Dječji vrtić nije samo mjesto odgoja i obrazovanja, nego je i prostor u kojem se oblikuju temelji mentalnog zdravlja. Stoga je iznimno važna uloga odgojitelja, stručnih suradnika, ali i donostelja obrazovnih politika.
S ciljem razmjene znanja i iskustva te primjera dobre prakse u radu s djecom u sklopu manifestacije 26. Dani dječjih vrtića Grada Zagreba u hotelu Westin održana je u ponedeljak međunarodna konferencija „Psihološka otpornost djece i odraslih u dječjem vrtiću“. Konferencija je okupila domaće i strane stručnjake s područja predškolskog odgoja, a uz konferenciju održne su i radionice za zaposlenike u dječjim vrtićima
U prigodnom govoru zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević istaknuo je da se u svakodnevnom radu s djecom odgojitelji suočavaju s brojnim izazovima. Zahvalio je na njihovoj velikoj ulozi i odgovornosti u njihovom poslu. Gradonačelnik Tomašević smatra kako je izuzetno važno da je prošle godine upisao 50 posto više djece s teškoćama u dječje vrtiće, a to je jedino moguće zapošljavanjem timova stručnih suradnika
„Rad u dječjem vrtiću ima izuzetno bitnu ulogu za cijelo društvo, za bilo koji grad , jer su odgojitelji u prvom kontaktu s djecom i o njihovom radu ovisi kako će se djeca razviti kao građanirekao je gradonačelnik. Naglasio je da je Grad Zagreb u četiri godine otvorio deset novih dječjih vrtića te će se otvoriti još tri nova u sljedeća dva tjedna , a grade se još sedam dječjih vrtića i planira se otvoriti ukupno 14 dječjih vrtića u narednih godinu i pol dana .
„Naša vizija je da djeca u svim kvartovima bez obzira gdje žive u Zagrebu imaju pristup gradskom dječjem vrtiću. Sva djeca u svom kvartu će ići u dječji vrtić, a ne da ih roditelji razvoze u druge dijelove grada,jer to narušava njihovu kvalitetu života“, pojasnio je gradonačelnik Tomašević. Međutim, aktualnoj gradskoj vlasti je bitno ulagati i u zaposlenike. Stoga se svake godine povećavaju njihova materijalna prava, te će tako biti i u buduće.
„Materijalna prava i izdvajanje za plaće u gradskim dječjim vrtićima 2021. godine su 101 milijun eura, a sada su 191 milijun eura. Ukupni gradski proračun za predškolski odgoj i obrazovanje 2021. godine je bio 137 milijuna eura, a sada je 282 milijuna eura, više nego dvostruko. Unatoč inflaciji smo uspjeli zadržati cijene dječjih vrtića. Još puno toga treba unaprijediti, prije svega državni pedagoški standard“, objasnio je gradonačelnik Tomašević.
Ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje Katarina Milković istaknula da briga o mentalnom zdravlju i razvijanju otpornost u izazovnim vremenima postaje jedno od najvažnijih područja zajedničkog djelovanja .
„Tijekom boravka djeteta u sustavu ranog i predškolskog odgoja dijetetu nije samo dostatno prenositi samo znanje i vještine već je nužno kod dijeteta razvijati osjećaj poštovanja i samopoštovanja te osjećaj razumijevanja , podrške i sigurnosti kako bi suzbili razvoj anksioznosti u najranijoj dobi. Psihološka otpornost kao sposobnost nošenja s teškoćama , prilagodba i učenje iz izazova izgrađuje se razvijajući odnose počevši od obitelji do usvajanja različitih oblika institucionalnih odnosa“, pojasnila je Milković. Naglasila je da stručnjaci koji rade s predškolskom djecom trebaju imati kontinuranu podršku i mogućnost stručnog razvoja. Stoga Agencija za odgoj i obrazovanje provodi stručno i kvalitetno obrazovanje odgojno-obrazovnih radnika.
U nastavku konferencije Timothy G. Ford sa Sveučilišta u Oklahomi predstavio je projekt ‘Sretan učitelj’ koji se već osam godina bavi istraživanjem radnih uvjeta i dobrobiti odgojitelja u SAD-u, posebno odgojitelja koji rade s najranjivijom skupinom djece. Istraživanje je dovelo do ključnih spoznaja koje su poslužile kao poticaj za razvoj sveobuhvatne intervencije za poboljšanje dobrobiti odgojitelja.
Ljiljana Muslić iz Službe za promicanje zdravlja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo održala je predavanje o mentalnom zdravlju i psihološkoj otpornosti-od razumijevanja do svakodnevnog ulaganja. Cilj predavanja bio je istaknuti važnost pravilnog shvaćanja mentalnog zdravlja i razvijanja modela svakodnevnog očuvanja i osnaživanja mentalnog zdravlja u dječjim vrtićima, uzimajući u obzir potrebe i odraslih i djece. Naime svako okruženje, pa tako i dječji vrtić, može svima pružiti priliku za razvoj i promjene koje vode psihološkoj dobrobiti, jačanju životnih vještina i drugih individualnih resursa i kompetencija. U predavanju je poseban naglasak stavljen na dualni model mentalnog zdravlja koji istovremeno promatra prisutnost mentalnih teškoća i razinu psihološke dobrobiti.
Predložen je jednostavni model šet svakodnevnih aktivnosti za očuvanje i unaprjeđenje mentalnog zdravlja koji je primjenjiv u dječjim vrtićima. Riječ je o povezivanju s drugima, tjelesnoj aktivnosti, učenju novih vještina, uzvraćanju, davanju i pomaganju drugima te ritualima usmjeravanja pažnje na sadašnji trenutak i osvještavanje trenutka.
Jedna od sudionica konferencije ravnateljica zagrebačkog dječjeg vrtića Duga Nataša Slamić. Osvrnula se na psihološku otpornos djece. Naglasila je da na dječji vrtić treba gledati kao na veliku obitelj.
„Dijete se dobro osjeća u svojoj obitelji, a takav odnos treba prenijeti i u dječje vrtiće. Ako su u vrtiću međuljudski odnosi dobri, ako jedni druge pomažemo to će osjetiti djeca. Važan je i pristup prema samom dijetetu, važno je da dijete shvati na koji način da ojača svoje kompetencije. Odgojni djelatnici ne moraju se bojati mogućih frustracija jer djeca i kroz frustracije stječu otpornost. Danas djecu previše zaštićujemo, to nije potrebno, djecu treba samo poučiti o nekim opasnim stvarima koje ne trebaju raditi “, rekla je Slamić.
Naglasila je da je u dječjem vrtiću Duga upisano 543 djece. Dječji vrtić pohađaju i djeca s teškoćama u razvoju.
„Imamo jednu posebnu odgojnu skupinu djece s višestrukim teškoćama, ali i djece s poremećajem iz spektra autizma. Kod djece s teškoćama u razvoju važno nam je da budemo dobra podrška roditeljima. Svako dijete je individua za sebe, neka djeca s poremećajem iz spektra autizma mogu verbalno komunicirati dok s nekima se radi posredstvom komunikatora, ali i putem pametnih ploča . Međutim ta djeca se druže s drugom djecom u grupama, u dramskoj grupi s njima glume. Ne dozvoljavamo da se u vrtiću stvara dojam segregacije“, rekla je Slamić.