Connect with us

Vijesti

HZZO smanjio doplate za lijekove za dijabetes tipa 2

Objavljeno

/

Foto: arhiva

Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) odlučio je smanjiti doplate za inovativne GLP lijekove namijenjene liječenju dijabetesa tipa 2, nakon što su visoke doplate uvedene krajem prošle godine izazvale nezadovoljstvo pacijenata i stručne javnosti

Poslušaj članak

Nova mjera stupa na snagu 15. ožujka 2025., a pacijenti će plaćati značajno manje iznose za svoju terapiju.

Veliko nezadovoljstvo zbog ranijih visokih doplata

Od Božića prošle godine, oboljeli od dijabetesa tipa 2 suočili su se s novim troškovima za važne GLP lijekove, koji ne samo da reguliraju razinu šećera u krvi, već pomažu i u smanjenju tjelesne mase te zaštiti srca.

Pacijenti su morali izdvajati 15 eura mjesečno za GLP injekcije, dok su oni na terapiji tabletama plaćali čak 30 eura. Mnogi od njih su starije životne dobi i s ograničenim prihodima, što je ove doplate učinilo velikim financijskim opterećenjem.

Stručna javnost i udruge pacijenata istaknule su da ovakav potez nije u skladu s načelom ‘kvalitetne zdravstvene zaštite dostupne svima’. Reakcije su bile oštre, a pritisak na HZZO da preispita svoju odluku sve veći.

HZZO odgovorio na apele pacijenata i stručnjaka

Nakon niza apela dijabetologa, pacijenata i udruga, HZZO je u suradnji s proizvođačima lijekova pronašao rješenje za smanjenje doplata. Prema novoj dopunskoj listi lijekova, mjesečna doplata za GLP injekcije bit će smanjena s 15 na 10,6 eura, dok će doplata za tablete pasti s 30 na 12,59 eura.

Iako nijedan od ovih lijekova neće biti u potpunosti oslobođen doplate, stručnjaci i udruge pacijenata pozdravljaju ovu odluku kao važan korak prema boljoj dostupnosti inovativnih terapija za dijabetes.

Poziv na bolju suradnju i transparentnost

Iz udruženja pacijenata naglašavaju da je ključno da se u budućnosti ovakve odluke ne donose bez konzultacija sa stručnjacima i udrugama pacijenata. Također, pozivaju Ministarstvo zdravstva da aktivnije prati rad HZZO-a i spriječi donošenje sličnih odluka koje bi mogle negativno utjecati na zdravlje građana.

– Zahvaljujemo svima koji su sudjelovali u zagovaranju ovog pozitivnog pomaka. Održivost zdravstvenog sustava i dostupnost suvremenih lijekova moraju ostati prioritet kako bi svi pacijenti dobili pravovremenu i kvalitetnu terapiju koju zaslužuju – istaknuli su predstavnici Zagrebačkog dijabetičkog društva i Hrvatskog saveza dijabetičkih udruga.

Ostaje za vidjeti hoće li HZZO u budućnosti osigurati još bolje uvjete za pacijente s dijabetesom i hoće li ova odluka biti uvod u kvalitetnije i transparentnije donošenje odluka u zdravstvenom sustavu.

In-Portal vlasništvo je svih onih kojima je bolji život svih osoba s invaliditetom, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, primarna briga.

Vijesti

Oko 40 posto hospitalizirane djece zbog ozljeda je mlađe od dozvoljene dobi za vožnju električnog romobila

Objavljeno

/

Napisao/la:

Liječnik u bijeloj kutiji stoji za govornicom ispred projekcije na kojoj piše: „Ozljede uslijed padova s električnih romobila kod djece i adolescenata – ALARM ZA UZBUNU!“ Na govornici i ispred nje su postavljeni brojni mikrofoni hrvatskih medija, a u pozadini se nalaze logotipi Kliničkog bolničkog centra i projekcija s podacima o prezentaciji.
Foto: Ivana Vranješ

Električni romobili su popularno prijevozno sredstvo za mnoge građane, ali nažalost vožnja može završiti i kobno. Zabrinjavajući je porast broja teških ozljeda uslijed padova s električnih romobila kod djece i adolescenata

Liječnici Klinike za dječje bolesti Zagreb 11. srpnja organizirali su konferenciju kako bi se potaknula javna rasprava o opasnosti vožnje električnim romobilima. Inicijativu su podržali Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo unutarnjih poslova te Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Predstojnik Klinike za dječju kirurgiju Stjepan Višnjić istaknuo je da su ozljede uslijed pada s električnih romobila teže nego prosječne ozljede u prometu te imaju trajne posljedice. Radi se o invalidnosti zbog ozljede kralježnice, a vrlo su ozbiljne i ozljede glave. Višnjić je upozorio da je zbog pada s električnog romobila u SAD-u i Australiji došlo i do smrtnog ishoda.

– Kako u Hrvatskoj ne bi bilo smrtnih posljedica, pravi je trenutak da osvijestimo kako jednostavno, zabavno, pa i osnovno sredstvo prijevoza predstavlja danas najveći rizik djeci i adolescentima – poručio je Višnjić.

O statističkim podacima vezanim za ozljede djece i adolescenata govorio je pročelnik Zavoda za traumatizam dječje dobi Rok Kralj.

– Porast hospitalizacija pacijenata 2024./2025. je za 285 posto. Do prve polovice 2024. sedmero djece primljeno je u našu bolnicu, a ove godine je u istom periodu primljeno 27 djece zbog ozljeda uslijed pada s električnog romobila. Što se tiče broja dana hospitalizacije, također je zabilježen dramatičan porast. Porast ukupnog trajanja hospitalizacije je za 143 posto. Ove godine imali smo petero pacijenata s teškim neurotraumama, traumama središnjeg živčanog sustava, a prošle godine u istom periodu nismo imali niti jednog. Najranija dozvoljena dob za vožnju električnim romobilima je 14 godina. Međutim, imali smo 40 posto pacijenata koji su mlađi od 14 godina. Najmlađi pacijent imao je osam godina i imao je neurotraume zbog čega je i operativno liječen – pojasnio je Kralj.

Naglasio je da su ozljede kod djece uslijed pada s električnog romobila teške neurotraume, komocijski sindrom, prijelomi dugih kostiju, natučenja glave i drugih dijelova tijela, prijelomi kostiju lica, prijelomi kralježnice. Razlozi ozljeda su nenošenje kacige, vožnja u paru, rana životna dob i neprilagođena brzina.

Voditelj Referentnog centra za traumatizam dječje dobi Miroslav Gjurašin iznio je svoja iskustva u liječenju teških ozljeda uzrokovanih padom s električnog romobila.

– Trostruko je porastao broj djece zbog ozljeda uslijed pada s električnih romobila u odnosu na isto razdoblje prošle godine – Gjurašin.

Naglasio je kako je česta ozljeda epiduralni hematom koji pritišće mozak i izaziva neurološke deficite, a takve ozljede mogu dovesti do zaustavljanja disanja i kobnih ishoda.

– Imamo situaciju jednom ili dva puta godišnje da djetetu s ozljedom glave, koje najčešće strada kao pješak u prometu, ne možemo pomoći. U tom slučaju moramo s roditeljem voditi najteže razgovore – ne samo mu priopćiti da je dijete poginulo, nego zamoliti da dozvoli transplantaciju organa kako bi se druga djeca spasila. To nam je svima opomena do čega bi moglo doći ukoliko se na vrijeme ne zaustavi trend porasta broja ozljeda uzrokovanih padom s električnog romobila – rekao je Gjurašin. Naglasio je da su, srećom, sva djeca koja su stradala zbog pada s električnog romobila prošla relativno dobro.

– Jedno dijete ima oštećenje sluha, dok će jedno ići na psihološko testiranje zbog poremećaja pažnje, koncentracije, razmišljanja, a druga djeca su se dobro oporavila – objasnio je Gjurašin. Poručio je kako treba propagirati nošenje zaštitne kacige i da roditelji više razgovaraju s djecom kao sudionicima u prometu o opasnosti električnih romobila.

Pomoćnik voditelja Službe prometne policije iz Ministarstva unutarnjih poslova Nikola Milas istaknuo je da su izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti na cestama definirane nove kategorije vozila koja su nazvana osobna prijevozna sredstva, a u ovu kategoriju uvršteni su i električni romobili.

– Propisana je definicija prijevoznih sredstava i propisana su pravila pod kojim uvjetima i na koji način treba sudjelovati u prometu – rekao je Milas. Što se tiče električnih romobila, oni ne bi smjeli biti jači od 0,6 kW te razviti brzinu veću od 25 km/h.

– Porast broja električnih romobila nije trend samo u Hrvatskoj nego i u svijetu. Porastom broja vozila i vozača u prometu povećava se i broj prometnih nesreća, a time i broj teških ozljeda. To se može spriječiti edukacijom. Roditelji moraju biti prva barijera u sprečavanju djece ispod 14 godina da se voze električnim romobilom i svojim primjerom trebaju djeci pokazati kako i na koji način sigurno sudjelovati u prometu – poručio je Milas.

Načelnica Sektora za primarnu zdravstvenu zaštitu i zdravstveni turizam Ministarstva zdravstva Ivana Portolan Pajić istaknula je kako resorno ministarstvo sa zabrinutošću prati porast broja ozljeda i težinu ozljeda uzrokovanih padom s električnog romobila kod djece i adolescenata.

– Pozivamo nadležna ministarstva na poduzimanje mjera i inicijativa koje će doprinijeti većoj sigurnosti djece i adolescenata u prometu. Potrebno je više edukacije, možda nažalost i više onih nepopularnih represivnih mjera, jer je zabrinjavajuće da je 40 posto ozlijeđene djece mlađe od dopuštene dobi za vožnju električnog romobila. Moramo biti svjesni da je tjelesna aktivnost vrlo važna za razvoj djece, ali ona mora biti primjerena dobi. Dozvolimo djeci da trče, igraju se na otvorenom, da bicikliraju, rolaju, pa i voze romobile – ali ne nužno električne. Ako već i voze električne romobile, neka se poštuju sve zakonske odredbe, uz zaštitu i korištenje kaciga. Apeliramo na roditelje da ne kupuju svojoj djeci električne romobile, jer ih tako dovode u opasnost – poručila je Portolan Pajić.

Nastavite čitati

Vijesti

ISTRAŽIVANJE Godišnji odmor

Objavljeno

/

Napisao/la:

Foto: arhiva

Kad radna lampa pregori, Hrvati znaju rješenje: dva do tri tjedna pod suncem

Koliko puta ste ove godine u pauzi od posla rekli: ‘Još malo pa godišnji!’?

U Hrvatskoj, gdje je prosječan broj dana godišnjeg odmora 25, ljeto je pravo vrijeme za punjenje baterija, bježanje s užarenog asfalta i pretvaranje flip-flopova u službenu obuću.

Najpopularniji period za odlazak na godišnji odmor upravo su ljetni mjeseci. Prema istraživanju koje je provela Alma Career Croatia, koja upravlja portalom MojPosao, svaki treći Hrvat na ljetovanje će potrošiti od dva do tri tjedna (33% ispitanika u oba slučaja). Toliko godišnjeg odmora preporučuju i psiholozi kao optimalan period za odmor od posla i punjenje baterija za narednu godinu.

Više od tri tjedna, odnosno od 15 do 20 dana godišnjeg, na ljetovanje će potrošiti tek 12% ispitanika.

Za ljetovanje i dalje biramo Hrvatsku

Općenito gledano, na ljetovanje ove godine planira ići čak 79% ispitanika. Kada je destinacija u pitanju, građani i dalje planiraju ići unutar Hrvatske (71%), dok tek manji broj ispitanika na putovanje planira izvan granica Hrvatske (20%). Neki će, iako mali dio (9%), na ljetovanje i u Hrvatsku i u inozemstvo.

A oni koji ne planiraju, navode kao glavne razloge to što nemaju godišnjeg odmora preko ljeta, žive na moru pa im odlazak na ljetovanje nije potreban ili najčešće, jednostavno nemaju financijske mogućnosti za takav luksuz.

Unatoč medijskim naslovima kako je Hrvatska za domaće turiste postala skupa destinacija, istraživanje pokazuje nešto suprotno. Oni koji putuju van Hrvatske planiraju potrošiti više, u prosjeku 1898 eura. Usporedno s njima ispitanici koji planiraju ljetovanje unutar Lijepe Naše planiraju potrošiti oko 1330 eura. Ipak, ta skuplja ljetovanja često i traju kraće. Na putovanja izvan Hrvatske ispitanici potroše do 7 dana, dok su domaća putovanja rjeđe tako kratka.

I dok mnogima godišnjeg nikad nije dosta, u nekim američkim tvrtkama otišli su korak dalje i uveli neograničen broj dana godišnjeg odmora. Zvuči kao san? U stvarnosti, zaposlenici ondje i dalje koriste manje dana odmora nego što mi imamo na raspolaganju. I sami ispitanici su svjesni da bi kod nas takva praksa mogla rezultirati zloupotrebom od strane zaposlenika.

– Dobra praksa koja pokazuje da se cijeni rad radnika. Naravno, ne bi bilo fer da druga strana to ‘zloupotrebljava’ ukoliko je poslodavac korektan u ostvarivanju i ostalih prava radnika.

Bilo kako bilo, jednom kada krenu valovi, škripa japanki i zvuk cvrčaka, svi znamo da godišnji ima svoju posebnu čar. I da vrijedi svake sekunde.

Izvor: MojPosao

Nastavite čitati

Vijesti

Nova škola za učenike s teškoćama u Krapinskim Toplicama

Objavljeno

/

Napisao/la:

Na fotografiji se nalazi osam osoba koje stoje ispred informativne ploče s vizualizacijom budućeg Centra za odgoj i obrazovanje u Krapinskim Toplicama. Ploča prikazuje moderan kružni objekt okružen zelenilom, a na njoj su istaknuti logotipi Europske unije, Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, Krapinsko-zagorske županije te samog Centra (COOKT). Osobe na slici su svečano odjevene i poziraju nasmiješene, što upućuje na važan događaj – vjerojatno obilježavanje početka radova na izgradnji Centra. U pozadini se vidi brežuljkasti krajolik s kućama, što je karakteristično za područje Krapinskih Toplica, kao i šatori koji sugeriraju organizirani događaj. Atmosfera fotografije je svečana i optimistična.
Foto: Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih

Gradnja centra označava značajan iskorak u kvaliteti skrbi, obrazovanja i inkluzije za djecu s teškoćama na području Krapinsko-zagorske županije

Poslušaj članak

U Krapinskim Toplicama je 7. srpnja 2025. godine svečano obilježen početak gradnje novog Centra za odgoj i obrazovanje, projekta vrijednog više od 20 milijuna eura. Novi objekt prostirat će se na više od 7000 kvadrata te će sadržavati 34 učionice, sportsku dvoranu, prostore za predškolski odgoj, socijalne usluge, ranu razvojnu podršku i poludnevni boravak.

Svečanost je simbolično obilježena polaganjem vremenske kapsule, koju su s učenicima centra položili župan Željko Kolar i ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs.

Župan Kolar istaknuo je važnost jednakih uvjeta za svu djecu, posebno onu s teškoćama u razvoju. Njegova zamjenica Jasna Petek dodala je da centar predstavlja jedinstvenu ustanovu koja objedinjuje obrazovne, rehabilitacijske i socijalne usluge te je izrazila ponos zbog ostvarenja višegodišnjeg sna.

Ministar Fuchs poručio je kako je projekt dio šire strategije kojom se svim županijama osigurava moderan centar ove vrste, dok je državni tajnik Ivan Vidiš istaknuo snažnu predanost lokalnog vodstva i impresivnu razinu projekta.

Ravnatelj Centra Antun Zupanc podsjetio je na povijest ustanove i izrazio zadovoljstvo što će djeca i djelatnici napokon dobiti suvremene uvjete. Načelnica Krapinskih Toplica Gordana Jureković zahvalila je što centar ostaje u mjestu te istaknula njegov doprinos razvoju općine.

Pročelnica Vlatka Mlakar predstavila tehničke detalje: projekt obuhvaća edukacijske prostore, sportsku dvoranu i igralište, a radove izvodi zajednica ponuditelja MAR d.o.o. i Tehnika d.d., uz vrijednost ugovora od 16,6 milijuna eura. Stručni nadzor i projektantski nadzor povjereni su specijaliziranim tvrtkama.

Gradnja centra označava značajan iskorak u kvaliteti skrbi, obrazovanja i inkluzije za djecu s teškoćama na području Krapinsko-zagorske županije.

Nastavite čitati

U trendu