Connect with us

Osobe s invaliditetom

Borba djevojke s invaliditetom s obrazovanjem i ravnateljicom

Objavljeno

/

Na fotografiji se nalazi osoba s dugom tamnom kosom, obučena u traper jaknu i smeđi kožni ruksak, kako hoda niz školski hodnik. Perspektiva je snimljena s leđa, fokusirajući se na ruksak i simetrične redove crvenih ormarića koji se protežu s obje strane hodnika. Prostor je jako osvijetljen fluorescentnim svjetlima na stropu, a u pozadini se vide druge osobe koje hodaju ili stoje. Cijela scena odiše atmosferom svakodnevice u školskom okruženju, prizivajući teme obrazovanja, rutine i života učenika.
Foto: Pixabay

Tri godine uskraćivanja nastave u kući, pokušaj diskreditacije koji je srušen na sudu i aktualno uskraćivanje prava na nastavak obrazovanja čine cjelinu koja se ne može zanemariti

Poslušaj članak

Tri godine djevojka s teškoćama prolazila je ponižavanje, bol i neprestanu borbu s institucijama koje su je trebale štititi. Identitet djevojke, roditelja i dokumentacija poznati su redakciji.

Iako su liječnici, bolnice, stručni timovi i specijalisti više od tri godine nedvosmisleno preporučivali nastavu u kući kao jedinu sigurnu opciju zbog njezina zdravstvenog stanja i čestih epileptičkih napadaja, jedna ravnateljica postupala je suprotno svim tim nalazima.

Umjesto da poštuje mišljenja stručnjaka, prisiljavala je djevojku da pohađa nastavu u školi te je svako opravdano izostajanje proglašavala neopravdanim.

Uz to je podnosila prijave protiv roditelja i iznosila tvrdnje da je djevojka dolazila zamazanog tijela, kose i odjeće, što je ovih dana Upravni sud odbacio. Čak ni liječničke ispričnice izdane zbog stvarnih zdravstvenih razloga nisu bile prihvaćene, nego omalovažavane.

Djevojka je opisala kako je tri godine bila tjerana da sjedi po osam sati na nastavi, iako je medicinska dokumentacija jasno govorila da to ne smije. Svaki dan borila se sama sa sobom da izdrži do kraja nastave. U školi joj je često pozlilo, ponekad je teško disala, zamaglio bi joj se vid, tijelo bi joj podrhtavalo i bila bi na rubu epileptičkog napadaja.

Kada zbog toga nije mogla doći u školu, liječnica joj je pisala ispričnice, no i one su se osporavale, a majku se optuživalo da ih izdaje ‘bez razloga’. Roditelji su prolazili kroz prijetnje nadzorima i kaznenim postupcima. Djevojka je govorila da se osjećala krivom samo zato što je bolesna, da su je gurali preko granica i da je nitko nije želio čuti. Čak je i hrana koju joj je majka pripremala u školi proglašavana ‘smrdljivom’, zbog čega je morala jesti na hodniku, trpeći podsmijeh. Druga djeca mogla su jesti u učionici, ali ne i ona.

Upravni sud u Rijeci donio je presudu koja je jasno utvrdila da su škola, ravnateljica i Ministarstvo postupali nezakonito prema djevojci i njezinoj obitelji. Sud je naveo ozbiljne povrede Zakona o općem upravnom postupku, uskraćivanje uvida u spis, uskraćivanje prava na izjavu, donošenje odluka bez pravne osnove i ignoriranje medicinske dokumentacije. Ovo je sud utvrdio, nije mišljenje, interpretacija ni dojam – to je službena činjenica.

U drugom postupku, u kojem je ravnateljica pokušala prikazati djevojku nevjerodostojnom i ‘zamazanom’, sud je ponovno odbacio navode škole. Utvrđeno je da su tvrdnje neosnovane, da škola nije postupala u skladu s propisima i da su ponovno povrijeđena prava djeteta i roditelja. Time se potvrdilo da ne postoji samo pojedinačni propust, nego kontinuirani obrazac postupanja.

Treći sloj diskriminacije događa se danas: djevojci se uskraćuje pravo na nastavak školovanja, iako ima trogodišnju svjedodžbu kao javnu ispravu, iako je program škole oglašavan kao trogodišnji, iako Ministarstvo daje jasna mišljenja, iako zakoni dopuštaju nastavak uz razlikovne ispite.

Unatoč svemu tome, ravnateljica ponovno ignorira Ministarstvo, sudsku praksu, liječničke nalaze, svjedodžbe svoje vlastite škole i zakonska prava učenice. Uskraćuje joj mogućnost da nastavi redovno školovanje.

Sve ovo pokazuje da se ne radi o jednom upisu, nego o obrascu postupanja jedne osobe na poziciji moći. Tri godine uskraćivanja nastave u kući, pokušaj diskreditacije koji je srušen na sudu i aktualno uskraćivanje prava na nastavak obrazovanja čine cjelinu koja se ne može zanemariti. U sva tri slučaja riječ je o istoj ravnateljici i istom ponašanju. Ovo je priča o stvarnom stanju inkluzije osoba s invaliditetom u redovni obrazovni sustav – i sada je potpuno dokumentirana.

Osobe s invaliditetom

Novo kombi vozilo za Udrugu osoba s invaliditetom Kutina

Objavljeno

/

Napisao/la:

Na fotografiji se nalazi bijeli Renaultov kombi parkiran na betonskoj površini ispred zgrade s visokim prozorima, okružen drvećem u jesenskim bojama. Vozilo je svečano ukrašeno vijencem od plavih i bijelih balona te velikom plavom mašnom na haubi, što sugerira da je kombi upravo doniran ili predstavljen za posebnu prigodu.
Foto: Udruga osoba s invaliditetom Kutina

Nabava novog kombi vozila dodatno će unaprijediti dostupnost i kvalitetu usluga korisnicima na području Kutine, Popovače, Lipovljana i Velike Ludine

Poslušaj članak

Prošli tjedan, 13. studenoga 2025. godine, župan Ivan Celjak, gradonačelnik Kutine Zlatko Babić i zamjenik gradonačelnika Popovače Lovro Miklaužić posjetili su u Kutini udrugu osoba s invaliditetom. Tom je prilikom predstavljeno novo kombi vozilo koje je udruga nabavila nakon šesnaest godina, a koje će uvelike unaprijediti prijevoz djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom.

Vozilo, marke Renault, povišeno je i produženo te u potpunosti prilagođeno potrebama korisnika. Vrijednost novog kombija je 50 tisuća eura te je nabavljen sudjelovanjem udruge, Sisačko-moslavačke županije, Grada Kutine i Grada Popovače.

Župan Ivan Celjak je tom prilikom istaknuo je kako ova udruga provodi iznimno vrijedan rad te da je nabava novog kombija ključna za provedbu njihovih projekata koji imaju cilj poboljšati kvalitetu života osoba s invaliditetom. Gradonačelnik Kutine Zlatko Babić pohvalio je aktivnosti udruge i naglasio da će Grad i dalje podržavati inicijative koje doprinose boljoj skrbi i većoj socijalnoj uključenosti.

Predsjednica udruge, Jozefina Kranjčec, zahvalila je svim donatorima i izrazila zadovoljstvo novim vozilom koje, kako je istaknula, ima sve što je potrebno za siguran i udoban prijevoz članova. Vozilo će se svakodnevno koristiti za prijevoz mladih korisnika koji borave u poludnevnom boravku, a vozač udruge i dalje će ih preuzimati na kućnim adresama te vraćati nakon završenih aktivnosti. Bit će korišteno i za sudjelovanje članova u različitim programima i događanjima koje Udruga organizira tijekom godine.

Udruga osoba s invaliditetom Kutina djeluje od 1989. godine i danas okuplja više od 200 članova, uz 43 zaposlenika. Registrirana je za pružanje niza socijalnih usluga, uključujući osobnu asistenciju, ranu intervenciju, poludnevni boravak i stručnu procjenu osoba s invaliditetom, a od 2024. godine pruža i logopedske te radno-terapijske usluge.

Nabava novog kombi vozila dodatno će unaprijediti dostupnost i kvalitetu usluga korisnicima na području Kutine, Popovače, Lipovljana i Velike Ludine.

Udruga osoba s invaliditetom Kutina još jednom zahvaljuje svim svojim sponzorima i partnerima koji su omogućili kupnju ovog važnog i prijeko potrebnog vozila.

Nastavite čitati

Osobe s invaliditetom

Školama nedostaje prilagođena literatura za učenike s teškoćama

Objavljeno

/

Napisao/la:

Panel-rasprava na pozornici Interlibera; pet sudionika sjedi u polukrugu ispred pozadine s logotipom sajma i promotivnim bannerima, a mikrofon drži muškarac u sredini. U pozadini su državne i EU zastave te pult na pozornici.
Foto: Ivana Vranješ

Čitanjem se obogaćuje rječnik, stječu znanja iz raznih područja i otvara se put prema kreativnosti. Uz roditelje, važnu ulogu u poticanju čitanja kod djece imaju škola i knjižnica

Poslušaj članak

Međutim, brojna se djeca suočavaju s teškoćama u čitanju i pisanju te im kroz stručnu podršku treba olakšati usvajanje ovih temeljnih vještina učenja.

S ciljem jačanja međusektorske suradnje u pružanju bolje podrške toj djeci, kao dio programa ovogodišnjeg Interlibera, 14. studenog na Zagrebačkom velesajmu održana je panel-rasprava pod nazivom ‘Kad čitanje i pisanje djeci i mladima nije lako – podrška koja mijenja život’.

U okviru nacionalne kampanje za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom ‘I ja želim čitati’, panel je organiziralo Hrvatsko knjižničarsko društvo u suradnji s Hrvatskim čitateljskim društvom i Hrvatskom knjižnicom za slijepe. Panel je okupio stručnjake različitih profila, a moderirao ga je ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić.

O prilagođenosti obrazovnog sustava djeci s teškoćama u pisanju govorila je ravnateljica Poliklinike Suvag Katarina Pavičić-Dokoza.

– Prije gotovo dvadeset godina Poliklinika Suvag postala je dio mobilnog tima Agencije za odgoj i obrazovanje. Obilazeći škole, uočili smo manju osviještenost za potrebe djece s disleksijom, disgrafijom i diskalkulijom. Danas je osviještenost bolja, ali je i broj djece s tim teškoćama veći. Izuzetno je važno što ranije razviti ljubav prema čitanju i sposobnost stvaranja vizualnih slika. Upravo to stvaranje slika stvara kognitivne potencijale za mnoge stvari – pojasnila je Pavičić-Dokoza.

Spomenula je i važnu ulogu terapijskog psa Poliklinike Suvag, Gaby, u čijem se prisustvu djeca s teškoćama u čitanju lakše opuštaju.

Ravnateljica Hrvatske knjižnice za slijepe Karolina Zlatar Radiković istaknula je da korisnici ove knjižnice nisu samo slijepe i slabovidne osobe, nego i oni koji iz raznih razloga imaju teškoće u čitanju, među kojima su djeca s disleksijom i ADHD-om.

Knjižnica je jedinstvena po tome što proizvodi vlastiti fond za svoje korisnike. Zlatar Radiković upozorila je da je samo 10 posto čitalačkog sadržaja dostupno osobama koje ne mogu čitati standardni tisak. Prilagođenim formatima Hrvatska knjižnica za slijepe pokušava pokriti interese svojih korisnika za različita područja. Korisnicima je dostupna i obvezna školska lektira. Najavila je i da knjižnica planira izdati smjernice za inkluzivno izdavaštvo.

Prirodoslovna škola Vladimira Preloga nema prilagođenu literaturu za učenike s teškoćama u čitanju i pisanju – kao, nažalost, niti druge škole. Međutim, ova škola tim učenicima nastoji olakšati obrazovanje prvenstveno stvaranjem inkluzivnog okruženja.

– Imamo učenike kod kojih se tek polaskom u srednju školu otkrivaju teškoće u čitanju i pisanju. Najvažnije je da stvorimo okruženje za njih, gdje će biti prihvaćeni od druge djece. Važnu ulogu ima naša stručna služba – logoped, psiholog i socijalni pedagog – koji upućuju učenike u Hrvatsku knjižnicu za slijepe, na portal e-lektira, na kojem su i lektire za učenike s teškoćama. Dobra je stvar da su uslijed pandemije mnogi nastavnici radili digitalne tekstove za učenike, a ti se tekstovi mogu prilagoditi učenicima s teškoćama. Vidljiv je trud nastavnika u drugačijem pristupu svakom učeniku – pojasnio je ravnatelj škole Zlatko Stić.

Naglasio je da stručni suradnici, među kojima su i dvije knjižničarke, savjetuju roditeljima kako da pomognu učenicima s teškoćama u čitanju i pisanju.

Inače, knjižnica Prirodoslovne škole Vladimira Preloga ugodan je prostor za čitanje i jednom tjedno mjesto susreta učenika s književnicima i osobama iz javnog života.

Viša savjetnica za hrvatski jezik Agencije za odgoj i obrazovanje Marijana Česi pohvalila je učitelje i nastavnike koji svojim primjerom kod učenika potiču ljubav prema čitanju. Što se tiče rada s učenicima s teškoćama u razvoju, Česi je istaknula da Agencija za odgoj i obrazovanje putem mobilnih timova provodi edukaciju po školama.

Prema podacima, od 444.000 učenika u Hrvatskoj, njih 35.977 ima teškoće u razvoju i treba individualizirani pristup s obzirom na vrstu teškoće. Agencija u svom radu surađuje s Centrom za odgoj i obrazovanje Vinko Bek, Centrom za odgoj i obrazovanje Goljak, Centrom za autizam i Osnovnom školom Nad lipom – objasnila je Česi.

O nacionalnim knjižničarskim programima koji su namijenjeni djeci s teškoćama u razvoju govorila je knjižničarska savjetnica i koordinatorica Centra za razvoj knjižnica i knjižničarstva pri NSK, Dunja Marija Gabriel. Pojasnila je da knjižnice programe organiziraju u okviru kampanja. Jedna od takvih kampanja je ‘Čitaj mi’, kojom se promiče čitanje naglas djeci predškolske dobi.

Za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom namijenjena je nacionalna kampanja ‘I ja želim čitati’. Suradnici Hrvatskog knjižničarskog društva na toj kampanji su Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet i Poliklinika Suvag.

Gabriel je istaknula da su knjižničari potaknuli i izdanje građe lagane za čitanje. Radi se o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi knjiga koje su namijenjene osobama s teškoćama u čitanju i razumijevanju teksta. Gabriel je izrazila zadovoljstvo što je Hrvatska među zemljama Europske unije u kojima se povećava broj knjižnica.

Nastavite čitati

Osobe s invaliditetom

U Šibeniku održana važna konferencija za osobe s invaliditetom

Objavljeno

/

Napisao/la:

Na fotografiji je prikazana panel-diskusija ili formalno okupljanje na pozornici, gdje šest osoba sjedi u nizu — pet žena i jedan muškarac. Okruženje izgleda kao kazalište ili dvorana, s crnim zastorom u pozadini i usmjerenom pozornom rasvjetom. Svi sudionici sjede na bijelim stolicama, a ispred njih se nalaze dva crna stolića s bocama vode, čašama i knjigama ili dokumentima. Žena na krajnjem desnom kraju drži mikrofon, što sugerira da možda vodi razgovor ili upravo govori. Odjeća sudionika je poslovna ili elegantno ležerna, što dodatno naglašava profesionalni ili akademski karakter događanja.
Foto: Centar za socijalnu inkluziju Šibenik

Tijekom dva konferencijska dana više od osamdeset stručnjaka iz Hrvatske i inozemstva raspravljalo je o unapređenju podrške osobama s invaliditetom, razmjenjujući iskustva i primjere dobrih praksi

Poslušaj članak

Centar za socijalnu inkluziju Šibenik uspješno je održao stručno-znanstvenu konferenciju pod nazivom ‘Unaprjeđenje sustava usluga i kvalitete podrške u zajednici za osobe s invaliditetom – 2025.’.

Događaj je 13. i 14. studenoga 2025. okupio sudionike u prostoru Centra za umjetnost i kulturu u Vodicama, uz pokroviteljstvo Grada Vodica.

Tijekom dva konferencijska dana više od osamdeset stručnjaka iz Hrvatske i inozemstva raspravljalo je o unapređenju podrške osobama s invaliditetom, razmjenjujući iskustva i primjere dobrih praksi.

Program je započeo pozdravnim govorima i svečanim otvaranjem koje je vodila predsjednica udruge, Marija Alfirev. Okupljenima su se obratili i Marko Buljevac te gradonačelnik Vodica, Ante Cukrov.

Nakon uvodnog dijela uslijedilo je plenarno predavanje Janje Košir i Karin Grom, a potom niz tematskih izlaganja posvećenih neovisnom življenju, osobno usmjerenom radu, planiranju podrške te pravnom okviru socijalnih usluga.

Središnji dio prvog dana bio je stručni panel ‘Redefiniranje usluge organiziranog stanovanja’, pripremljen u suradnji s Uredom pravobranitelja za osobe s invaliditetom. Sudionici iz institucija, organizacija i akademskog sektora naglasili su potrebu za novim pristupima ovoj usluzi nakon gotovo tri desetljeća njezina pružanja u Hrvatskoj.

Posebno je istaknuta neusuglašenost zakonske definicije organiziranog stanovanja i pravilnika koji propisuje kadrovske standarde. Kao jedno od mogućih rješenja spomenuto je jasno razdvajanje usluge stanovanja uz podršku od drugih oblika podrške u zajednici, čime bi korisnici sadašnjih programa zadržali pravo na prilagođene oblike podrške.

Prvi dan zaključen je predstavljanjem postera u hotelu SeeSea, na kojem su obrađene teme poput osobno usmjerenog pristupa, samoodređenja, mentalnog zdravlja i suradnje više sektora.

Drugi dan otvorila je Jasmina Stošić s plenarnim predavanjem, nakon čega je uslijedila serija izlaganja posvećenih unaprjeđenju suradnje između socijalne skrbi, zdravstva i obrazovanja u podršci osobama s invaliditetom i njihovim obiteljima.

Završni simpozij, organiziran u partnerstvu s Obiteljskim centrom – Područnom službom Šibensko-kninskom, nosio je naziv ‘Nevidljivo nasilje – nasilje nad osobama s invaliditetom’. Rasprava je otvorila ključna pitanja vezana uz prepoznavanje i sprječavanje nasilja, zaštitu žrtava i odgovornost institucija u osiguravanju sigurnog okruženja.

Konferencija je potvrdila važnost stalne razmjene znanja i inovacija te naglasila kako je suradnja svih dionika ključna za stvaranje uključivog društva u kojem svatko ima jednake mogućnosti.

Nastavite čitati

U trendu