Sveučilište u Zagrebu u četvrtak je predstavilo sveučilišni udžbenik ‘Komunikacija o znanosti – Promicanje znanosti i istraživanja koja mijenjaju svijet’ autora Melite Kovačević, Tamare Dagen i Miroslava Rajtera. Udžbenik ima 184 stranice te kroz deset poglavlja nudi sveobuhvatan prikaz teorijskih i praktičnih aspekata komunikacije o znanosti
Ovaj udžbenik će koristiti studentima, znanstvenicima, komunikatorima, novinarima i donositeljima odluka. Izdavač sveučilišnog udžbenika je Školska knjiga.
Sveučilišni udžbenik su predstavili recenzent akademik Ignac Lovrek i urednik iz Školske knjige Goran Bukan Brebrić. Akademik Lovrek rekao je da udžbenik povezuje teorijske postavke, modele komunikacije o znanosti, načine provedbe komunikacije o znanosti te potiče kreativnost kod čitatelja.
Predstavljajući sveučilišni udžbenik, urednik Bukan Brebrić istaknuo je da djelo na sustavan, jasan i suvremen način obrađuje jednu od ključnih tema današnjeg društva, a to je kako govoriti o znanosti i kako je približiti svima.
– Posebno je vrijedno što, uz teorijske modele i povijesni pregled discipline, knjiga se osvrće na globalni i europski model te na razvoj znanstvenih politika. Središnja poruka knjige je da je komunikacija o znanosti neizostavan alat u suvremenom društvu. Razumijevanje i otvoren dijalog knjiga stavlja u prvi plan – pojasnio je Bukan Brebrić.
Naglasio je da veliku vrijednost knjige daju osvrti stručnjaka iz različitih hrvatskih, svjetskih i europskih institucija. Knjiga obiluje i citatima poznatih hrvatskih komunikatora o znanosti, poput astronoma Korada Korlevića, kemičara i fizičara Nenada Judaša, fizičara Saše Cecija, profesorice Jelene Jurišić.
– Knjiga detaljno obrađuje povijest i teorijske modele komunikacije o znanosti, obrazovne programe u Hrvatskoj i Europi, istraživačku kulturu i integritet, koncept otvorene znanosti te suvremene izazove poput primjene generativne umjetne inteligencije u znanstvenoj komunikaciji – objasnio je Bukan Brebrić.
Naveo je da vrijednost knjizi daju primjeri dobre prakse iz Hrvatske i Europe koji pokazuju kako se teorijska znanja primjenjuju u stvarnom životu te kako kvalitetna komunikacija o znanosti može utjecati na javno mišljenje, obrazovne procese i znanstvenu politiku. Knjiga govori o tome što se događa kada komunikacija o znanosti ne funkcionira, kada su informacije zatvorene u akademskim krugovima ili kada se znanstvene spoznaje pogrešno interpretiraju u javnosti.
– Autori se zalažu za otvoren, inkluzivan i etičan pristup komunikaciji koji uključuje i nove alate poput društvenih mreža, podcasta, popularnoznanstvenih emisija – zaključio je Bukan Brebrić.
Dekan Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Ante Bilić Prcić rekao je da je fakultet predložio izdavanje udžbenika Senatu Sveučilišta.
– Jedna od autorica je dugogodišnja profesorica Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Melita Kovačević. Misija ovog fakulteta je upozoriti svijet da postoje različiti od nas, drugačiji, i njima treba otvoriti put u društvo, treba društvo naviknuti da nas okružuju takvi ljudi. Na tom putu ne možemo promijeniti svijet, ali ga možemo učiniti boljim – rekao je dekan Bilić Prcić.
Rektor Sveučilišta u Zagrebu Stjepan Lakušić istaknuo je kako će knjiga dati najbolji odgovor na pitanje koliko su znanstvenici važni.