Pristupačni turizam posebice je važan za osobe s invaliditetom, ali i za stariju populaciju, obitelji s djecom, privremeno onesposobljene, osobe s prekomjernom težinom, osobe s posebnim zdravstvenim, prehrambenim ili sličnim potrebama
Istarska županija putem Upravnog odjela za turizam provodi razne aktivnosti s ciljem senzibiliziranja dionika u turizmu, kao i šire javnosti o važnosti pristupačnih sadržaja i usluga, kako za domicilno stanovništvo, tako i za turiste.
Iako se pristupačni turizam čini svima razumljiv i prihvatljiv, mnogi mu pristupaju površno, najčešće zbog pogrešne i vrlo ograničavajuće pretpostavke o ciljanim skupinama kojima je potreban.
Pristupačni turizam posebice je važan za osobe s invaliditetom, ali i za stariju populaciju, obitelji s djecom, privremeno onesposobljene, osobe s prekomjernom težinom, osobe s posebnim zdravstvenim, prehrambenim ili sličnim potrebama.
Upravo zato je pristupačnost infrastrukture, sadržaja i usluga neke destinacije ponajprije stvar civilizacijskog dosega, ali ujedno i pokazatelj stupnja razvoja same destinacije. Prvenstveno, destinacija bi trebala biti pristupačna radi svojih građana, a potom i radi turista i posjetitelja.
Otvoreno učilište Diopter je zato u suradnji s partnerima izradilo brošuru ‘Potencijali pristupačnog turizma’, a Istarska županija je financirala talijansku verziju.
Koji je to uopće pravilan pristup gostima s invaliditetom? Evo nekih smjernica.
Najprije se educirajte o potrebama svojih gostiju i upoznajte s pravilnom terminologijom, promišljajte, ne uzimajte stvari zdravo za gotovo i ništa ne prepuštajte slučaju. Budite spremni na kompromise i improvizaciju na svakom koraku zbog raznih otegotnih okolnosti. Pribjegavajte jednostavnim i povoljnim rješenjima razumne prilagodbe i nastojte osigurati da vas se uvijek dobro vidi i čuje.
Ne zaboravite da svi gosti s invaliditetom ne trebaju iste stvari, čak i kad imaju isti invaliditet zato pristupajte svakom gostu individualno i ne uspoređujte nikoga s rođacima, prijateljima ili poznanicima u sličnom stanju. Ne obraćajte se pratiocima ako je poruka upućena gostu s invaliditetom.
Opustite se i ne pretjerujte ni s ozbiljnošću ni sa šalama, izbjegavajte stereotipe, laskanja i sažalijevanja pod svaku cijenu. Izbjegavajte zapitkivati goste o njihovom invaliditetu i suzdržite se od ispitivanja o pomagalima kojima se gosti s invaliditetom služe.
Obavijestite goste o svim dostupnim pomagalima na lokaciji, nastojite udovoljiti razumnim molbama i zahtjevima, no ne i hirovima neugodnih pojedinaca. Diskretno ponudite pomoć, no pritom nipošto ne navaljujte i ne dosađujte. Ne pretjerujte s cijenama usluga, no svakako vrednujte svoje dodatno vrijeme i zalaganje.
U brošuri ćete pronaći informacije počevši od same definicije pristupačnog turizma pa do primjera dobre prakse, uputa za hotelijere, iznajmljivače, ugostitelje i savjeta kako funkcionalno urediti smještaj, kao i upute za prijevoznike.
Brošure su dostupne ovdje.