Poveži se s nama

Kutak za stručnjake

SVJETSKI DAN ŠEĆERNE BOLESTI Prepoznajte svoj rizik, saznajte svoj odgovor

Objavljeno

/

Prema podacima Međunarodne dijabetičke federacije, 537 milijuna odraslih osoba u svijetu u 2021. godini bilo je sa šećernom bolešću, a procjenjuje se da će taj broj porasti na 643 milijuna do 2030., odnosno na 783 milijuna do 2045. godine

Danas obilježavamo Svjetski dan šećerne bolesti, a tema Svjetskog dana šećerne bolesti 2021. – 2023. jest ‘Dostupnost skrbi osobama sa šećernom bolešću’ sa sloganom ‘Prepoznajte svoj rizik, saznajte svoj odgovor’.

Ovogodišnje obilježavanje Svjetskog dana šećerne bolesti fokusirano je na važnost poznavanja čimbenika rizika za nastanak šećerne bolesti tipa 2 kako bi se bolest mogla spriječiti ili odgoditi i naglašavanja utjecaja komplikacija povezanih s dijabetesom te važnosti dostupnosti pouzdanim i pravim informacijama o bolesti i skrbi kako bi se osiguralo pravodobno otkrivanje i rano liječenje.

Jedna od deset odraslih osoba u svijetu ima šećernu bolest, a više od 90 posto od ukupnog broja ima šećernu bolest tipa 2. Prema podacima Međunarodne dijabetičke federacije (IDF), 537 milijuna odraslih osoba u svijetu u 2021. godini bilo je sa šećernom bolešću, a procjenjuje se da će taj broj porasti na 643 milijuna do 2030., odnosno na 783 milijuna do 2045. godine.

Procjene IDF-a također govore da 44,7 posto odraslih osoba koje boluju od šećerne bolesti (240 milijuna ljudi) diljem svijeta nije dijagnosticirano. Najveći broj ima šećernu bolest tipa 2.

Prema podacima IDF-a šećerna bolest je uzrokovala 6,7 milijuna smrti u 2021. godini. Na svjetskoj razini, troškovi zdravstvene zaštite vezane uz šećernu bolest iznose 966 milijardi dolara.

Prema podacima CroDiab Registra Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, osoba sa šećernom bolešću u Hrvatskoj je u 2022. godini bilo 388.213, a broj oboljelih povećava se iz godine u godinu. Ranija istraživanja pokazuju da u Hrvatskoj tek 60 posto oboljelih osoba ima postavljenu dijagnozu tako da se procjenjuje da je ukupan broj oboljelih blizu 500.000. Prema Izvješću o umrlim osobama u Hrvatskoj u 2021. godini HZJZ-a, šećerna bolest je bila četvrti vodeći uzrok smrti u Republici Hrvatskoj.

Dijabetes je bolest koja ne boli, i zato može proći i nekoliko godina prije saznanja da je imate. Svatko tko ima dijabetičara u obitelji, preko 45 godina starosti, ima povišen indeks tjelesne težine i izložen je stresu, trebao bi barem jednom godišnje provjeriti osnovne biokemijske parametre.

Šećerna bolest je vrlo podmukla i ako smanjite svoju tjelesnu težinu za samo 10 posto već ste puno napravili. Uvedite i redovitu tjelesnu aktivnost barem 30 minuta dnevno. Nikako nemojte preskakati obroke i zdravo se hranite. Dovoljno spavajte jer postoje studije koje su utvrdile da ljudi koji spavaju manje od šest sati imaju duplo veći rIzik za nastanak šećerne bolesti. Što više vremena provedite u prirodi.

Klasični simptomi su učestalo žeđanje, prekomjerno mokrenje, gubitak na tjelesnoj težini, ali morate znati da ima puno oboljelih koji nemaju nikakve simptome i oni razvijaju kronične komplikacije nazvane preddijabetes.

Shvatite ovu bijelu kugu ozbiljno jer naglo možete ostati bez noge pa i života, ili ležati u krevetu ostatak života. Stanje je alarmantno, a vi sami možete i trebate učiniti najviše da ne postanete dio poražavajuće statistike.

In-Portal vlasništvo je svih onih kojima je bolji život svih osoba s invaliditetom, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, primarna briga.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

‘Popcorn brain’ ili osjećaj da će vam mozak eksplodirati

Objavljeno

/

Na slici je crvena čaša ispunjena kokicama koje iz nje izlijeću. Kokice su bijele i raspršuju se na tamnoj pozadini, stvarajući dinamičan i zanimljiv vizualni efekt. Čaša je puna do vrha, a mnoge kokice su uhvaćene u zraku, stvarajući osjećaj pokreta i obilja.
Foto: Pixabay

Popcorn brain pojavi se kada se naš mozak toliko navikne na pretjeranu stimulaciju i multitasking digitalnog svijeta, da i sam počne oponašati taj ubrzani tempo i misli počinju navirati poput uzbuđenih i skakutavih zrna kokica

Čini li vam se ponekad da su vam misli u mozgu toliko raštrkane i kaotične da će vam glava eksplodirati kao lonac pun kokica?

Počnete razmišljati o jednom, u idućem trenu misli vam skoče na nešto sasvim drugo, a za pet minuta završite na nečem trećem. Ne znate u tom trenu ni koji je dan ni sat, a skoro da ne znate ni kako se zovete.

Popcorn brain pojavi se kada se naš mozak toliko navikne na pretjeranu stimulaciju i multitasking digitalnog svijeta, da i sam počne oponašati taj ubrzani tempo i misli počinju navirati poput uzbuđenih i skakutavih zrna kokica.

S obzirom na to da u današnje doba potpuno odricanje od društvenih mreža nije opcija jer su bitne i za posao, ali i za održavanje kontakata s ljudima koje inače ne bismo mogli vidjeti ni čuti, evo na koje načina možete doskočiti ovom problemu i barem ga ublažiti.

Odredite razdoblje u danu u kojemu se potpuno odvajate od digitalnih uređaja. Ako je moguće, neka to uvijek bude isto doba dana, najbolje minimalno pola sata prije spavanja, po mogućnosti i duže.

Boravak u prirodi smanjuje stres i poboljšava pažnju i kognitivne funkcije, ali to nikad nije zgorega ponoviti.

Što češće možete pokušajte se usredotočiti na jedan po jedan zadatak, čak i kada ste na mreži. Pročitajte jednu vijesti i odložite mobitel, pričekajte da je procesuirate pa tek onda krenite čitati iduću.

E-poštu, društvene mreže i internetsko pretraživanje ostavite za točno određen dio dana u kojemu ćete se posvetiti samo tome, a ostatak dan samo tu i tamo bacite oko na to i odgovorite samo na ono što je doista važno.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

Sve više žena ima prirodnu sijedu kosu, evo savjeta za njegu

Objavljeno

/

Fotografija prikazuje proces bojanja kose. Vidljive su ruke osobe koja drži četku za bojanje i nanosi boju na kosu prekrivenu folijom. Na kosi su također postavljeni crni štipaljke za držanje folije na mjestu.
Foto: Pixabay

Kosu njegujte šamponima i regeneratorima kako bi bila dobro hidratizirana, a za moguć žuti ton koristite specijalne šampone u tonovima ljubičaste

Dojadilo vam je farbanje svaki mjesec i prigrlile ste sijedu kosu? Odlično, ali ovo morate znati o njenoj njezi jer zna djelovati neuredno.

U prijelaznom razdoblju može izgledati kao da raste neravnomjerno i neujednačeno – za ovu fazu potrebno je dosta strpljenja ili možete potražiti pomoć u frizerskom salonu. Pri prijelazu iz obojene u sijedu boju kose dobro je napraviti dekoloraciju boje kako bi se što bolje prilagodila prirodnoj sijedoj i kako bi prijelaz bio što manje vidljiv. Ako tražite jednostavnije rješenje, ošišajte kosu na kratko i pustite je da izraste.

Sijeda kosa može djelovati grublje jer lojne žlijezde na tjemenu proizvode manje sebuma, što može rezultirati sušom i grubljom kosom na dodir. Moguće je da na finoj kosi sijede budu oštre, a na prirodno oštroj i neukrotivoj kosi fine, dok ponekad može biti kombinacija to dvoje.

Osim pigmenta, s godinama kosa gubi gustoću i sjaj te postaje krhkija i osjetljivija na sunčeve zrake. Zbog toga sijeda kosa ima veću šansu da će oksidirati, odnosno poprimiti žućkasti ton. Kako bi izgledala lijepo i uredno, potrebno je prvenstveno promijeniti proizvode za pranje i njegu kose te početi koristiti neke nove koji će joj vratiti blistavost.

Kosu njegujte šamponima i regeneratorima kako bi bila dobro hidratizirana, a za moguć žuti ton koristite specijalne šampone u tonovima ljubičaste.

Čvrstoća sijede kose ima i pozitivnu stranu. Pri samom oblikovanju, frizura dulje ‘drži’, a sama po sebi nije teža za oblikovanje.

Smanjite uporabu sušila za kosu i uređaja za stiliziranje jer previsoka temperatura može požutjeti vašu kosu, posebno ako je i dalje tanka i fragilna. Da biste izbjegli ‘prženje’ kose, smanjite temperaturu na vašim stilizirajućim uređajima, a prije njihovog korištenja na kosu obavezno nanesite preparat za oblikovanje koji štiti od topline.

Na kraju, važno je zapamtiti da je sijeda kosa potpuno prirodna i da ne bi trebala biti razlog za osjećaj nelagode ili stida. A ostat će vam i koji euro više.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

Haj’mo na kavu i doznajmo njezine dobre strane

Objavljeno

/

Fotografija prikazuje različite faze proizvodnje i konzumacije kave. Sadrži slike zrna kave u različitim stadijima, od berbe do prženja, te gotove šalice kave.
Foto: Pixabay

Sve dobrobiti kave padaju u vodu ako je popijete previše. Smatra se da je dopuštena dnevna doza za zdrave osobe do 400 mg što znači maksimalno četiri šalice dnevno

Kava je jedan od najstarijih i najpopularnijih napitaka na svijetu. Globalizacijom svijeta, a tako i trendova, posljednjih dvadesetak godina, popularnost kave je dodatno porasla, te se pretpostavlja da je kava trenutačno drugi najpopularniji napitak na svijetu, odmah nakon vode.

Kava poboljšava mentalnu budnost i koncentraciju jer sadrži stimulans kofein. Nakon razdoblja obilne konzumacije hrane i pića tijekom blagdana može pomoći povratku u uobičajeni ritam i poboljšati fokus.

Bogata je antioksidansima koji mogu pomoći u zaštiti stanica od oštećenja uzrokovanog slobodnim radikalima. Može pridonijeti općem zdravlju tijela ili podržati imunološki sustav.

Kofein u kavi može pomoći u povećanju energije i smanjenju osjećaja umora koji se često javlja nakon sezone pune proslava – zbog obilne hrane ili manjka sna.

Također, istraživanja su pokazala da umjerena konzumacija kave može biti povezana sa smanjenim rizikom od određenih bolesti poput dijabetesa tipa 2, bolesti jetre i određenih oblika raka.

Osim toga, kava može potaknuti probavu i olakšati probavne procese, što je itekako korisno nakon razdoblja prekomjerne konzumacije hrane.

Nekoliko studija pokazuje da je redoviti unos kave povezan s manjim rizikom od smrti od raznih teških bolesti. Važna studija iz 2012. godine o konzumaciji kave otkrila je da su oni koji su pili kavu imali značajno manju vjerojatnost od smrti.

Neke studije također pokazuju da ispijanje kave do četiri sata prije obroka može smanjiti energetski unos, što potencijalno može dovesti do gubitka težine. Kava također stimulira simpatički živčani sustav, granu autonomnog živčanog sustava za koju se pokazalo da smanjuje glad i povećava osjećaj sitosti. Ovo objašnjava zašto mnogi ljudi tvrde da ih ispijanje šalice ili dvije kave ujutro uz doručak može održati sitima do ručka.

Sve ovo pada u vodu ako kave popijete previše. Smatra se da je dopuštena dnevna doza za zdrave osobe do 400 mg dnevno, što znači maksimalno četiri šalice dnevno.

Nastavi čitati

U trendu