Poveži se s nama

in MREŽA

Održan 20. okrugli stol knjižničnih usluga za osobe s invaliditetom i djecu s teškoćama u razvoju

Objavljeno

/

Na fotografiji je prikazano nekoliko ljudi koji sjede u krug i nešto raspravljaju. Vjerojatno na nekoj konferenciji. Iza njih su dva panoa na kojima nešto piše. Osim ljudi koji sjede na stolicama, na fotografiji su prikazane i dvije žene koje sjede za crnim stolom. Konferencija se održala u ugodnom i osvjetljenom unutarnjem prostoru.
Foto: Borna Ferdo Vukojević

Već dugi niz godina članovi Knjižničnog društva i Komisija za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom se bore kako bi osobama koje zbog određenog invaliditeta imaju problema s čitanjem, pokušali olakšati tu bitnu stavku za obrazovanje i normalno funkcioniranje u svim sferama života

U petak se u prostorima Nacionalne sveučilišne knjižnice održao 20. po redu okrugli stol na temu knjižničnih usluga za osobe s invaliditetom i osobe s teškoćama u razvoju.

Ovu manifestaciju već tradicionalno organizira Hrvatsko knjižnično društvo zajedno s Komisijom za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom i osobe s posebnim potrebama te Komisijom za slobodan pristup informacijama i slobodu izražavanja – Sekcija za narodne knjižnice.

Već dugi niz godina članovi Knjižničnog društva i Komisija za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom se bore kako bi osobama koje zbog određenog invaliditeta imaju problema s čitanjem, pokušali olakšati tu bitnu stavku za obrazovanje i normalno funkcioniranje u svim sferama života.

Članovi komisije i brojni uvaženi gosti, kao što je Marko Buljevac s odsjeka socijalnog rada pravnog fakulteta u Zagrebu, Zrinjka Stančić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu, Valentina Martan sa studija logopedije u Rijeci, samo su neki od predavača koji su obrađujući teme vezane za osobe s teškoćama u razvoju i njihovo obrazovanje i uključenost u društvo kroz knjižnične usluge, pokušali okupljenima prikazati što je to Komisija za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom napravila u posljednjih 20 godina, kako bi ranjivim skupinama omogućilo da se korištenjem lake građe za čitanje mogu normalno razvijati i sudjelovati u društvu.

Nakon nekoliko uvodnih govora, skup je prigodnim riječima otvorila predstavnica Ministarstva kulture i medija RH Nevena Tudor Perković.

– Ovim skupom obilježavamo zaista poseban trenutak za knjižničnu zajednicu budući da jubilarni 20. okrugli stol zaokružuje rad Komisije za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom i osobe s posebnim potrebama. Oni dvadeset godina rade na ispravljanju pristupa knjižničnih usluga za ranjive i marginalizirane skupine. Tema ovog okruglog stola odražava predanost knjižnične zajednice prevladavanju prepreka i na intelektualnim, fizičkim ili senzornim ograničenjima unutar zidova knjižnice. Ona naglašava potrebu za kreativnošću i fleksibilnošću u pružanju knjižničnih usluga kako bi se osigurala uključenost svih članova u knjižnično društvo. Komisija za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom i osobe s posebnim potrebama bila je vrlo aktivna u zaštiti prava ovih skupina, uključujući organizaciju nacionalne kampanje za osobe s teškoćama čitanja pod nazivom ‘Ja želim čitati’ koja predstavlja veliki korak u  omogućavanju jednakog pristupa informacijama i knjigama te važan preduvjet za razvoj obrazovanja – kazala je Tudor Perković otvorivši tako jubilarni 20. okrugli stol na ovu temu.

Uslijedila su izlaganja renomiranih stručnjaka o različitim aspektima inkluzivnosti, s naglaskom na mogućnosti primjene u knjižnicama.

Lisa Krolak sa UNESCO-vog instituta za cjeloživotno učenje u Hamburgu svojom prezentacijom na temu ‘Transformativni potencijal zatvorskih knjižnica’ dočarala je prisutnima na koji se način zatvorenici u njemačkim zatvorima socijaliziraju kroz čitanje u zatvorskim knjižnicama i na taj način pripremaju za povratak normalnom životu i integraciji u društvo nakon odsluženja kazne.

Sljedeći je riječ dobio Marko Buljevac koji je održao predavanje na temu koliko smo zapravo inkluzivno društvo.

– Ja smatram da mi nismo inkluzivno društvo, mi smo integrativno društvo. Mi osobama s invaliditetom često tehnički osiguramo pristupačnost, ali da bi se stvorila ona prava inkluzija u društvu mora se još jako puno raditi. Postoje četiri važne komponente inkluzije. Prva je uključivanje osoba s invaliditetom u aktivnosti svakodnevnog života. Morate znati da ne postoje jednake mogućnosti, postoje izjednačene mogućnosti. Upravo se to mora pružiti osobi s invaliditetom kako bi mogla ostvariti svoj puni životni potencijal. Danas se od većine osoba s invaliditetom ne očekuje nikakva socijalna uloga, a to je najveća diskriminacija. Osobe s invaliditetom su često prisutne u društvu, ali u njemu ne sudjeluju. Takve osobe moraju biti dio interaktivnih odnosa koji će rezultirati uključenošću u zajednicu. Na taj će način osoba s invaliditetom moći napraviti sve što ona želi ako joj se pruži šansa. Neovisno življenje, normalizacija i izjednačavanje mogućnosti su temeljne stvar koje osoba mora imati da bi se osjećala prihvaćenom u društvu – kazao je između ostalog Buljevac.

Zrinjka Stančić rekla je nešto više o načelima univerzalnog dizajna i primjeni građe lagane za čitanje u inkluzivnom obrazovanju.

– Inkluzivna kultura škole je društveni pristup inkluziji. Ona se ogleda u obiteljskom, školskom te učiteljevom pristupu obrazovanju, ali i u procesima koji se događaju u našoj lokalnoj zajednici. Što se tiče univerzalnog dizajna, on je preduvjet za stvaranje pristupačnosti, a uključuje prihvatljivost, raspoloživost i prilagodljivost okruženja za učenje. U smjernicama univerzalnog dizajna za osobe s invaliditetom i osobe s teškoćama u razvoju naglasak je stavljen na prilagodbu. To se odnosi na prilagodbu materijala i aktivnosti za učenike. Bitna je prilagodba informacija učenicima. To su slike, strukture teksta, ali i korištenje Brailleovog pisma te znakovnog jezika. Univerzalni dizajn također ovisi i o pripremi profesora i njegovoj sposobnosti da materijale pripremi na adekvatan način da bi učenik mogao neometano sudjelovati u nastavi – istaknula je Stančić.

Uslijedilo je predavanje Valentine Martan koja se dotaknula teme ‘Značaja obiteljskog čitalačkog okruženja u prevenciji teškoća čitanja’.

– Čitalačke aktivnosti počinju jako rano, još prije početka obrazovanja. Tri su faktora koja pridonose razvoju čitanja, a to su zajedničko čitanje djece i roditelja, broj knjiga u kućanstvu i razvijanje navika i stavova djece. Obiteljske čitalačke aktivnosti pridonose razvoju čitanja. Formalne čitalačke aktivnosti pridonose razvoju pismenosti, dok neformalne čitalačke aktivnosti kod djeteta bude motivaciju za čitanje. Jako je važno i dijaloško čitanje, kroz njega roditelji potiču djecu da aktivno sudjeluju u čitanju na način da dovršavaju rečenice ili odgovaraju na pitanja. Na taj se način poboljšava interakcija i razvija vještina pripovijedanja, ali i kritičko mišljenje kod djece – istaknula je Martan.

Članica Komisije, knjižničarka Jelena Lešaja iz Hrvatske knjižnice za slijepe Zagreb, održala je izlaganje o IFLA-inim smjernicama za inkluzivne knjižnične usluge za osobe s teškoćama čitanja standardnog tiska u kreiranju kojih je sudjelovala, dok je Sanjica Faletar, također članica Komisije, s Filozofskog fakulteta u Osijeku/IFLA EALS održala predavanje o knjižničnim uslugama za osobe s Alzheimerovom bolesti.

Uslijedila je panel rasprava na kojoj su sudjelovali Željka Butorac, logopedinja (ALFA), Sanjica Faletar, Dunja Marija Gabriel, knjižničarska savjetnica, logopedinja Maja Hmelina, Mirko Hrkač (Zaklada Čujem, vjerujem, vidim), Željka Miščin, viša knjižničarka (Knjižnice grada Zagreba), Jelena Pervan, književnica za djecu, Maela Rakočević vodič iz Knjižnice grada Zagreba, te Danira Zovko Šimić iz Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije RH – Uprava za zatvorski sustav i probaciju.

Na panel raspravi obuhvaćene su mnoge teme te su izneseni problemi osoba s invaliditetom u čitanju, ali i dani prijedlozi na koje se sve načine, ovisno o invaliditetu,  njima može prilagoditi sadržaj za čitanje. Poruka cijele panel rasprave bila je, da kada se radi prilagođena građa (lako čitljiv tekst) za osobe s invaliditetom ili se donose bio koja druga inovativna rješenja, osobe s invaliditetom moraju biti uključene u sam proces izrade tih noviteta. Isto tako, panelisti su se dotaknuli i problema knjižnica u zatvorskom sustavu. Na tu temu rečeno je kako bi i u zatvorima trebao postojati knjižničar, ali da bi se u svim gradovima unutar Republike Hrvatske trebale uvesti mobilne knjižnice kako bi zatvorenici neometano mogli čitati jer je čitanje jedan vid njihove rehabilitacije, a poslije i integracije u društvo.

Uslijedilo je izlaganje primjera dobre prakse. Knjižničarska savjetnica Gordana Gregurović Petrović i edukacijska rehabilitatorica Renata Cesarec-Topolovec (OŠ Augusta Cesarca, Krapina) održale su izlaganje na temu ‘Poticanje jezično-čitalačke pismenosti u inkluzivnom odgoju i obrazovanju u okviru Cjelodnevne škole’.

– Jako je važna i nezaobilazna uloga školske knjižnice u poticanju pismenosti. Školska knjižnica je provela suvremene strategije čitanja i učenja te tako suradnjom s programima A1 i A2 cjelodnevne škole poticala jezičnu pismenost i društvenu uključenost. Time je unaprijedila proučavanje i učenje, te tako doprinijela kvaliteti i modernizaciji rada škole Augusta Cesarca.

U sklopu ovog okruglog stola prezentirane su i usluge nove gradske knjižnice Rijeka i njihov kutak za slijepe i slabovidne. Obrađivane su i mnoge druge teme koje potiču na razmišljanje, na koji se način može pomoći osobama s invaliditetom da čitanjem obogate svoj život.

U zadnjem bloku predstavljene su nedavne publikacije članova Komisije. Karolina Zlatar Radigović, knjižničarka, Dijana Sabolović-Krajina, knjižničarska savjetnica i Dunja Marija Gabriel, knjižničarska savjetnica predstavile su smjernice za pristupačnost narodnih knjižnica, a Ljiljana Sabljak, knjižničarska savjetnica predstavila je svoju knjigu temeljenu na doktorskom radu ‘Knjiga i kako je čitati’. Dijana Sabolović-Krajina, knjižničarska savjetnica, Željka Miščin, viša knjižničarka i Amelia Kovačević, viša knjižničarka, predstavile su zbornik ‘Knjižnične usluge za osobe s teškoćama čitanja u vrijeme pandemije bolesti COVID-19’. Antonio Milanović, knjižničar predstavio je svoju knjigu ‘Svijet se vrti oko OSI: iskustveni priručnik za osobe s invaliditetom i o njima’, a Tanja Šupe, knjižničarka i Ksenija Sobotinčić- Štropin, knjižničarka mentorica predstavili su zbirku priča ‘Vjetar iz udaljenih krajeva’ Tanje Šupe.

Za sam kraj održala se rasprava na kojoj je zaključeno da treba i dalje sustavno i interdisciplinarno raditi na unaprjeđenju inkluzije u svim ustanovama i društvu, uključujući knjižnice, kao i da treba voditi računa o ispravnoj i aktualnoj terminologiji.

in MREŽA

Savez SUMSI poziva na radionice za osobe s invaliditetom

Objavljeno

/

Fotografija prikazuje osobu koja koristi invalidska kolica. Na slici se vidi ruka osobe koja drži kotač invalidskih kolica, a na naslonu kolica nalazi se natpis "SOPUR". Invalidska kolica su crne boje s metalnim dijelovima i sivim gumama. U pozadini se nazire prirodni krajolik s mutnim detaljima.
Foto: Pixabay

Radionice, dostupne online za sudionike iz cijele Hrvatske, otvoreno će se baviti izazovima s kojima se osobe s invaliditetom susreću u radnom okruženju. Obradit će se teme prilagodbe radnih mjesta i samozapošljavanja

Jeste li znali da poslodavci mogu dobiti poticaje za zapošljavanje osoba s invaliditetom, s ciljem povećanja njihovih radnih mjesta i poboljšanja uvjeta rada? Ako ste nezaposleni ili tražite bolju priliku, Savez SUMSI organizira niz radionica za unapređenje zapošljivosti osoba s invaliditetom.

U sklopu programa ‘Zajedno kroz izazove2’, od prosinca 2024., Savez SUMSI će održavati grupne i individualne radionice. Cilj je pružiti osobama s invaliditetom alate za bolju prezentaciju svojih vještina i učinkovitije povezivanje s poslodavcima na tržištu rada.

Predsjednik Saveza, Denis Marijon, naglašava da motivirani radnici s invaliditetom donose tvrtkama dodatnu vrijednost.

Radionice, dostupne online za sudionike iz cijele Hrvatske, otvoreno će se baviti izazovima s kojima se osobe s invaliditetom susreću u radnom okruženju. Obradit će se teme prilagodbe radnih mjesta i samozapošljavanja.

Sudionici se mogu prijaviti putem poveznice, nakon čega će sudjelovati u nizu radionica i završnom okruglom stolu. Program traje od prosinca do svibnja.

Patrik Josip Marić, bivši sudionik programa, ističe kako mu je radionica pomogla da prebrodi razdoblje nezaposlenosti i pronađe svoje mjesto u Savezu SUMSI. Njegovo iskustvo pokazuje koliko ovakvi programi mogu biti transformativni.

Program ‘Zajedno kroz izazove2’ provodi Savez SUMSI u suradnji s ključnim partnerima, a financira ga Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.

Poboljšajte svoje šanse na tržištu rada – prijavite se i budite konkurentni.

Nastavi čitati

in MREŽA

Projekt OSI – Otkrij, Spoznaj, Iskusi! ove godine donosi novitete

Objavljeno

/

Na fotografiji su dvije osobe koje sjede za stolom. Jedna osoba koristi prijenosno računalo, dok druga osoba sjedi u invalidskim kolicima. Stol je osvijetljen prirodnim svjetlom koje dolazi kroz prozor u pozadini. Na stolu se nalazi drvena daska s priborom za jelo. Fotografija je zanimljiva jer prikazuje inkluzivnost i suradnju između osoba s različitim sposobnostima.
Foto: Pexels

Naš je cilj pridonijeti inkluziji osoba s invaliditetom u svim aspektima života te smanjiti predrasude i strahove koji često prate određene vrste invaliditeta i teškoća. Kao i prethodnih godina, pripremili smo za vas raznovrsne aktivnosti i radionice, poručuju organizatori

Povodom Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, koji se obilježava 3. prosinca, Studentski zbor Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta (ERF) Sveučilišta u Zagrebu i ove će godine organizirati projekt OSI – Otkrij, Spoznaj, Iskusi!.

Ovaj već tradicionalni događaj ima za cilj edukaciju i senzibilizaciju javnosti o svakodnevnim izazovima s kojima se suočavaju osobe s invaliditetom.

– Naš je cilj pridonijeti inkluziji osoba s invaliditetom u svim aspektima života te smanjiti predrasude i strahove koji često prate određene vrste invaliditeta i teškoća. Kao i prethodnih godina, pripremili smo za vas raznovrsne aktivnosti i radionice, poručuju organizatori.

Ove godine, uz već poznate elemente, projekt donosi i nekoliko noviteta. Sudionici će imati priliku sudjelovati u interaktivnim radionicama koje obuhvaćaju:

poligone i simulacije oštećenja – praktične aktivnosti koje omogućuju bolje razumijevanje svakodnevnih izazova osoba s invaliditetom;

edukacije o psihičkim poremećajima – fokus na rano prepoznavanje simptoma i važnost uključivanja u terapijski proces.

Organizatori naglašavaju da je projekt osmišljen tako da kombinira teoriju s iskustvenim učenjem, koje je jedno od najučinkovitijih načina stjecanja znanja i razvijanja empatije. Radionice će voditi studenti ERF-a uz mentorstvo profesora, a u njihovoj izradi i provedbi sudjeluju i osobe s invaliditetom, u skladu s načelom ‘Ništa o nama, bez nas’.

Organizatori pozivaju sve zainteresirane da podrže projekt dolaskom i dijeljenjem informacije.

– Vidimo se 3. prosinca od 16 do 21 sat u dvorani ‘Pauk’ Studentskog doma Stjepan Radić – kažu.

Projekt nudi jedinstvenu priliku za sudionike da iz prve ruke steknu uvid u perspektivu osoba s invaliditetom, razviju svijest o važnosti inkluzije i osjete kako društvo može postati pristupačnije i pravednije za sve njegove članove.

Nastavi čitati

in MREŽA

Vukovarski leptirići dobili novi prostor na korištenje

Objavljeno

/

Fotografija prikazuje grupu djece koja stoje iza velikog okvira s ilustracijama cvijeća, leptira, sunca i srca. Na okviru je natpis "Budi moja krila!". Djeca mašu rukama prema kameri. U prvom planu, ispred djece, nalazi se crni pas s prslukom. U pozadini se vidi zgrada s prozorima i žutim zidom.
Foto: Vukovarski leptirići

Novi prostor omogućit će proširenje aktivnosti i uvođenje novih socijalnih usluga, što će značajno poboljšati kvalitetu života osoba s invaliditetom i njihovih obitelji

Udruga roditelja djece s teškoćama u razvoju ‘Vukovarski leptirići’ dobila je novi prostor na adresi bivše Ekonomske škole u Vukovaru, Stjepana Filipovića 6, od Grada Vukovara.

Novi prostor omogućit će proširenje aktivnosti i uvođenje novih socijalnih usluga, što će značajno poboljšati kvalitetu života osoba s invaliditetom i njihovih obitelji.

Predstavljanje prostora i planova popratili su gradonačelnik Ivan Penava te brojni volonteri. Predsjednica udruge, Viktorija Matin, naglasila je da će se u novom prostoru provoditi radionice za mlade s invaliditetom, organizirati cjelodnevni boravak, zapošljavati osobe s invaliditetom i uvoditi uslugu ‘Odmor od skrbi’ za roditelje.

Udruga trenutno broji 280 djece s teškoćama u razvoju. Matin se prisjetila početaka suradnje s gradonačelnikom Penavom te zahvalila na dugogodišnjoj podršci. Kazala je također kako borba za djecu i njihovo bolje sutra ne pita za umor pa je jednostavno zasukala rukave s prijateljima i krenuli su napraviti nešto dobro za djecu.

Penava je izrazio ponos na napredak udruge, koja sada zapošljava 20 osoba i pruža ključnu podršku zajednici, dok je volonter Domagoj Bilić istaknuo zadovoljstvo doprinosom kroz uređenje prostorija. Iz udruge su pozvali na sudjelovanje u donacijskoj kampanji kako bi prostor što prije bio u potpunosti prilagođen korisnicima.

Donirati se može putem platforme Čini pravi stvar, na novom kreiranom izazovu ovdje.

Novi prostor postat će sigurno utočište u kojemu će se pružati podrška, graditi nova prijateljstva i jačati međusobno povjerenje u zajednici, što će za mnoge obitelji biti ne samo pomoć već i novi početak kako bi pronašli snagu za suočavanje s izazovima svakodnevnog života.

Nastavi čitati

U trendu