Poveži se s nama

Kutak za stručnjake

O menopauzi mnogo znamo, o andropauzi samo malo šuškamo

Objavljeno

/

Fotografija je crno-bijela i prikazuje dvije osobe koje se grle na kauču. Osoba lijevo nosi prugastu majicu, a osoba desno nosi majicu s natpisom. Pozadina se sastoji od bijelog zida.
Foto: Pixabay

Muškarci pribjegavaju samoliječenju zbog srama i nelagode pa sve završi pod tepihom. Pomoći vam može razgovor s partnericom, prijateljem ili članom obitelji, bitno je da se nekome otvorite

Kad muškarci dođu u godine života između 40. i 55., mogu iskusiti fenomen sličan ženskoj menopauzi, nazvan andropauza. Za razliku od žena, muškarci nemaju jasan znak kao što je to prestanak menstruacija koji bi obilježio ovu tranziciju. I jedni i drugi, međutim, imaju sniženje u razini hormona, estrogena u žena, testosterona u muškaraca.

Mušku menopauzu karakterizira umor, nesanica, razdražljivost, smanjenje požude i potencije, brže umaranje i smanjenje vitalnosti, naleti vrućine, ispadanje kose i bolovi u mišićima.

Tijekom normalnog procesa starenja kod svih muškaraca će postupno doći do sniženja razine hormona testosterona, no simptome andropauze ne moraju iskusiti svi muškarci. Naime, kroz andropauzu prolaze svi muškarci, samo što neki ne pokazuju značajne simptome.

Početak andropauze je teže za utvrditi s obzirom na to da promjena nije nagla, kao kod većine žena. Andropauza se događa postupno te kod nekih muškaraca proces može trajati desetak godina.

Za ublažavanje ili liječenje simptoma muške menopauze, neophodno je obratiti se urologu koji će nakon pregleda i analize obavljenih laboratorijskih rezultata, prepisati terapiju ili uputiti resornom specijalistu ovisno o simptoma.

U svakom slučaju, testosteron može pomoći u ublažavanju simptoma menopauze kod muškaraca, ali se on prepisuje uz konzultacije s endokrinologom i koristi se pod nadzorom.

Preporuka je živjeti zdravo, jesti voće i povrće u više obroka na dan te tjelesna aktivnost, bez cigareta i alkohola, i tako će organizam biti dulje mlad.

Pomoći vam može razgovor s partnericom, prijateljem ili članom obitelji, bitno je da se nekom otvorite.

In-Portal vlasništvo je svih onih kojima je bolji život svih osoba s invaliditetom, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, primarna briga.

Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Kutak za stručnjake

Dajemo vam dobre razloge da si natočite čašu mlijeka

Objavljeno

/

Na fotografiji je drveni pladanj na kojem se nalazi bijela vaza s ljubičastim cvjetovima i staklenka mlijeka. Vaza ima moderni dizajn i puna je svježe ubranih ljubičastih cvjetova s nekoliko zelenih listova. Staklenka mlijeka je napunjena do vrha i postavljena je pored vaze. Na pladnju su rasuti i neki ljubičasti latici, što dodaje prirodni estetski izgled sceni. Pozadina je jednostavna i bijela, što stavlja naglasak na predmete na pladnju.
Foto: Pixabay

Ova bijela tekućina smatra se jedinom hranom od koje čovjek u potpunosti može preživjeti jer niti jedno povrće, mahunarka ili vrsta ugljikohidrata ne sadrži svih devet esencijalnih aminokiselina koje su ljudima potrebne za izgradnju proteina, a prehrani koja se sastoji samo od mesa nedostaje vitamin C

Ne postoji ni jedna druga namirnica kao što je mlijeko kada govorimo o glavnim pozitivnim učincima i dobrobiti za ljudsko zdravlje. Mlijeko je u svakom pogledu zdravo, korisno i dobro, ponajviše radi toga jer sadrži vrlo važne nutrijente i esencijalne vitamine i minerale, uključujući kalcij, kalij, magnezij, fosfor, cink, visoko kvalitetne bjelančevine te vitamine A, D, B12, riboflavin i niacin. Znanstvenici su otkrili više od 400 komponenata u mlijeku koje sve imaju značajnu ulogu za energiju organizma, u rastu, razvoju i zaštiti organizma od nekih bolesti.

Mlijeko sprečava osteoporozu, čuva srce, štiti od raka. Prema provedenim istraživanjima, osobe koje redovito konzumiraju mlijeko i mliječne proizvode imaju za oko 22 posto manje rizike razvoja raka debelog crijeva za razliku od osoba koje mlijeko unose vrlo rijetko. Osim toga, mlijeko snižava krvni tlak te štiti od srčanih oboljenja i jača kosti.

National Dairy Council kaže da 2,5 dcl mlijeka osigurava tijelu vitamin D, i to kao da ste pojeli 90 grama lososa, onoliko kalcija koliko se nalazi u dvije šalice brokule, zatim kalij, i to onoliko koliko ga možete pronaći u manjoj banani, te fosfor, kao da ste pojeli šalicu graha.

Postoji i veza između konzumiranja mlijeka i nižeg rizika od kognitivnog pada. Studija iz 2021. godine pokazala je da svakodnevna konzumacija mlijeka može smanjiti rizik od Alzheimerove bolesti.

Mlijeko sadrži aminokiselinu triptofan, koja nam može pomoći da se smirimo. Istraživanja pokazuju da je dobro izbalansirana prehrana, koja uključuje mlijeko i druge mliječne proizvode, povezana s boljom kvalitetom sna. Dobar san povezan je s boljim raspoloženjem i može poboljšati cjelokupno mentalno zdravlje. Vitamin D također može poboljšati simptome depresije i anksioznosti.

Ova bijela tekućina smatra se jedinom hranom od koje čovjek u potpunosti može preživjeti jer niti jedno povrće, mahunarka ili vrsta ugljikohidrata ne sadrži svih  devet esencijalnih aminokiselina koje su ljudima potrebne za izgradnju proteina, a prehrani koja se sastoji samo od mesa nedostaje vitamin C.

Ipak, mlijeko zbog zdravstvenog stanja ne mogu konzumirati baš svi poput onih koji imaju intoleranciju na laktozu.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

Počela je sezona ‘moram smršaviti do ljeta’

Objavljeno

/

Na slici je sendvič koji se mjeri šestarom. Sendvič izgleda bogato punjen s raznim sastojcima poput salame, sira i povrća. Šestar je postavljen preko sendviča, a pozadina je zelene mramorne površine. Izgleda kao da se radi o nekoj vrsti preciznog mjerenja ili usporedbe veličine sendviča.
Foto: Pixabay

Umjesto naglih promjena i ukidanja određene hrane, pokušajte smanjiti porcije ili rjeđe konzumirati tu hranu. S vremenom i manjim unosom, potreba za nezdravim namirnicama će se smanjiti sama od sebe

Nekako s proljeća ženske teme su uvijek dijeta. Taman prođe sezona ‘smršavjet ću do Božića’ i onda eto ti lijepih dana i kupaćih kostima… Uglavnom, jao i naopako. Savladale smo valjda da čarobni štapić ni tableta ne postoje pa haj’mo polako, ali sigurno i zdravo malo poraditi na sebi.

Piramida pravilne prehrane prikazuje nam principe pravilne prehrane, te ukazuje na to kako se zdravije hraniti. Unutar piramide pravilne prehrane nalaze se i preporuke za svakodnevnu tjelesnu aktivnost u trajanju od 30 minuta.

Tjelesna aktivnost je, uz pravilnu prehranu, važan čimbenik u kontroli i održavanju tjelesne mase. Najnoviji način u prikazivanju smjernica za uravnotežen unos hrane je ‘Tanjur pravilne prehrane’.

Umjesto naglih promjena i ukidanja određene hrane, pokušajte smanjiti porcije ili rjeđe konzumirati tu hranu. S vremenom i manjim unosom, potreba za nezdravim namirnicama će se smanjiti sama od sebe.

Stvaranje zdravih navika prilikom jela pomoći će vam u mršavljenju. Kada god možete, obroke konzumirajte u društvu i izbjegavajte jesti ispred televizije ili računala jer to često dovodi do nesvjesnog prejedanja. Jedite sporo i temeljito prožvačite hranu, tako ćete imati priliku uživati u okusu, a mozak će na vrijeme prepoznati signal da ste siti.

Više malih obroka dnevno, umjesto konvencionalna tri, pomoći će vašem metabolizmu da radi brže i da se energija ravnomjerno rasporedi tijekom cijelog dana. Pri tome pokušajte prvi obrok imati najkasnije sat vremena nakon buđenja. Zdravi doručak je važan da se metabolizam pokrene, a njegova svrha je unos hranjivih tvari koje će održavati vašu energiju kroz dan.

Svjesno jedite, a to znači obraćanje pozornosti na to kako i gdje se hrana konzumira te može omogućiti ljudima da uživaju u hrani koju jedu i pomoći u mršavljenju. Tehnike uključuju jedenje bez ometanja, polagano jedenje i promišljen izbor hrane.

Visoki unos šećera i rafiniranih ugljikohidrata u zapadnjačkoj prehrani povezan je s pretilošću. Preporučuje se zamjena prerađene i slatke hrane cjelovitim žitaricama, voćem, orašastim plodovima i sjemenkama.

Neka na vašem jelovniku bude i svježi ili posni sir, grah i mahunarke, chia sjemenke, orašidi i njihovi maslaci, đumbir, cimet, pijte zdravija pića.

Budite sretni jer ćete tako izbjeći emotivno prejedanje i što ste kritičniji prema svome tijelu to ćete teže gubiti kilograme. Stoga neka vam prva zadaća bude zavoljeti svoje tijelo takvo kakvo jest, a zatim ćete raditi na tome da ono bude zdravije i ljepše.

I za kraj, morate imati kalorijski deficit, što znači da više kalorija potrošite nego što ste pojeli/popili. Ukupne dnevne potrebe za energijom zavise od vaših parametara: spola, visine, težine, intenziteta aktivnosti koje imate.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

Lošoj probavi recite zbogom i popravite si dan

Objavljeno

/

Na fotografiji je igračka koja izgleda kao crno-bijela krava s velikim narančastim nosom i crnom kosom, koja sjedi na malom plastičnom WC-u. Pozadina je obojena u različite boje, dajući rustikalni izgled. Nema vidljivog teksta niti prepoznatljivih ljudskih figura na slici.
Foto: Pixabay

Zatvor je čest problem s probavom koji može biti uzrokovan različitim faktorima, uključujući nedostatak vlakana, nedovoljan unos vode, nedovoljnu tjelesnu aktivnost ili različite zdravstvene probleme

Svatko iskusi povremene probavne simptome kao što su želučane tegobe, plinovi, žgaravica, mučnina, zatvor ili proljev.

Kronično loša, usporena, neredovita probava i tvrda stolica mogu biti veliki problem i uzrok stalne nelagode.

Bolja probava može se postići zdravom i raznovrsnom prehranom s obiljem voća i povrća, mahunarki i integralnih žitarica. Tako ćemo u organizam unijeti mnoštvo vitamina, minerala, zaštitnih spojeva i veće količine prehrambenih vlakana (topivih i netopivih).

U prehranu bi trebalo uvesti i probiotike jer pomažu u održavanju zdrave crijevne mikroflore i pravilno funkcioniranje crijeva. Najbolji izbor su fermentirani mliječni proizvodi (jogurt, acidofil, kefir…) te prirodnim putem ukiseljeno (fermentirano) povrće poput kupusa, repe i krastavaca.

Nadalje, ako želite pokrenuti vaš probavni sustav, trebate pokrenuti i svoje tijelo.

Današnji način života je sjedilački i uključuje mnogo industrijski obrađene hrane koja ionako loše djeluje na probavu.

Iako ne postoji nikakav znanstveni razlog zašto je nedostatak kretanja povezan sa zatvorom, možemo samo pretpostaviti kako aktivnost tijela opušta mišiće u debelom crijevu i tako potiče probavu.

Za bolju probavu pomoći vam može i limun. U čašu mlake vode iscijedite cijeli limun i popijte. Ovaj napitak možete konzumirati i preventivno te tako spriječiti probavne smetnje. Možete  također progutati žlicu maslinovog ulja, po želji razblaženog sokom limuna. Taj domaći lijek za pokretanje probave najbolje je konzumirati ujutro ili nekoliko sati nakon obroka.

Konzumirate hranu bogatu blagotvornim omega-3 masnim kiselinama uključujući sjemenke lana, chia sjemenke, orašaste plodove (osobito orahe), kao i masnu ribu poput lososa, skuše i srdele.

Smanjen unos tekućine također je čest uzrok zatvora. Stručnjaci preporučuju unos 1,5 do 2 litre tekućine dnevno kako bi se spriječila konstipacija. Osim vode, birajte nezaslađene biljne čajeve te druge napitke bez kofeina, kao i namirnice s visokim udjelom vode, kao što su krastavci, tikvice, celer, rajčice, dinje, jagode, grejp i breskve.

Nezaobilazne su i suhe šljive jer su bogate vlaknima, a posebno onima topivima, koja pomažu u održavanju redovite probave. Vlakna djeluju kao prirodni ‘čistači’ probavnog sustava, potičući redovitu stolicu i olakšavajući prolazak hrane kroz crijeva.

Nastavi čitati

U trendu