosti i ideje – rekla je Dalija Orešković.

Ekipa iz Ureda Europskog parlamenta dala je sve od sebe kako bi animirala hrvatske birače da izađu na ove izbore. Kampanju su vodili profesionalno i profinjeno, javnosti ukazujući na činjenice o benefitima članstva u europskoj obitelji i o kulturološkim vrijednostima Europske unije. Pritom nisu papagajski naglašavali sredstva koja Hrvatska svake godine dobije iz EU fondova. Novinarima su u Kući Europe upriličili uistinu ugodno praćenje izbora i neometan rad. (Nitko nije ostao gladan i žedan, za što posebna zahvala ide Maji Ljubić Kutnjak i Barbari Peranić, prvim damama Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj, nap. aut.).

Tko zna, možda bi Ured Europskog parlamenta polučio bolje rezultate kada je riječ o izlaznosti da je, kojim slučajem, hrvatske birač(ic)e motivirao za izbore nekim tradicionalnijim metodama. Mogli su, primjerice, po općinama organizirati vašare s borbom bikova, dok konobarice u borosanama poslužuju odojka i grah salatu. Na takvim dernecima nema mjesta za ideološku kolonizaciju i tamo neku rodnu ideolongogiju, pardon ideologiju.

EU kutak

PRORAČUN EU ZA 2025. Pojačano financiranje europskih prioriteta

Objavljeno

/

Na slici je muškarac srednjih godina s prosijedom kosom i bradom, koji nosi tamno odijelo i kravatu. Njegovo lice je ozbiljno, a pozadina je zamagljena, s plavom bojom i simbolima koji sugeriraju službeni događaj.
Foto: Europska unija/Mauro Bottaro

Europska komisija je u srijedu predložila godišnji proračun EU-a za 2025. u iznosu od 199,7 milijardi eura. Navedena sredstva dopunit će se isplatama iz instrumenta NextGenerationEU, koje se procjenjuju na 72 milijarde eura

Ta će znatna financijska omotnica pomoći Uniji u ostvarivanju političkih prioriteta uzimajući pritom u obzir izmjene dogovorene u reviziji višegodišnjeg financijskog okvira (VFO) u sredini programskog razdoblja u veljači 2024.

U nacrtu proračuna za 2025. sredstva se usmjeravaju u područja u kojima će imati najveći učinak, u suradnji i u skladu s potrebama država članica EU-a i partnera u cijelom svijetu. Cilj je da Europa postane otpornija i spremnija za budućnost, od čega će koristi imati građani i poduzeća Unije. To će se postići poticanjem zelene i digitalne tranzicije i otvaranjem radnih mjesta uz istodobno jačanje strateške autonomije Europe i njezine globalne uloge, a putem Platforme za strateške tehnologije za Europu (STEP) omogućit će se potpora ključnim tehnologijama.

U skladu s revizijom VFO-a u sredini programskog razdoblja nacrtom proračuna za 2025. osigurat će se i kontinuirana potpora sirijskim izbjeglicama u Turskoj i široj regiji te će se nastaviti podupirati južno susjedstvo, uključujući vanjsku dimenziju migracija, i zapadni Balkan. Što je najvažnije, iz proračuna će se pružati stabilna i sustavna potpora Ukrajini.

Komisija predlaže sljedeću raspodjelu sredstava po prioritetima EU-a (u obvezama):

  • 53,8 milijardi eura za zajedničku poljoprivrednu politiku i 0,9 milijardi eura za Europski fond za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu, kao potpora europskim poljoprivrednicima i ribarima, ali i kako bi se ojačala otpornost poljoprivredno-prehrambenog sektora i sektora ribarstva te osigurala dostatna sredstva za upravljanje krizama
  • 49,2 milijarde eura za regionalni razvoj i koheziju za potporu ekonomskoj, socijalnoj i teritorijalnoj koheziji, kao i za infrastrukturu koja je potrebna za zelenu tranziciju i prioritetne projekte Unije
  • 16,3 milijarde eura za potporu partnerima i interesima u svijetu, od čega 10,9 milijardi eura u okviru Instrumenta za susjedstvo, razvoj i međunarodnu suradnju – Globalna Europa (NDICI – Globalna Europa), 2,2 milijarde eura za Instrument pretpristupne pomoći (IPA III), 0,5 milijardi eura za Instrument za rast za zapadni Balkan i 1,9 milijardi eura za humanitarnu pomoć (HUMA)
  • dodatne 4,3 milijarde eura bit će na raspolaganju u obliku bespovratnih sredstava u okviru Instrumenta za Ukrajinu, uz zajmove u iznosu od 10,9 milijardi eura
  • 13,5 milijardi eura za istraživanje i inovacije, od čega 12,7 milijardi eura za Obzor Europa, vodeći istraživački program Unije; nacrt proračuna uključuje i financiranje Europskog akta o čipovima u okviru programa Obzor Europa i preraspodjelom sredstava iz drugih programa
  • 4,6 milijardi eura za europska strateška ulaganja, od čega 2,8 milijardi eura za Instrument za povezivanje Europe u cilju poboljšanja prekogranične infrastrukture, 1,1 milijarda eura za program Digitalna Europa za oblikovanje digitalne budućnosti Unije i 378 milijuna eura za InvestEU za ključne prioritete (istraživanje i inovacije, usporedna zelena i digitalna tranzicija, zdravstveni sektor i strateške tehnologije)
  • 2,1 milijarda eura za svemir, najvećim dijelom za Europski svemirski program, koji će objediniti djelovanje Unije u tom strateškom području
  • 11,8 milijardi eura za otpornost i vrijednosti, od čega 5,2 milijarde eura za sve veće troškove zaduživanja u okviru instrumenta NextGenerationEU, 4,0 milijardi eura za program Erasmus+ radi stvaranja prilika za obrazovanje i mobilnost građana, 352 milijuna eura za potporu umjetnicima i stvarateljima iz cijele Europe te 235 milijuna eura za promicanje pravde, prava i vrijednosti
  • 2,4 milijarde eura za okoliš i klimatsku politiku, od čega 771 milijun eura za program LIFE za potporu ublažavanju klimatskih promjena i prilagodbi na njih te 1,5 milijardi eura za Fond za pravednu tranziciju kako bi zelena tranzicija donijela koristi svima
  • 2,7 milijardi eura za zaštitu granica, od čega 1,4 milijarde eura za Fond za integrirano upravljanje granicama i 997 milijuna eura (ukupni doprinos Unije) za Agenciju za europsku graničnu i obalnu stražu (Frontex)
  • 2,1 milijarda eura za rashode povezane s migracijama u EU-u, od čega 1,9 milijardi eura za potporu migrantima i tražiteljima azila u skladu s našim vrijednostima i prioritetima
  • 1,8 milijardi eura za rješavanje pitanja obrane, od čega 1,4 milijarde eura za potporu razvoju kapaciteta i istraživanju u okviru Europskog fonda za obranu te 244,5 milijuna eura za potporu vojnoj mobilnosti
  • 977 milijuna eura za osiguravanje funkcioniranja jedinstvenog tržišta, od čega 613 milijuna eura za Program jedinstvenog tržišta te 205 milijuna eura za borbu protiv prijevara i rad u području oporezivanja i carina
  • 583 milijuna eura za program ‘EU za zdravlje’ kako bi se pružio sveobuhvatan odgovor na zdravstvene potrebe građana te 203 milijuna eura za Mehanizam Unije za civilnu zaštitu (rescEU) kako bi se omogućilo brzo pružanje operativne pomoći u slučaju krize
  • 784 milijuna eura za sigurnost, od čega 334 milijuna eura za Fond za unutarnju sigurnost, koji će raditi na suzbijanju terorizma, radikalizacije, organiziranog kriminala i kibernetičkog kriminala
  • 196 milijuna eura za sigurne satelitske veze u okviru novog Programa Unije za sigurnu povezivost.

Nacrt proračuna za 2025. dio je dugoročnog proračuna Unije donesenog krajem 2020. i izmijenjenog u veljači 2024., uz naknadne tehničke prilagodbe, a cilj mu je pretvoriti Unijine prioritete u konkretne godišnje rezultate.

Nacrt proračuna EU-a za 2025. uključuje rashode obuhvaćene odobrenim sredstvima u okviru gornjih granica dugoročnog proračuna, koji se financiraju iz vlastitih sredstava. Tome se pridodaju rashodi u okviru instrumenta NextGenerationEU, koji se financiraju zaduživanjem na tržištima kapitala. Kad je riječ o ‘osnovnom’ proračunu, u nacrtu proračuna predlažu se po dva iznosa za svaki program: obveze i plaćanja. ‘Obveze’ se odnose na financijska sredstva za koja se u određenoj godini mogu preuzeti ugovorne obveze, a ‘plaćanja’ na stvarno isplaćena sredstva. Svi iznosi izraženi su u tekućim cijenama.

Zahvaljujući proračunu EU-a Europa će i sljedeće godine raspolagati sredstvima za prevladavanje sadašnjih i budućih izazova, prvenstveno zato što se njime podupiru zelena i digitalna tranzicija i povećava opća otpornost Unije. Uspjeli smo ojačati i svoj vanjski položaj: revizija VFO-a u sredini programskog razdoblja neophodna je kako bi Unija mogla suvereno odgovoriti na posljedice ruske ratne agresije na Ukrajinu, nositi se s kontinuiranim migracijskim pritiscima i nalaziti rješenja za njihove osnovne uzroke, reagirati na krizu na Bliskom istoku, ojačati svoj kapacitet za odgovor na prirodne katastrofe i unaprijediti svoju konkurentnost na svjetskom tržištu ključnih tehnologija – izjavio je Johannes Hahn, povjerenik za proračun i administraciju.

Treba napomenuti da Europska komisija državama članicama pruža političke smjernice u okviru proljetnog paketa europskog semestra 2024. za izgradnju snažnog gospodarstva otpornog na promjene u budućnosti. Takvo gospodarstvo osigurava konkurentnost, otpornost i dugoročno blagostanje, uz istodobno održavanje zdravih javnih financija u kontekstu zahtjevnog geopolitičkog okruženja.

EU je odlučan poduzeti daljnje korake kako bi poboljšao dugoročnu konkurentnost, blagostanje i vodstvo na globalnoj razini te ojačao otvorenu stratešku autonomiju. Iako EU i države članice raspolažu znatnim resursima za daljnji razvoj, EU će nastaviti rješavati strukturne izazove koji su na putu konkurentnosti, osiguravajući veći rast produktivnosti i ulaganja te rješavajući problem nedostatka radne snage i vještina.

Za ostvarivanje tih ciljeva potreban je integrirani pristup u svim područjima politika: makroekonomska stabilnost, promicanje okolišne održivosti, produktivnosti i pravednosti. U okviru europskog semestra osigurava se ta koordinacija politika, uključujući provedbu već spomenutog instrumenta NextGenerationEU, u čijem su središtu Mehanizam za oporavak i otpornost (RRF) i programi kohezijske politike. Ciklus europskog semestra sadržava i ažurirana izvješća o napretku u ostvarivanju ciljeva održivog razvoja i utvrđuje prioritete ulaganja za predstojeće preispitivanje kohezijske politike sredinom programskog razdoblja.

Izvor: Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj

Nastavi čitati

EU kutak

Iskoristi svoj glas. Ne daj da ti drugi kroje budućnost. Europski izbori 9. lipnja 2024.

Objavljeno

/

Ovogodišnji europski izbori odredit će kako ćemo se zajedno suočiti s jednim od najkompleksnijih trenutaka naše generacije. Vjerujemo da demokracija nije samo temeljno pravo već i zajednička odgovornost svih nas, a glasanje je najizravniji način korištenja te odgovornosti, rekla nam je vršiteljica dužnosti voditeljice Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj, Maja Ljubić Kutnjak

Iz Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj pozivaju da pogledate emotivni četverominutni dokumentarac čiji su protagonisti stariji Europljani koji su iz prve ruke iskusili promjene vezane uz demokraciju. Ti istaknuti pojedinci – koji su živjeli pod represivnim režimima ili su doživjeli krhkost demokracije – željeli su prenijeti svoje osobne priče unucima i budućim generacijama.

Njihova zajednička svjedočanstva oblikuju poruku da glasanje nije nešto što bismo trebali uzimati zdravo za gotovo.

Nastavi čitati

U trendu