Connect with us

in MREŽA

DŽANUM Kako je srpska pjesma postala predložak za ismijavanje invaliditeta

Objavljeno

/

Foto: YouTube

#Moyemoye ima oko sedamnaest tisuća pregleda dnevno. Sedamnaest je to tisuća krkana i krkanki koji o invaliditetu pojma nemaju i sedamnaest tisuća potencijalnih hejtera. Dnevno

Pjesma ‘Džanum’, koju izvodi srpska pjevačica Teya Dora, osvojila je srca publike kao dio soundtracka televizijske i filmske franšize ‘Južni vetar’. Riječ je o dirljivoj baladi koja je do danas zabilježila više od sto milijuna pregleda na YouTubeu i društvenim mrežama, ponajprije na Instagramu, svrstavajući je tako među najslušanije pjesme nastale u regiji u posljednjih nekoliko godina.

No sirota Teya Dora ni sanjati nije mogla da će njezina elegična balada postati predložak za sarkastično predstavljanje osoba s invaliditetom, i to u zemlji koja sa Srbijom i nema bliske geografske ili kulturološke poveznice – Indijom.

U toj je zemlji, naime, nedavno populariziran novi trend nazvan ‘Moye Moye’, temeljen na srpskom izvorniku, koji ima milijune poklonika i taj broj svakodnevno zabrinjavajuće raste. Kakve veze ima ‘Džanum’, što u slobodnom prijevodu znači ‘srce moje’, s pokretom koji ismijava ljude s određenim tjelesnim ograničenjima? Zapravo nikakve, osim stiha u kojemu se spominju ‘moje more’, a što su trogloditi na društvenim mrežama u Indiji preveli kao ‘Moye Moye’.

Međutim, ono što se na prvi pogled može činiti bezazlenim, prilično je uvredljivo za osobe s invaliditetom i nije naišlo na dobar prijem među aktivistima za prava tih ljudi, među ostalim i za pravo na dostojanstvo. Za tamošnje je medije nekolicina osoba s invaliditetom izrazilo duboko zgražanje nad ovim trendom i kulturom koja prikazuje invaliditet kao komičan fenomen. Taj je fenomen, nažalost, postao dijelom i televizijskih reklama i velikih filmova koji se snimaju u Bolywoodu.

– Bila sam ljuta kada se pojavio ‘Moye Moye’, ali za većinu ljudi takvi su trendovi samo načini da dobiju što više lajkova. Međutim, ono što je užasno je broj kreatora sadržaja i slavnih osoba koji na ovom trendu pokušavaju nešto ušićariti. Slavne osobe općenito koriste svoju popularnost kako bi postale glasnogovornici za neku društveno osjetljivu temu, a onda se uhvate za ovakvu bedastoću i time dodatno ponižavaju zajednicu kojoj i sama pripadam – rekla je jedna studentica s invaliditetom.

– Smijati se svom invaliditetu u određenoj je mjeri u redu, ali kad drugi to rade, to je obično zato što nisu komunicirali s osobama s invaliditetom. Osobe s invaliditetom također mogu imati izvrstan smisao za humor, ali smijati se svom invaliditetu jer ćete tako biti u trendu granica je koju ne možete prijeći – zaključila je studentica.

U vrijeme pisanja ovog teksta, #moyemoye imao je oko sedamnaest tisuća pregleda dnevno. Sedamnaest je to tisuća krkana i krkanki koji o invaliditetu pojma nemaju i sedamnaest tisuća potencijalnih hejtera. Dnevno.

Nastavite čitati
Click to comment

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Civilno društvo

Nepopularna psihologija slavi rođendan

Objavljeno

/

Napisao/la:

Na fotografiji je vesela grupa ljudi koja pozira za kameru, vjerojatno na nekom događaju ili okupljanju. U pozadini se nalazi crni banner s logotipom „NP” i natpisom „nepopularna psihologija”. Na dnu bannera su ikone za društvene mreže poput Facebooka, Instagrama, LinkedIna i YouTubea, te web adresa „https://nepopularna.com”. Ljudi su različito odjeveni, neki stoje, neki sjede ili čuče, stvarajući opuštenu i prijateljsku atmosferu.
Foto: Nepopularna psihologija

Sudionici će moći testirati svoje znanje u raznim kategorijama kroz tekstualna, vizualna, audio i audiovizualna pitanja

Nepopularna psihologija, udruga koja se bavi psihoedukacijom i popularizacijom psihologije, ove godine slavi velikih sedam godina postojanja. Tim povodom organizira već četvrtu godinu zaredom popularni pub kviz ‘Psihologija i pop kultura’, koji okuplja sudionike različitih interesa i usmjerenja.

Ovogodišnje izdanje, zbog organizacije druge konferencije ‘Znanost psihodelika u primjeni’, prebačeno je iz ožujka u svibanj te će se održati u četvrtak 29. svibnja s početkom u 20 sati u zagrebačkom Bikers Beer Factoryju (Savska cesta 150).

Sudionici će moći testirati svoje znanje u raznim kategorijama kroz tekstualna, vizualna, audio i audiovizualna pitanja. Obuhvatit će se područja poput glazbe, filma, književnosti i drugih oblika umjetnosti i popularne kulture – sve s psihološkim elementima. Pitanja su prilagođena široj publici, ne samo studentima psihologije ili stručnjacima.

Ekipa može imati najviše 5 članova, a kotizacijska donacija iznosi 3 € po članu. Zbog ograničenog kapaciteta, prijave se vrše putem obrasca.

Uz nagrade za prvo, drugo, treće i predzadnje mjesto, održat će se i tombola s dodatnim nagradama.

Nagrade sponzoriraju Goat! pizzerija, Medicinska naklada, knjižara Znanje, Amazinga, Curry Bowl, Grandma Fogg, Home Pokes Tattoo, Muzej novog vala, The Old Lock Up Escape Room Zagreb i, naravno, BBF. Sve informacije dostupne su u članku na webu, a novosti možete pratiti na Facebook eventu, kao i na Facebooku, Instagramu i LinkedInu udruge. Za dodatna pitanja, javite se putem društvenih mreža ili mailom na: urednistvo@nepopularna.org.

Nepopularna psihologija osnovana je početkom 2018. kao projekt na Facebooku s ciljem popularizacije psihologije i srodnih znanosti u skladu s profesionalnim načelima. S vremenom se tim širio, otvoren je web i pokrenuti su dodatni kanali poput Instagrama. Danas je Nepopularna registrirana kao neprofitna organizacija koja provodi edukativne aktivnosti, projekte i događanja diljem Hrvatske.

Nastavite čitati

Vaše priče

Svaka priča vrijedi, a vaša – posebno

Objavljeno

/

Napisao/la:

U vremenu u kojem su autentične ljudske priče snažnije od bilo kakvih slogana, pozivamo vas da podijelite s nama vaša životna iskustva, iskustva vaših obitelji, ali i svih onih koji svakodnevno doprinose stvaranju uključivijeg društva

Poslušaj članak

U fokusu ovog poziva nisu samo senzacionalne ili izvanredne priče, već i svakodnevna iskustva koja često ostanu neispričana – a upravo su ona najautentičnija i najmoćnija. Upravo zato želimo dati glas onima koji ga često nemaju – kako bi njihova iskustva potaknula druge, dala im nadu, ohrabrila ih na djelovanje ili jednostavno ponudila osjećaj zajedništva.

Vjerujemo da priče imaju moć mijenjanja društva – kad ih ispričaju oni koji ih žive. Zato otvaramo naš medijski prostor svima koji žele govoriti.

Kako možete podijeliti svoju priču?

Proces je jednostavan – posjetite ovaj link i pošaljite nam WhatsApp poruku s tekstom, fotografijom ili kratkim videom koji prikazuje neko osobno iskustvo, izazov, uspjeh ili inspirativan trenutak iz života. Sve pristigle priče bit će pregledane s pažnjom i poštovanjem, a odabrane će biti objavljene na portalu.

Iskreno želimo dodatno ojačati vidljivost osoba s invaliditetom u javnom prostoru, ali i pružiti platformu na kojoj će svatko imati priliku biti saslušan. Iskustva naših čitatelja nisu samo važne osobne priče – ona su i temelj za širenje svijesti, razumijevanja i promjena.

Ako mislite da vaša priča nije dovoljno važna – varate se. Jer svaka priča vrijedi. A vaša – posebno.

Nastavite čitati

in MREŽA

LATICE Borba za dostojanstvo, podršku i budućnost

Objavljeno

/

Napisao/la:

Na fotografiji je vesela i srdačna skupina ljudi koji stoje u polukrugu na otvorenom prostoru. Okruženi su šarenim ukrasima – balonima i trakama u žutoj i bijeloj boji, što stvara svečanu i optimističnu atmosferu. U pozadini se vidi umjetna zelena ograda, kuće i crkveni toranj, što sugerira da je događaj organiziran u urbanom dvorištu ili vrtu. Sudionici na slici su osobe različitih dobnih skupina, uključujući osobe s intelektualnim teškoćama, a svi zrače pozitivom – mnogi se smiju, zagrljeni su i očigledno uživaju u zajedničkom trenutku. Fotografija prikazuje duh zajedništva, podrške i radosti, te nosi snažnu poruku uključivosti i dostojanstva.
Foto: Udruga Latice

Često svi naši napori, trud i borba nisu dovoljni da postignemo sve ciljeve onako kako bismo željeli. Zato nam je potrebna kontinuirana podrška zajednice – moralna, financijska i organizacijska, poručili su iz Udruge Latice

Poslušaj članak

Udruga Latice iz Koprivnice trenutačno provodi osam aktivnih projekata i programa usmjerenih osobama s intelektualnim teškoćama te djeci s teškoćama u razvoju.

Cilj svih aktivnosti je omogućiti korisnicima što aktivnije sudjelovanje u svakodnevnom životu, povećati njihovu samostalnost, samopouzdanje i osjećaj vrijednosti.

– Organiziramo radionice prilagođene sposobnostima i mogućnostima korisnika kako bi se osjećali korisno i uključeno. Također ih potičemo na uključivanje u život zajednice kroz inkluzivno volontiranje, posjete knjižnicama, školama, drugim udrugama te odlaske na izlete -kazali su iz Udruge Latice.

Osim projekata i programa, Latice pružaju i socijalne usluge poludnevnog i cjelodnevnog boravka za ukupno 25 korisnika.

Jedan od ključnih izazova s kojima se udruga svakodnevno susreće odnosi se na provedbu usluge osobne asistencije.

– Najveći izazov nam je pronalazak osobnih asistenata i organizacija zamjena tijekom bolovanja ili godišnjih odmora. Iako uspijevamo pokriti troškove plaća i putne troškove, smatramo da rad osobnih asistenata nije adekvatno valoriziran. Tu svakako postoji prostor za napredak – istaknuli su iz udruge.

Unatoč svim izazovima, u Laticama naglašavaju kako im je najvažnija podrška osobama s invaliditetom i povećanje kvalitete njihova života te života njihovih obitelji.

Projekt ‘Timeout za roditelje’ – predah od 24-satne skrbi

Udruga također prepoznaje značajne potrebe roditelja njegovatelja, koji često ostaju bez adekvatne podrške.

U okviru poziva ‘Inovativne socijalne usluge – odmor od skrbi’, odobren im je projekt ‘Timeout za roditelje’ (SF.6.4.11.01.0002), koji će se provoditi od 16. travnja 2025. do 16. listopada 2026. godine. Cilj mu je omogućiti roditeljima prijeko potreban predah, dok članovi obitelji s teškoćama sudjeluju u strukturiranim aktivnostima, fizioterapiji, radionicama i rekreativnim sadržajima.

Ukupna vrijednost projekta je 139.790,22 eura, a isti je u cijelosti financiran bespovratnim sredstvima Europske unije iz Europskog socijalnog fonda plus. Partneri na projektu su Udruga slijepih Koprivničko-križevačke županije te Udruga osoba s intelektualnim teškoćama i njihovih obitelji ‘Maslačak’ Križevci.

Kao jedan od strateških ciljeva, udruga ističe kupnju nekretnine za provedbu još jedne socijalne usluge – organiziranog stanovanja za osobe s intelektualnim teškoćama, čime bi se dugoročno osigurala njihova budućnost.

– Često svi naši napori, trud i borba nisu dovoljni da postignemo sve ciljeve onako kako bismo željeli. Zato nam je potrebna kontinuirana podrška zajednice – moralna, financijska i organizacijska – zaključuju iz Udruge Latice.

Nastavite čitati

U trendu