Poveži se s nama

In Metropola

NOVO U ZAGREBU Prvi restoran s tri Urihove zvijezde

Objavljeno

/

Foto: In Portal

Nigdje u svijetu ne postoji Michelinov restoran koji nudi tako dobar grah za dva eura ili dozlaboga ukusnu lešo junetinu za tri i pol. Za te novce ne možeš sastaviti ni pristojan sendvič

Odmah preko puta zagrebačkog Autobusnog kolodvora, u Držićevoj, otvoren je Restoran Sunce koji djeluje unutar ustanove URIHO, restoran po mnogočemu drugačiji i neobičan.

O tome nam govori Iva Šušak, koja u rečenoj ustanovi radi kao defektologinja i još ponešto, a razgovaramo upravo nakon podnevnog gableca kada su joj okusni pupoljci još u funkciji. Iz pristojnosti Ivu ne pitamo za godine – ima ona trideset i ohoho – ali ovog trenutka izgleda poput djevojčice kojoj je netko na lice zalijepio široki osmijeh.

Glad je najbolji kuhar, kaže Iva, a ovog puta za njezino gastronomsko zadovoljstvo zasluge pripadaju Tomislavu Vrbančiću, glavnom kuharu u Suncu. Sudeći po njegovoj ne baš tako šlang figuri, Tomislav silno uživa u tome što kuha, pa su tako i krajnji korisnici, Urihovi radnici, u opasnosti da nabace višak kilograma i prije početka blagdanskog krkanluka.

Tomislavova kulinarska filozofija naizgled je jednostavna i laka – najbolje sastojke pripremaju vješte i iskusne ruke – no on u kuhinji koristi nešto moćnije od bilo kojih začina. On hranu, naime, začinjava ljubavlju i potrebom da nahrani ljude dobro i kvalitetno. Jer kako drugačije objasniti činjenicu da u Restoranu Sunce tanjur slasnog brudeta košta smo četiri eura, a porcija je tako velika da se njome može nasititi i ona nejač što se hrani u saborskom restoranu na Markovu trgu.

Kako je moguće da, primjerice, porcija oslića u restoranu košta jednako nabavnoj cijeni, objašnjava nam Adel Zuka, voditelj Restorana Sunce. Čovjek je to mlad i energičan, predan poslu, pa ne treba sumnjati da će restoran, kada jednom bude otvoren za javnost, biti važna stavka na gastronomskoj karti Zagreba.

– Sada kuhamo isključivo za zaposlenike ustanove URIHO, a sljedeće godine planiramo otvoriti restoran i za javnost. Za mnoge je Urihovce ova ustanova druga obitelj, a mi se trudimo kroz našu kuhinju tim ljudima upravo pružiti osjećaj doma. Ljubav i zajedništvo za nas su snažniji motiv od golog profita – tumači Adel.

Razloga za zadovoljstvo ima i Iva Šušak, iza nje su dva projekta vezana za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom. Jedan od tih projekata proglašen je ‘primjerom dobre prakse’ od strane Agencije za mobilnost i programe EU, dok je drugi blisko povezan s Restoranom Sunce i rezultirao je zapošljavanjem dvije pomoćne kuharice. No to je tek početak i Iva vjeruje kako će ovaj restoran uskoro biti poligon za stvaranje drugih majstora kulinarstva, kakav je i glavni kuhar Tomislav.

URIHO je imao uspješnu godinu, veli Iva, a kao krunu svega postignutog označava novi Kolektivni ugovor, donesen nakon puna dva desetljeća, kojim se bitno povećavaju materijalna i svekolika prava Urihovaca. I sve to u prvoj godini mandata nove ravnateljice Sanje Major.

– Kolektivni ugovor je inkluzivan i progresivan, a posebno se vodilo računa i o rodnoj ravnopravnosti – kaže Iva.

– Ovim Kolektivnim ugovorom postavljen je temelj za razvoj modernijeg i uspješnijeg Uriha. Tome u prilog govori i činjenica da je naš brend Purger i Purgerica postao dijelom stalnog postava Muzeja grada Zagreba. Naše kišobrane, ruksake i majice s motivom Purgera i Purgerice već nose i turisti iz cijelog svijeta, pa s razlogom vjerujem kako će se taj trend razvijati i u razdoblju koje je pred nama. Meni osobno posebno je drago što smo otvorili Restoran Sunce, jer ovdje jedem kao da sam doma, s time da su porcije našeg kuhara Tomislava obilatije – napominje Iva.

Zbog svega navedenog, dolje potpisani gastro-kritičar Restoranu Sunce dodjeljuje tri Urihove zvijezde.

Zaslužili su. Doduše, nije to u rangu Michelinovih zvijezda, još nemaju taj autoritet i ugled kojim restorani stječu planetarnu slavu. Jer Urihovci su sa svojim Suncem tek na početku jednog dugog i vijugavog puta.

Opet, nigdje u svijetu ne postoji Michelinov restoran koji nudi tako dobar grah za dva eura ili dozlaboga ukusnu lešo junetinu za tri i pol. Za te novce ne možeš sastaviti ni pristojan sendvič.

Nađete li takav restoran, URIHO časti gablecom.

Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Required fields are marked *

In Metropola

Popis osoba kojima se odobrava novčana pomoć za sanaciju oštećenja zbog nevremena

Objavljeno

/

Ova slika prikazuje novčanik narančaste boje s gumbom za zatvaranje, koji sadrži zelene novčanice. Novčanik i novac prikazani su na svijetloplavoj pozadini. Novčanice izgledaju kao da vire iz novčanika. Ovo je jednostavna, crtana ilustracija.
Foto: Pixabay

Grad Zagreb je na svojim službenim stranicama objavio ‘I. Popis fizičkih osoba kojima se odobrava novčana pomoć za sanaciju oštećenja nastalih na imovini zbog nevremena na području Grada Zagreba’

Da se prisjetimo, Grad Zagreb je s ciljem pomoći građanima objavio ‘Javni poziv za dodjelu novčane pomoći prijaviteljima štete na imovini – fizičkim osobama za sanaciju oštećenja nastalih na njihovoj imovini zbog nevremena 19. i 21. srpnja 2023. na području Grada Zagreba’, koji je bio otvoren od 20. listopada do 21. studenog 2023. godine.

Novčana pomoć iznosi 70 posto iznosa oštećenja imovine, a najviše sveukupno 15.000,00 eura za obiteljsku kuću, stan i pomoćnu zgradu, odnosno najviše 5.000,00 eura za osobno vozilo. Ukupan iznos novčane pomoći jednoj fizičkoj osobi može se odobriti u maksimalnom iznosu od 20.000,00 eura. Pravo na novčanu pomoć ostvaruje i fizička osoba čija je imovina bila osigurana u dane nevremena u visini razlike između isplaćenog iznosa osigurnine i procijenjenog iznosa oštećenja po stručnom radnom tijelu, odnosno po vanjskim stručnim osobama za procjenu većih šteta. Na Javni poziv je pristiglo 3.015 zahtjeva za novčanom pomoći od kojih je u roku zaprimljeno 2.947 zahtjeva i 68 zahtjeva izvan roka.

Tako je na ‘I. Popis fizičkih osoba kojima se odobrava novčana pomoć za sanaciju oštećenja nastalih na imovini zbog nevremena na području Grada Zagreba’ uvršteno 1516 podnositelja zahtjeva, koji ispunjavaju uvjete Javnog poziva.

Najavljeno je da su preostali zahtjevi još uvijek u obradi te će, ukoliko ispune sve uvjete navedenog javnog poziva, biti uvršteni na ‘II. Popis fizičkih osoba kojima se odobrava novčana pomoć za sanaciju oštećenja nastalih na imovini zbog nevremena na području Grada Zagreba’.

Svi korisnici s Popisa bit će obavješteni o terminu potpisa ugovora, a ovih dana neki od njih već su obaviješteni i potpisali su ugovore.

Nastavi čitati

In Metropola

TIFLOLOŠKI MUZEJ Izložba ‘Dodirom kroz stvaralaštvo Nadežde Petrović’

Objavljeno

/

Ova slika prikazuje unutrašnjost muzeja ili galerije s ljudima koji gledaju umjetnička djela. Strop ima teksturu od drveta. Na stropu se nalaze različiti svjetlosni uređaji koji osvjetljavaju prostoriju. Na zidovima su umjetnička djela, uključujući okvirene slike i skulpture. Zidovi su bijeli.
Foto: Klaudija Klanjčić

Ovo je po drugi puta da su u Republici Hrvatskoj izložena djela Nadežde Petrović, a prva je izložba održana prije više od 110 godina, i to 1910. godine

U organizaciji Umetničke galerije ‘Nadežda Petrović’ iz Čačka, Muzeja savremene umjetnosti Republike Srpske iz Banja Luke, Tiflološkog muzeja iz Zagreba i Srpskog narodnog vijeća iz Zagreba, svečano je u četvrtak, 22. veljače 2024., s početkom u 18 sati, u Tiflološkom muzeju u Zagrebu otvorena izložba ‘Dodirom kroz stvaralaštvo Nadežde Petrović’ uz gostujuću predstavu ‘Nenapisana pisma’ (monodrama, u kojoj se Nadežda obraća dragom prijatelju Ivanu Meštroviću), koja će biti otvorena do 22. ožujka 2024. godine.

Izložba ‘Dodirom kroz stvaralaštvo Nadežde Petrović’ u Zagrebu, autorica Sarite Vujković i Dragane Božović, nastala je ‘kao poseban rezultat povezanosti i suradnje prilikom obilježavanja važnog jubileja, a to je 150. obljetnica rođenja velike srpske slikarice Nadežde Petrović. Ovaj jubilej, koji je omogućio da Nadeždu Petrović UNESCO uvrsti na popis osoba godine, započeo je značajnom izložbom ‘Modernost i nacija’, koju je priredio Narodni muzej Srbije i koja je povezala brojne muzeje ne samo iz Srbije, nego i iz regije, pružajući na taj način mogućnost predstavljanja ove značajne retrospektivne izložbe i izvan Srbije – u Galeriji Božidara Jakca u Kostanjevici na Krki i Muzeju savremene umjetnosti Republike Srpske u Banja Luci.

Saznali smo da je u želji da se znamenita slikarica predstavi u duhu svojeg inovativnog, komunikativnog, produktivnog, humanitarnog i slobodarskog intelekta, izložba tijekom svojeg trajanja u svakoj instituciji imala specifične dodatno osmišljene i dopunjene sadržaje. Kao poseban rezultat ove ideje nastala je i izložba ‘Dodirom kroz stvaralaštvo Nadežde Petrović’ u Tiflološkome muzeju u Zagrebu, najprije osmišljena kao prateći program velike retrospektive koja je gostovala u Banja Luci, kako bi pokazala odlične primjere dobre prakse i dugogodišnje institucionalne suradnje između Tiflološkog muzeja u Zagrebu i Umetničke galerije ‘Nadežda Petrović’ u Čačku s Muzejom savremene umjetnosti Republike Srpske iz Banja Luke.

Izložba je obuhvatila zaseban dio posvećen slijepim i slabovidnim osobama, u okviru kojeg su posebno adaptirane i prilagođene taktilnim reprodukcijama četiri slike iz stalnog postava spomen-sobe Umetničke galerije ‘Nadežda Petrović’ u Čačku. Odabrana djela Bavarac sa šeširom (1900.), Prizrenka (1905.), More (1910.) i Gračanica (1913.) ujedno su i četiri slike koje na različite načine prikazuju razvojni opus Nadežde Petrović, i to Münchensko razdoblje (1898. –1903.), Srbijansko razdoblje (1903. – 1910.), Pariško razdoblje (1910. – 1912.) te Ratno razdoblje (1912. – 1915.).

Tekst je napisala Milkica Miletić, književnica iz Čačka, za scenu ga je adaptirala i režirala Nataša Radulović, a Nadeždu je igrala glumica Narodnog pozorišta Vanja Milačić, koja je uistinu osvojila publiku svojom izvedbom, iz koje je zračila čvrstina, snaga i hrabrost žene kakva je bila upravo Nadežda u svoje vrijeme u Srbiji i inozemstvu.

Tri spomenute ženske osobe predvode veliki ženski tim koji stoji iza ove predstave, a to su scenografkinja Marija Lukić, kostimografkinja Marta Čkonjević, zatim originalnu muziku potpisuje Ana Krstajić, dizajnerica je Ana Krbanjević i inspicijentica Sanja Mimica.

Suradnice na izložbi su Tena Bakšaj i Katarina Simeunović. Grafičko oblikovanje, izvedbu prilagodbe i likovni postav, kao i dizajn plakata i pozivnice, potpisuje Nemanja Mićević, dok se za tehnički postav pobrinuo Mladen Šukalo.

Na inicijativu Sarite Vujković – direktorice Muzeja savremene umjetnosti iz Banja Luke, Tiflološki muzej – Željka Bosnar Salihagić i Nina Sivec prilagodile su za populaciju osoba oštećena vida četiri originalne Nadeždine slike iz četiri razdoblja njezina stvaralaštva te osmislile dvanaest taktilnih prikaza pomoću kojih je vizualna umjetnost slikarice prilagođena slijepim i slabovidnim osobama. Izložba je prilagođena slijepim i slabovidnim osobama kroz taktilne prikaze, Brailleovo pismo, uvećani tisak, zvučne opise, a predstava ‘Nenapisana pisma’ audiodeskripcijom. Za tekstove na brajici i zvučne opise nadležne su Katarina Simeunović i Dragana Božović.

Izložbu je podržao Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske.

Iako je bilo najavljeno da će izložbu otvoriti Milorad Pupovac, predsjednik Srpskog narodnog vijeća, to je na kraju učinio njegov zamjenik Boris Milošević, koji je ujedno i predsjednik Vijeća srpske nacionalne manjine u Zagrebu.

Prije samog čina svečanog otvorenja u prostoru Tiflološkog muzeja posjetioci su imali priliku pogledati i poslušati monodramu ‘Nenapisana pisma’, koja je inspirirana likom i djelom Nadežde Petrović, njenim emotivnim i umjetničkim nedoumicama te prijateljskom odnosu s velikim hrvatskim umjetnikom Ivanom Meštrovićem.

I upravo spoj hrvatske i srpske kulture u isto vrijeme u istom mjestu došli su na svoje, uz prisjećanje na Nadeždine riječi: ‘Umjetnički pogledi moraju biti širokih, prostranijih granica nego što je njihova paleta.’ I upravo su njihova velika djela svjetske razine nadmašila sve granice i dovela cijeli svijet nama, da osjetimo dašak povijesti u ovom sadašnjem vremenu, koje kao da se uopće nije izmijenilo u nekim segmentima. Snaga njihovih djela i svojevremena hrabrost u suprotstavljanju nametnutim životnim pravilima doveli su ih do ispunjavanja njih samih i plodova svjetskih razina. 

U nakladi je izašlo 200 primjeraka kataloga, koje su posjetioci mogli uzeti nakon održane monodrame i svečanog otvorenja izložbe.

Nastavi čitati

In Metropola

Žensko nasljeđe – Intimni prostori u ulozi svjedočanstva zajednice

Objavljeno

/

Ova slika prikazuje stubište osvijetljeno plavim svjetlom s bijelim zastorima koji prekrivaju prozor na vrhu. Na zastorima se vidi sjena osobe. Stubište je obasjano plavim svjetlima duž zidova, stvarajući mračnu i dramatičnu atmosferu. Iznad zastora nalazi se umjetničko djelo.
Foto: Etnografski muzej u Zagrebu

Centar za ženske studije, u partnerstvu s Etnografskim muzejem u Zagrebu, poziva sve zainteresirane na prijavu za sudjelovanje u II. radioničkom ciklusu projekta pod nazivom ‘Žensko nasljeđe – Intimni prostori u ulozi svjedočanstva zajednice’

Ovaj projekt se izravno nadovezuje na aktualnu izložbu ‘Intimni prostori svakodnevice’ Etnografskog muzeja u Zagrebu. Cilj mu je povećati opseg javno dostupnih i kvalitetnih sadržaja u kulturi namijenjenih građanstvu, a sadržajno pak otvara pitanja odnosa prema prostoru, opreci intimnog i javnog te socijalnog odnosa spram transgeneracijskog nasljeđa s posebnim fokusom na žensko nasljeđe i predaju kroz umjetničke prakse.

Sudionici i sudionice ovim se pozivom prijavljuju za drugi radionički ciklus u sklopu ovog projekta, a čiji je fokus na vizualnim umjetnostima te će ga voditi renomirane umjetnice i autorice Hana Lukas Midžić i Ivana Ognjanovac.

Sudjelovanje u programu je javno dostupno te za krajnje korisnike/ce potpuno besplatno.

Radionice će se održavati subotama od 2. do 23. ožujka 2024., od 11 do 13 sati, a radionički će se ciklus temeljiti na umijeću izrade zidnjaka, dok prethodno vezilačko znanje nije uvjet pohađanja programa.

Prijavu koja se sastoji od osnovnih/osobnih podataka treba dostaviti na email: edukacija@emz.hr.

Broj sudionika/ca je ograničen, a rok za prijavu je 29. veljače 2024. godine.

Projekt je financiran kroz Posebni javni poziv za financiranje programa kulture i umjetnosti u zajednici Grada Zagreba.

Nastavi čitati

U trendu