Civilno društvo

UDRUGA ZAŽELI Trening za youth workere o razumijevanju lažnih vijesti

Objavljeno

/

Foto: Udruga Zaželi

Udruga Zaželi, u partnerstvu sa šest drugih organizacija, provela je trening za youth workere u sklopu Erasmus+ projekta pod nazivom ‘Understanding Fake News: Developing Media Literacy In Our Communities’

Trening se održao u selu Rešetari, u blizini Nove Gradiške od 5. studenog do 13. studenog 2023. godine. Na treningu su sudjelovala ukupno 24 sudionika iz sedam europskih zemalja i to iz Španjolske, Turske, Bosne i Hercegovine, Italije, Rumunjske, Srbije i Hrvatske.

Od 24 spomenuta sudionika, njih 12 pripada skupini s manjim mogućnostima, pa se tako njih 4 suočava s geografskim preprekama jer dolaze iz ruralnih područja, dvije osobe su osobe s invaliditetom, pet osoba suočava se s društvenim preprekama zbog svoje seksualne orijentacije i jedna osoba pripada skupini s autističnim spektrom poremećaja.

Projektni tim, koji se sastojao od jednog trenera, jednog facilitatora i jednog tumača znakovnog jezika, u suradnji s predstavnicima partnerskih organizacija, prilagodio je program treninga kako bi u potpunosti odgovarao skupini sudionika, te kako bi isti mogli ravnopravno sudjelovati u svim aktivnostima.

Program je obuhvaćao više od 20 neformalnih metoda s kojima su upoznati youth workeri koji su sudjelovali u treningu, a koje će u budućnosti znati primijeniti u svom radu s mladima. Neke od metoda koje su korištene bile su svakako rad u grupama, diskusije i debate, kreativni rad, te energizeri i group building aktivnosti koje su osigurale bolju povezanost grupe, te time stvorile pozitivnu atmosferu za rad, a koje su sudionici smatrali jako važnima i zanimljivima.

Kroz program, sudionici su naučili definirati medije i uloge u medijima, naučili su razumjeti i prihvatiti način na koji mladi komuniciraju s medijima. Kako bi ušli dublje u samu temu treninga, sudionici su radili na igranju uloga, pa su tako morali prijeći u uloge novinara i izrađivati materijale za različite medije što je dodatno utvrdilo njihove vještine u prepoznavanju lažnih vijesti. Kroz izradu reklama i kreiranja javne kampanje, sudionici su postali ‘insajderi’u medijima. Sudionici su također upoznati s fenomenom Deepfakea, te su ostali šokirani koliko je u današnje vrijeme jednostavno prevariti ljude koristeći se različitim aplikacijama koje su besplatne i svima dostupne.

Lažne vijesti ozbiljan su problem današnjeg društva koji, između ostalog, značajno utječe i na mentalno zdravlje mladih ljudi koji su im svakodnevno izloženi, što je dokazala i debata na temu ‘Lažne vijesti imaju značajan učinak na mlade ljude’, gdje je afirmativna grupa pobijedila s bodom razlike.

Ciljevi treninga bili su:

  • obučiti 24 youth workera potrebnim znanjem i vještinama kako bi radili s mladima te ih učili prepoznavati, razlikovati i suzbijati lažne vijesti
  • osigurati youth workerima pristup barem 20 neformalnih metoda rada koje će im pomoći u radu s mladima
  • stvoriti platformu s najmanje 20 resursa, poput članaka, videa, podcasta i drugih materijala, kako bi se pomoglo youth workerima u širenju medijske pismenosti i svijesti o lažnim vijestima
  • stvoriti neformalnu mrežu od 30 lokalnih organizacija i institucija koje surađuju kako bi dijelile resurse, znanje i iskustva
  • podići svijest o potrebi rada s mladima kako bi razumjeli učinke lažnih vijesti i njihov potencijal za oštećenje povjerenja u javni diskurs.

Kroz sedam radnih dana, koliko je trajao ovaj trening, mnogi od postavljenih ciljeva ispunjeni su. Youth workeri ojačali su svoje znanje i vještine za rad s mladima iz područja medijske pismenosti i lažnih vijesti, te je podignuta njihova svijest o važnosti razumijevanja lažnih vijesti i time smanjen učinak lažnih vijesti na povjerenje u javni diskurs. Youth workeri koji su sudjelovali u treningu, njih 24, isprobalo je neformalne metode rada koje će im pomoći u budućem radu s mladima, a sve metode koje su korištene na treningu poslane su sudionicima na trajno korištenje.

Web platforma, koja je izrađena još na početku provedbe projekta, redovno se puni s resursima i do kraja provedbe projekta će vjerojatno sadržavati i više od predviđenog broja informativnih, edukativnih članaka i materijala koji će pomoći youth workerima u širenju medijske pismenosti i svijesti o lažnim vijestima.

Svi dionici ovog projekta obvezali su se širiti rezultate projekta kako bi stvorili neformalnu mrežu lokalnih organizacija i institucija koje surađuju kako bi dijelile resurse, znanje i iskustvo i time još više pridonijele sprječavanju širenja lažnih vijesti i razvoju medijske pismenosti u svojim zajednicama.

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

U trendu

Exit mobile version