Poveži se s nama

Kultura

DRUŠTVO TJELESNIH INVALIDA U tijeku izložba Zdenka Udovičića

Objavljeno

/

Grupa od sedam osoba pozira ispred plakata s natpisom "Društvo tjelesnih invalida". U prvom planu sjedi muškarac u invalidskim kolicima, nasmiješen, dok s njegove desne strane sjedi žena u ružičastoj majici. Iza njih stoje četiri žene, sve nasmijane i okrenute prema kameri. S lijeve strane, u pozadini, sjedi stariji muškarac u plavoj jakni s hodalicom.
Foto: Klaudija Klanjčić

Društvo tjelesnih invalida organiziralo je otvorenje izložbe slika Zdenka Udovičića u utorak, 29. listopada 2024., u Galeriji Izlog u Zagrebu, Bosanska 2, a izložba će biti otvorena do 20. studenog

Uvodnu riječ održala je Viktorija Lisec, predsjednica Društva tjelesnih invalida, predstavivši samog umjetnika.

Zdenko Udovičić rođen je 2. kolovoza 1969. godine u Zagrebu. U trećoj godini života obolio je od cerebralne paralize, a nakon toga dobio je i epilepsiju. Unatoč svemu, Zdenko radosno svjedoči svoju vjeru i pouzdanje u Boga te Njegovu očinsku ljubav. Živi i stvara umjetnička djela u Zagrebu.

Kao što je istaknuto prilikom predstavljanja, osnovno obrazovanje stekao je u Centru za odgoj i obrazovanje Goljak, a srednju upravno-birotehničku školu završio je u Centru za odgoj i obrazovanje Dubrava. Po struci je upravni referent. Krajem 1990-ih godina, zahvaljujući pokojnom prijatelju, akademskom slikaru Anti Teskeri, otkrio je slikarstvo kao sredstvo izražavanja, kreativnosti i održavanja mentalnog zdravlja. Uz slikarstvo, dugo se bavio pisanjem poezije te je objavio nekoliko knjiga.

Sudjelovao je na nekoliko skupnih izložbi, a iza sebe ima i jednu samostalnu izložbu. Redovito sudjeluje na Festivalu jednakih mogućnosti, koje organizira Društvo tjelesnih invalida. Za Udovičića, slikarstvo nije samo izraz umjetničke kreativnosti, već i važno sredstvo za održavanje mentalne koncentracije. Premda nikada nije osjećao potrebu za uzorima, povremeno se inspirirao dubinama američkog apstraktnog ekspresionizma 40-ih i 50-ih godina 20. stoljeća.

O Udovičićevom umjetničkom stvaralaštvu kratki govor pred svima održao je Stanko Špoljarić, hrvatski povjesničar umjetnosti i likovni kritičar.

– Nema puno kalkuliranja, kao ni puno dodavanja. To je ona iskrena impresija, ono iskreno htijenje, jedna situacija da ta linija, napeta, zadebljana, tanahna, zapravo stvara jednu strukturu. Ovdje se isto radi o nekom rasponu djela, gdje je meni zanimljivo da se osjeća da  to likovno htijenje kreće od konfiguracije poput djela koja imamo priliku ovdje vidjeti do stvari asocijativne strukture. Kada bi preciznije analizirali obje grupe, ovako grubo podijeljene, onda bi osjetili da se radi o sličnom slikarskom konceptu – s jedne strane da ta motivika bude jasnija i čitkija, a s druge strane da splet linija, likovna struktura, dobiva jedan vid slikarske autonomnosti. Možemo asocirati i na velike majstore pa tako ovdje u djelima imamo i tri Picassa, a aktovi koji su izloženi također asociraju na njega. Gledajući njegova djela, aktove, možemo reći da Zdenko traži i nalazi onu formu koja će biti i osjećaj volumena i plohe i osvajanje zapravo prostora, iako veći broj radova i boja nema neku preveliku ulogu, ali ima način da postoji akcent, bljesak stvarnosti, jedna akumulirana svjetlost kroz crvene partije pa čak i kod utišanijih tonova. Razmišljanje kroz liniju, koja je uvijek osnova svake slike, bila ona vidljiva ili nevidljiva, ovdje je zapravo građena likovnom suverenošću.

Ujedno je podsjetio da jedan veliki slikar suvremene hrvatske umjetnosti veli da ‘što god slikaš, kako god slikaš, uvijek moraš napiknuti na Picassa’.

Osvrnuo se i na majstorski rađene crteže s aktovima.

– Ta linija ima svoj imperativni odnos, ta linija ima svoju poetičnost, ta linija zatvara plohu od njegova sivila, ta linija stvara odnos između figure i samoga prostora. Ta linija koja je i disciplinirana i slobodna, mada je paradoksalno stalno govoriti da se radi o dvije suprotnosti u likovnom djelu, međutim ono ovdje uistinu postoji. Tu se radi o zenitu kreativnoga krika, gdje postoji sloboda i mogućnost interpretacije djela samog gledatelja, da ta linija zatvara i otvara samu formu, da ta linija ima jedno svoje pulsiranje, ali zapravo s druge strane osjećate tu čistoću i kontrolu. Prema tome, u tim rasponima se kreću djela one likovnosti koja kroz Udovičića uistinu govori o jednom talentu koji se izražava kroz komorne forme. Uvijek su te komorne forme iskrenije. Velike slike, velike parade, sve to stoji, ali s druge strane kroz linije, kroz crtež, to je taj slikarski, likovni intimitet koji dolazi najviše do izražaja.

Tako se također osvrnuo na Udovičićevo djelo s poetikom oka, koje ga je posebno oduševilo.

– Ne radi se tu zapravo o oku, već o pogledu na život, na umjetnost, na ukupnost umjetničkog i životnog stava, i to onog iskrenog stava, kada prepoznajem autora u svom umjetničkom traganju, bez kojega traganja nema ništa. Naime, postoji uvijek faktor iznenađenja same preobrazbe same ideje dovedene do određenih stanja.

Špoljarić je naposljetku čestitao Udovičiću na izložbi, koja po njemu otkriva više od slike, jer ima jedan blagi vid meditativnosti, ispovjednosti, a s druge strane onu emotivnost koja je uvijek sastavni dio izložbi.

Ovo je jedna u nizu izložbi u organizaciji Društva tjelesnih invalida, koje pruža šansu da se predstave same osobe s invaliditetom.

Ne preostaje ništa drugo, nego da autoru niza umjetničkih djela zaželimo daljnje likovno stvaralaštvo koje jedva čekamo vidjeti te da putem svoga stvaranja dođe do svoje muze, koja će mu biti posebna vrsta inspiracije i potpore, a djela mu možda dobiju neke nove linije i boje.

Večer je tradicionalno završila prigodnim domjenkom, u ugodnom raspoloženju.

Kultura

GALERIJA SPECIJALNE POLICIJE Izložba ‘Boje i oblici u staklu i keramici’

Objavljeno

/

Žena u ružičastom džemperu nasmiješena stoji iza bijelog postolja na kojem su izloženi keramički predmeti, većinom ptičice različitih boja i tekstura. U pozadini su uokvirene fotografije izložene na zidu, a s desne strane je dio hrvatske zastave.
Foto: Klaudija Klanjčić

U zagrebačkoj Galeriji Specijalne policije u tijeku je zajednička prodajna izložba Irene Poje-Oxenham i Laure Rainbow, pod nazivom ‘Boje i oblici u staklu i keramici’, koja je svečano otvorena 4. studenog 2024. godine

Izložba prodajnog karaktera inače je otvorena do 14. studenog 2024., od 9 do 21 sat, u sklopu Arty Party zajedno s još četiri umjetnice koje će se predstaviti slikama, crtežima i drugim umjetničkim djelima, u sklopu prodajne, interaktivne izložbe i kreativnih radionica.

Naime, bit će upriličeno zajedničko druženje s umjetnicama te sudjelovanje u kreativnom umjetničkom procesu radionica, izrade portreta i kupnje na licu mjesta. Osim umjetnica Irene i Laure, svoje radove izložit će i Mihaela Berg Divald, Kristinka Lazar, Barbara Jugovac i Martina Zlački Baća.

Radi se o zajedničkoj prodajnoj izložbi dviju umjetnica, koje su ujedno i prijateljice i suradnice te su svoje stvaralačke snage ujedinile u zajedničkoj izložbi djela od gline i stakla.

Kao što je vidljivo u izloženim oblikovanim medijima od gline i stakla, umjetnice upotrebljavaju motive kojima je ishodište u prirodi, u bogatstvu flore i faune.

Tijekom svečanog otvorenja, od strane kustosice Sande Stanaćev Bajzek utvrđeno je da je kod Ireninih staklenih slika prisutan muški, aktivan, sunčev princip, dok je kod Laurinih keramičkih skulptura prisutan ženski, pasivan, mjesečev princip.

Ptice sreće Laura izrađuje u japanskoj raku tehnici obrade gline, koju uz prirodnost krasi i snažna simbolika utjelovljena u četiri elementa prirode – zemlji, vatri, zraku i vodi.

– Otkrivajući u zemljanoj materiji vlastita afektivna i emocialna stanja, Laura svojim glavnim motivom apelira na našu međusobnu povezanost, na sudbinsku isprepletenost ljudi i prirode, materije i duha. Na čovjekovu iskonsku žudnju za slobodom i srećom, koje gotovo u svim kulturama utjelovljuje upravo ptica – pojasnila je kustosica Stanaćev Bajzek.

Svaka Laurina ptica je jedinstvena, sa svojim imenom, karakterom i pričom. Ptice su i inače simbol mira i slobode, a stilizirane ptice sreće imaju misiju da podsjete na važnost slobode za ljudsku sreću. Unikatni su to, ručno izrađeni, keramički pokloni puni ljubavi i pozitivne energije.

– Obrada stakla u Ireninim rukama nadilazi tako čistu zanatsku umješnost i primijenjenu dekorativnost te postaje malo umjetničko djelo. A ono se u Irene Poje-Oxenham kao i u Laure Rainbow reflektira u svakom djeliću njihova djela, svjedočeći slobodu i neopterećenost diktatima likovnih trendova i vjeru u vlastiti umjetnički dar – riječi su kustosice Stanaćev Bajzek.

Inače, umjetnica Irena Poje-Oxenham bavi se staklom više od deset godina. Unikatne predmete – i to umjetničke slike u staklu, nakit, uporabne predmetne, inspirirane igrom boja, svjetla i sjene, stvara u svom studiju Amalgam Glass u Zagrebu. Svoje znanje nesebično prenosi kroz radionice fuzije stakla, s opusom od nakita do velikih zdjela. Do sada je izlagala na brojnim izložbama, uključujući 1. Hrvatski biennale umjetničkog stakla. Članica je Hrvatskog likovnog društva (HLD).

Laura Rainbow je učiteljica i keramičarka iz Zagreba. Stvara unikatne Ptice sreće u svojem studiju u Brezovici, spajajući ljude s prirodom kroz umjetnost. Članica je Hrvatskog likovnog društva, suosnivačica udruge Glineraj i sudionica projekata poput Q’art Ilica. Preko svojeg studija nudi tečajeve i radionice, a polaznici dobivaju priliku istraživati glinu u kreativnom i inspirativnom okruženju.

U utorak, 12. studenog 2024., voditeljica Laura Rainbow održat će dvije različite stručne radionice pod nazivom ‘Play with clay and let it go’ od 17:30 do 19:30 sati, uz intuitivno oblikovanje i ukrašavanje gline. U isto vrijeme radionice će imati i voditeljica Martina Zlački Baća, pod nazivom ‘Artmix’ – Mix media tehnika, s izradom pejzaža u mix media tehnici s različitim medijima kao što su akvarel, pastele, akril, zlatni listići i kolaž, kao i voditeljica Mihaela Berg  Divald s radionicom ‘Colour flow’ – Abstract pouring workshop, gdje će se moći naučiti čarolija abstract pouring tehnike s akrilnim bojama na platnu.

U srijedu, 13. studenog, umjetnica Irena Poje-Oxenham imat će stručne radionice fuzije stakla u istom vremenskom periodu, od 17:30 do 19:30 sati, i to pod nazivom Paint & Fusion. U isto vrijeme uz nju će radionice imati i voditeljica Martina Zlački Baća, pod nazivom ‘Artmix’ – Mix media tehnika, s izradom pejzaža u mix media tehnici s različitim medijima kao što su akvarel, pastele, akril, zlatni listići i kolaž.

Za ovotjedne radionice u trajanju od dva sata, od 17:30 do 19:30 sati, po simboličnoj cijeni od 35 eura po osobi, najbolje se prijaviti putem emailova: za staklo – irena.oxenham@gmail.com, info@amalgamglass.com; za glinu i keramiku – rainbow@arcus.hr, art@artstudiolaurarainbow.hr.

Predznanje nije potrebno, a sav pribor je osiguran.

Kroz sva tri dana – 12., 13. i 14. studenog 2024., u sklopu Arty Party likovne radionice, voditeljica Kristinka Lazar će omogućavati jedinstvene akvarel portrete uživo na licu mjesta u sklopu radionice ‘Nacrtaj se kod Kristinke’, a na raspolaganju će biti tijekom radnog vremena Galerije.

Nastavi čitati

Kultura

LADO održao dva koncerta na festivalu Cultura UNAM u Meksiku

Objavljeno

/

Na slici je velika skupina ljudi u narodnim nošnjama, članovi ansambla LADO, koji poziraju na pozornici nakon izvedbe. Svi su odjeveni u tradicionalne hrvatske narodne nošnje i stoje ispred praznog gledališta u velikoj koncertnoj dvorani, što sugerira završetak kulturnog događaja ili koncerta.
Foto: LADO

Hrvatski nacionalni ansambl narodnih plesova i pjesama LADO uspješno je nastupio na prestižnom festivalu Cultura UNAM u Ciudad de Méxicu, održavši dva zapažena koncerta

Ovi nastupi su označili početak Ladovog gostovanja u Meksiku, u sklopu kojeg ansambl slavi svoju 75. obljetnicu.

Na prvom koncertu, održanom 10. listopada u dvorani Sala Miguel Covarrubias, LADO je oduševio publiku plesnim izvedbama, uključujući popularne koreografije kao što su ‘Ladarke’, ‘Valpovačko kolo’ i ‘Lički plesovi’. Među uzvanicima bili su veleposlanik Republike Hrvatske u SAD-u, Pjer Šimunović, te počasna konzulica Hrvatske u Meksiku, Laura Martin del Campo Steta, koji su zajedno s meksičkom publikom uživali u bogatoj hrvatskoj kulturnoj baštini.

Drugi koncert, održan 11. listopada, bio je vokalno-instrumentalni, a LADO je izveo najpoznatija glazbena djela iz svog bogatog repertoara. Direktor festivala Cultura UNAM, Juan Ayala, izrazio je svoje oduševljenje Ladovim nastupima, istaknuvši kako je impresioniran raznolikošću hrvatske kulturne baštine te povukao paralelu s kulturnim bogatstvom Meksika.

Zrinka Posavec, umjetnička direktorica Ansambla LADO, izrazila je ponos što je LADO prvi put u svojoj povijesti imao priliku nastupati u Meksiku, dok je ravnateljica Ileana Jurin Bakotić naglasila kako su ovi koncerti posebno značajni jer obilježavaju 75 godina postojanja ansambla.

LADO nastavlja svoje meksičko gostovanje nastupom na 52. Cervantino festivalu, jednom od najvećih svjetskih kulturnih događanja, gdje se predstavio 14. listopada.

Gostovanje Ansambla LADO u Meksiku omogućeno je uz podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Zagreba, Hrvatske gospodarske komore i kompanije Končar d.d.

Nastavi čitati

In Metropola

TIFLOLOŠKI MUZEJ Svečano otvorena izložba ‘Svjetlost istiskuje tamu’

Objavljeno

/

Skupina ljudi okupljena u galerijskom prostoru. Ljudi stoje u grupama, razgovaraju i piju pića. U pozadini se vidi veliki natpis na zidu "Svjetlost istiskuje tamu". Atmosfera je društvena i opuštena.
Foto: Klaudija Klanjčić

Izložba je ostvarena u suradnji sa Slovenskim školskim muzejom, a realizirana je sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, uz potporu Veleposlanstva Republike Slovenije u Zagrebu

Tiflološki muzej, u nizu dosadašnjih prekrasnih izložbi, organizirao je u svojim prostorijama u Zagrebu, Draškovićeva ulica 80, u srijedu, 25. rujna 2024., s početkom u 18 sati, svečano otvorenje izložbe pod nazivom ‘Svjetlost istiskuje tamu’ – Razvoj skrbi za slijepe osobe u Sloveniji, a koja će biti otvorena sve do 22. studenog ove godine.

Kao i do sada, izložba je privukla već prvi dan mnoštvo posjetitelja. Naime, ista prikazuje razvoj skrbi za slijepe i slabovidne osobe u Sloveniji  i osnutak prve ustanove za odgoj, obrazovanje i radno osposobljavanje slijepih osoba u Sloveniji.

Tiflološki muzej utemeljen je 1953. kao Muzej Saveza slijepih Jugoslavije, zadaća mu je bila sabiranje dokumentarne tiflološke građe vezane uz slijepe i slabovidne osobe na čitavom području bivše države.

Ovom izložbom tematizira se razvoj skrbi za slijepe i slabovidne osobe u Sloveniji te se prezentira građa i okolnosti osnivanja prve ustanove za odgoj, obrazovanje i radno osposobljavanje slijepih osoba u Sloveniji. Poseban naglasak je na materijalima koji prikazuju akciju prepisivanja knjiga na brajicu i osnutak Knjižnice za slijepe u Sloveniji što je bio preduvjet za opismenjavanje i obrazovanje slijepih i slabovidnih osoba.

Tiflološki muzej je već 1955. započeo suradnju s brojnim kulturnim ustanovama i institucijama u Sloveniji poput Gradskog muzeja u Ljubljani, Narodnog muzeja, Nacionalne i sveučilišne knjižnice, Slovenskog školskog muzeja, Zemljopisnog muzeja i Zavoda za slijepu mladež u Ljubljani.

Najistaknutija i najplodnija suradnica muzeja u Sloveniji bila je članica Udruženja slijepih (kasnije Saveza slijepih) Slovenije, profesorica Minka Skabernè, osnivačica knjižnice za slijepe i članica Kuratorija za slijepe koji je upravljao Zavodom za slijepe. Njezinim je zalaganjem i radom prikupljen najveći dio građe koju smo obradili i prezentirali na ovoj izložbi.

Većina izloženih predmeta dio je fundusa Tiflološkog muzeja u Zagrebu, a dio izložaka posuđen je iz Centra IRIS iz Ljubljane, sljednika prvog zavoda za slijepe koji je osnovan 1919., a koji su pohranjeni u Slovenskom školskom muzeju u Ljubljani.

Autorice izložbe su Nevenka Ćosić, viša kustosica Tiflološkog muzeja i Morana Vouk Nikolić, muzejska savjetnica u Tiflološkom muzeju.

Svečano otvorenje uveličao je nastup projekta Violinmusic4all pod vodstvom profesorice Renate Novoselec.

Svi koji su došli pogledati izložbu, za uspomenu su dobili pregled svega i u pisanom obliku. Osim same izložbe, opisani su i Razvoj skrbi i osnivanje zavoda za slijepe osobe u Sloveniji, Osnivanje prvog slovenskog zavoda za slijepe 1919.-1922., Zavod za slijepe u Kočevju 1922.-1941., Zavod za slijepe u Kočevju za vrijeme okupacije 1941.-1944., Zavod ponovno u Ljubljani – od 1944. do danas, Prva slovenska knjižnica za slijepe, Savjetovanje o standardizaciji Brailleova pisma za Slovence, Hrvate i Srbe, Dom slijepih Stara Loka.

Da bi bili svjesni sadašnjosti i išli dalje u budućnost, moramo biti upoznati i s prošlosti, sa svim nedaćama i problemima koji su se morali proći da bi došli do svega što postoji danas. Stoga ide velika zahvala i poštovanje prema svim ljudima koji su svojom intuicijom, organizacijom, znanjem, obrazovanjem drugih, empatijom i čovječnošću doprinijeli boljem razvitku čovječanstva, a posebno onih skupina koje su imale vrlo male šanse da uspiju bez tuđe pomoći. Oni su kroz stoljeća bili svjetlost koja istiskuje tamu.

Nastavi čitati

U trendu