Poveži se s nama

Kutak za stručnjake

Previše ste nazdravljali i glava puca? Evo prve pomoći

Objavljeno

/

Na slici se nalaze čaše pjenušavog vina koje su uredno raspoređene na dva pladnja.
Foto: Pixabay

Koliko god da vam u glavi odzvanja, tutnji i lupa nek vas tješi da ćete biti kao novi već sljedećeg jutra

Čašica, dvije, tri, pet previše… Nitko ne broji kad se slavi, sve dok sljedeće jutro glava pošteno ne zaboli.

Ako se nakon novogodišnjeg tulumarenja želite pribrati i mamurluk izbrisati u roku odmah, birajte vodu jer će pijenje veće količine vode ublažit bubnjajuću glavobolju.

Možete posegnuti i za čašom voćnog soka jer će vam priskrbiti potrebnu količinu prirodnog šećera, zamijenit će elektrolite koje ste izgubili te organizmu dati i dozu vitamina. Sok od jabuke ili brusnice bolji je izbor od narančinog soka zbog niže razine kiselosti.

Dobro će vam doći i banane zbog izgubljenog kalija i određene razine dehidracije koju imate. Nedostatak kalija izaziva osjećaj umora, a mogu se pojaviti i simptomi poput grčeva, povraćanja i mučnina. zato navalite na banane. Pojedite i jabuku jer sadrži antioksidanse, voćne šećere i minerale poput magnezija koji ubrzavaju prirodni proces detoksikacije tijela.

Pokušajte odspavati što više kako biste dopustili tijelu da se oporavi. Mamurluk može uzrokovati umor, pa odmor može biti od velike pomoći.

Možete si pomoći ugljikohidratima, primjerice, tjesteninom i rižom.

Šalica čaja od đumbira uz doručak jeftin je način da se postigne dvostruki učinak – nadoknadi izgubljena tekućina i umiri želudac.

Ako imate želučane tegobe, možete uzeti antacide kako biste ih ublažili.

Pri ruci neka vam budu krekeri, zobena kaša, batat krumpir i orašasti plodovi.

Tu je i domaća pileća juhica koja oporavlja dušu i tijelo, kao i juha od rajčice.

Ako ste u stanju, otiđite u šetnju. Svjež zrak će vam svakako razbistriti misli, a šetnja će pokrenuti i vaše mišiće, što je za oporavak vašeg tijela također vrlo bitno.

Koliko god da vam u glavi odzvanja, tutnji i lupa nek vas tješi da ćete biti kao novi već sljedećeg jutra.

In-Portal vlasništvo je svih onih kojima je bolji život svih osoba s invaliditetom, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, primarna briga.

Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Kutak za stručnjake

Počela je sezona ‘moram smršaviti do ljeta’

Objavljeno

/

Na slici je sendvič koji se mjeri šestarom. Sendvič izgleda bogato punjen s raznim sastojcima poput salame, sira i povrća. Šestar je postavljen preko sendviča, a pozadina je zelene mramorne površine. Izgleda kao da se radi o nekoj vrsti preciznog mjerenja ili usporedbe veličine sendviča.
Foto: Pixabay

Umjesto naglih promjena i ukidanja određene hrane, pokušajte smanjiti porcije ili rjeđe konzumirati tu hranu. S vremenom i manjim unosom, potreba za nezdravim namirnicama će se smanjiti sama od sebe

Nekako s proljeća ženske teme su uvijek dijeta. Taman prođe sezona ‘smršavjet ću do Božića’ i onda eto ti lijepih dana i kupaćih kostima… Uglavnom, jao i naopako. Savladale smo valjda da čarobni štapić ni tableta ne postoje pa haj’mo polako, ali sigurno i zdravo malo poraditi na sebi.

Piramida pravilne prehrane prikazuje nam principe pravilne prehrane, te ukazuje na to kako se zdravije hraniti. Unutar piramide pravilne prehrane nalaze se i preporuke za svakodnevnu tjelesnu aktivnost u trajanju od 30 minuta.

Tjelesna aktivnost je, uz pravilnu prehranu, važan čimbenik u kontroli i održavanju tjelesne mase. Najnoviji način u prikazivanju smjernica za uravnotežen unos hrane je ‘Tanjur pravilne prehrane’.

Umjesto naglih promjena i ukidanja određene hrane, pokušajte smanjiti porcije ili rjeđe konzumirati tu hranu. S vremenom i manjim unosom, potreba za nezdravim namirnicama će se smanjiti sama od sebe.

Stvaranje zdravih navika prilikom jela pomoći će vam u mršavljenju. Kada god možete, obroke konzumirajte u društvu i izbjegavajte jesti ispred televizije ili računala jer to često dovodi do nesvjesnog prejedanja. Jedite sporo i temeljito prožvačite hranu, tako ćete imati priliku uživati u okusu, a mozak će na vrijeme prepoznati signal da ste siti.

Više malih obroka dnevno, umjesto konvencionalna tri, pomoći će vašem metabolizmu da radi brže i da se energija ravnomjerno rasporedi tijekom cijelog dana. Pri tome pokušajte prvi obrok imati najkasnije sat vremena nakon buđenja. Zdravi doručak je važan da se metabolizam pokrene, a njegova svrha je unos hranjivih tvari koje će održavati vašu energiju kroz dan.

Svjesno jedite, a to znači obraćanje pozornosti na to kako i gdje se hrana konzumira te može omogućiti ljudima da uživaju u hrani koju jedu i pomoći u mršavljenju. Tehnike uključuju jedenje bez ometanja, polagano jedenje i promišljen izbor hrane.

Visoki unos šećera i rafiniranih ugljikohidrata u zapadnjačkoj prehrani povezan je s pretilošću. Preporučuje se zamjena prerađene i slatke hrane cjelovitim žitaricama, voćem, orašastim plodovima i sjemenkama.

Neka na vašem jelovniku bude i svježi ili posni sir, grah i mahunarke, chia sjemenke, orašidi i njihovi maslaci, đumbir, cimet, pijte zdravija pića.

Budite sretni jer ćete tako izbjeći emotivno prejedanje i što ste kritičniji prema svome tijelu to ćete teže gubiti kilograme. Stoga neka vam prva zadaća bude zavoljeti svoje tijelo takvo kakvo jest, a zatim ćete raditi na tome da ono bude zdravije i ljepše.

I za kraj, morate imati kalorijski deficit, što znači da više kalorija potrošite nego što ste pojeli/popili. Ukupne dnevne potrebe za energijom zavise od vaših parametara: spola, visine, težine, intenziteta aktivnosti koje imate.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

Lošoj probavi recite zbogom i popravite si dan

Objavljeno

/

Na fotografiji je igračka koja izgleda kao crno-bijela krava s velikim narančastim nosom i crnom kosom, koja sjedi na malom plastičnom WC-u. Pozadina je obojena u različite boje, dajući rustikalni izgled. Nema vidljivog teksta niti prepoznatljivih ljudskih figura na slici.
Foto: Pixabay

Zatvor je čest problem s probavom koji može biti uzrokovan različitim faktorima, uključujući nedostatak vlakana, nedovoljan unos vode, nedovoljnu tjelesnu aktivnost ili različite zdravstvene probleme

Svatko iskusi povremene probavne simptome kao što su želučane tegobe, plinovi, žgaravica, mučnina, zatvor ili proljev.

Kronično loša, usporena, neredovita probava i tvrda stolica mogu biti veliki problem i uzrok stalne nelagode.

Bolja probava može se postići zdravom i raznovrsnom prehranom s obiljem voća i povrća, mahunarki i integralnih žitarica. Tako ćemo u organizam unijeti mnoštvo vitamina, minerala, zaštitnih spojeva i veće količine prehrambenih vlakana (topivih i netopivih).

U prehranu bi trebalo uvesti i probiotike jer pomažu u održavanju zdrave crijevne mikroflore i pravilno funkcioniranje crijeva. Najbolji izbor su fermentirani mliječni proizvodi (jogurt, acidofil, kefir…) te prirodnim putem ukiseljeno (fermentirano) povrće poput kupusa, repe i krastavaca.

Nadalje, ako želite pokrenuti vaš probavni sustav, trebate pokrenuti i svoje tijelo.

Današnji način života je sjedilački i uključuje mnogo industrijski obrađene hrane koja ionako loše djeluje na probavu.

Iako ne postoji nikakav znanstveni razlog zašto je nedostatak kretanja povezan sa zatvorom, možemo samo pretpostaviti kako aktivnost tijela opušta mišiće u debelom crijevu i tako potiče probavu.

Za bolju probavu pomoći vam može i limun. U čašu mlake vode iscijedite cijeli limun i popijte. Ovaj napitak možete konzumirati i preventivno te tako spriječiti probavne smetnje. Možete  također progutati žlicu maslinovog ulja, po želji razblaženog sokom limuna. Taj domaći lijek za pokretanje probave najbolje je konzumirati ujutro ili nekoliko sati nakon obroka.

Konzumirate hranu bogatu blagotvornim omega-3 masnim kiselinama uključujući sjemenke lana, chia sjemenke, orašaste plodove (osobito orahe), kao i masnu ribu poput lososa, skuše i srdele.

Smanjen unos tekućine također je čest uzrok zatvora. Stručnjaci preporučuju unos 1,5 do 2 litre tekućine dnevno kako bi se spriječila konstipacija. Osim vode, birajte nezaslađene biljne čajeve te druge napitke bez kofeina, kao i namirnice s visokim udjelom vode, kao što su krastavci, tikvice, celer, rajčice, dinje, jagode, grejp i breskve.

Nezaobilazne su i suhe šljive jer su bogate vlaknima, a posebno onima topivima, koja pomažu u održavanju redovite probave. Vlakna djeluju kao prirodni ‘čistači’ probavnog sustava, potičući redovitu stolicu i olakšavajući prolazak hrane kroz crijeva.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

Topliji dani i boravak vani znače više krpelja

Objavljeno

/

Na fotografiji je prikazan krpelj koji se nalazi na ljudskoj koži. Krpelj je smeđe boje s osam nogu, a njegovo tijelo je vidljivo napuhano, što ukazuje da se možda hrani. Ljudska koža ima vidljive bore i linije, što može ukazivati na stariju osobu ili da je koža u savijenom položaju. Pozadina je zamućena, ali sastoji se od više kože, fokusirajući pažnju na krpelja.
Foto: Pixabay

Od bolesti koje prenose krpelji su u Hrvatskoj najčešće Lyme borelioza i krpeljni meningoencefalitis, a rjeđe tularemija, Mediteranska pjegava groznica, anaplazmoza, babezioza, erlihioza, što je uvjetovano prirodnim staništem prenosioca – krpelja – s pogodnim uvjetima za njihovo razmnožavanje pa se pojavljuju samo u endemičnim područjima

Krpelja ima posvuda, a hrane krvlju životinja i čovjeka te mogu prenositi zarazne bolesti, uključujući i one koje su zajedničke ljudima i životinjama.

U Hrvatskoj imamo dokazanih 27 vrsta krpelja i ne prenose svi bolesti u svim okruženjima. Do sada je u Hrvatskoj dokazano dvadesetak uzročnika (virusa, bakterija, rikecija i parazita) opasnih za ljudsko zdravlje. Zanimljiv je podatak da je prvi slučaj humane babezioze u svijetu dokazan 1957. u Hrvatskoj.

Od bolesti koje prenose krpelji su u Hrvatskoj najčešće Lyme borelioza i krpeljni meningoencefalitis, a rjeđe tularemija, Mediteranska pjegava groznica, anaplazmoza, babezioza, erlihioza, što je uvjetovano prirodnim staništem prenosioca – krpelja – s pogodnim uvjetima za njihovo razmnožavanje pa se pojavljuju samo u endemičnim područjima.

Kako bi se spriječio ubod krpelja potrebno je nositi odjeću dugih rukava i duge nogavice, glavu treba zaštititi kapom, izbjegavati odjeću tamnih boja jer se na njoj teško vide krpelji, izbjegavati odjeću s dlačicama poput vune, koristiti repelentno sredstvo.

Krpelji se nalaze na listovima i granama grmova, niskog raslinja do visine od jednog metra, u šikarama, pretežno u prizemnom sloju šuma. Najčešće se zaraze prilikom hranjenja na šumskim životinjama i glodavcima, a onda svojim ubodom zarazu mogu prenijeti i na čovjeka kad se on nađe u njihovu prirodnom okolišu.

Ako vam se dogodi ujed krpelja, nikako ga ne stišćite uz kožu, ne premazujte benzinom, lakom za nokte i sličnim sredstvima, nego ga lagano primite pincetom ili prstima  za trup i uklonite s tijela i pratite promjene na koži iza toga. Važno ga je ukloniti unutar 24 sata od ujeda pri čemu je vjerojatnost zaraze najmanja. Koža će imati crvenilo na mjestu ujeda, ali tada nije nužno posjetiti liječnika, nego u slučaju ako se taj eritem prstenasto širi oko ujeda te u slučaju općih simptoma povišene temperature, mučnine, povraćanja, smetnje svjetla i  glavobolje.

Nastavi čitati

U trendu