Kupnjom proizvoda čuvate radna mjesta osoba s invaliditetom u URIHO-u te podržavate hrvatsku proizvodnju i dizajn
U samom srcu Zagreba, na Ilici, ove nedjelje, 22. rujna 2024., popratili smo ovogodišnje šesto izdanje kulturnog događanja – manifestacije ‘Projekta Ilica: Q’ART’ u organizaciji ‘Imagination – udruge za umjetnost, kreativnost i društveni razvoj’ s početkom u 9,30 sati pa sve do popodnevnih sati – do 15:30 sati, koje nas je kao i do sada oduševilo bogatim programom, a posebno različitim biljkama, kasnoljetnim cvijećem, hranom, maštovitim kreacijama, modom, likovnim kreacijama i glazbom.
Festival ‘Ilica: Q’ART’ raznim aktivnostima – uključujući izložbe na otvorenom, žive performanse, glazbene nastupe, različite radionice – već osmu godinu zaredom slavi kulturu, kreativnost, održivost i raznolikost umjetnosti pa su posjetitelji svih uzrasta imali jedinstvenu mogućnost jednodnevnog uživanja kao ljubitelji kulture i umjetnosti, i to uz sajam antikviteta i knjiga na Britancu – poznatom kao Ilički ili Mali plac, koji je također vrvio ljubiteljima starina.
Sunčano vrijeme izmamilo je posjetitelje svih uzrasta i ovaj puta, tako da je sve vrvjelo od mnoštva, u ugodnom i opuštenom raspoloženju.
Tijekom našeg obilaska svih štandova, moramo istaknuti i ovaj puta onaj od Ustanove za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom – URIHO, najveće zaštitne radionice na području Republike Hrvatske, gdje se prezentirao njihov brend ‘Purger i Purgerica’ s autohtonim zagrebačkim motivima.
Inače, već smo prethodno istaknuli da su Purger i Purgerica nadimci koji se koriste za stanovnike čiji su preci nekoliko generacija unatrag rođeni u Zagrebu te predstavljaju ponos istih. Stilizirani motivi aplicirani su na majice, pregače, magnete, keramičke predmete i kišobrane. Poznat je također URIHO-v suvenirski program dizajniran brajicom i vođen idejom da ga mogu pročitati slijepe i slabovidne osobe. Svako slovo abecede, pravopisni znakovi, brojevi i ostala pravila pisanja i čitanja u Brailleevom pismu osmišljeni su sistemom od šest točaka klasificiranih brojevima od 1 do 6 te organiziranih u dva stupca po tri točke koje su ispupčene.
Važno je naglasiti da sve proizvode Ustanove URIHO izrađuju osobe s invaliditetom – što im daje dodatnu vrijednost, a dugogodišnja posvećenost kvaliteti i ekološkoj prihvatljivosti zasigurno doprinosi dugoročnom održivom poslovanju najstarije zaštitne radionice u Republici Hrvatskoj. Kupnjom proizvoda čuvaju se radna mjesta osoba s invaliditetom unutar Ustanove URIHO, koji čine 58 posto od ukupno 500 zaposlenih, te se podupire 100 posto hrvatska proizvodnja i dizajn.
I ovaj puta posjetitelji su podržali štand kupnjom različitih proizvoda, tako da je kroz cijelo vrijeme bila gužva. Svi oni koji nisu uspjeli doći, moći će potražiti proizvode osim u Gajevoj 4 i u Držićevoj 1 – gdje su Tvornički dućan te Trgovina suvenira i keramike, kao i u Derenčinovoj 25 – u Trgovini radno zaštitne odjeće i obuće. U bogatom programu moći će pronaći praktičnu taškicu za plac ili luksuznu modnu torbu za večernji izlazak, poklone za svoje najmilije, unikatnu keramiku, majice i torbe na brajici, s aplikacijom Purgera ili Purgerice.
Zbog održavanja manifestacije ‘Ilica: Q’ART’, na snazi je bila zabrana prometa u zoni manifestacije od 7:30 do 16:30 sati na području Ilice od Frankopanske do Krajiške ulice, a obilazni pravci za vrijeme zabrane bili su: Ilica – Frankopanska; Dalmatinska – Frankopanska; Deželićeva – Medulićeva; Pantovčak – Britanski trg. Napomenimo da se i ove godine manifestacija ‘Projekt Ilica: Q’Art’ održala u okviru Europskog tjedna mobilnosti, koji je trajao od 16. do 22. rujna 2024., u organizaciji Europske komisije, sa ciljem da se potakne javna svijest o potrebi akcije protiv zagađenja uzrokovanog povećanjem motoriziranog prometa u urbanim sredinama, a time i poboljša kvaliteta života građana. Svake godine ta manifestacija ima fokus na određenu temu – povezanu s održivom mobilnošću, tako da je ovogodišnja tema pod nazivom ‘Krećimo se kvalitetnije – štedimo energiju’. Posjetili smo i Gornji grad, gdje smo naišli na nekoliko grupa stranih posjetitelja, ali ulice su bile prazne pa je to bila prilika za fotografiranje različitih znamenitosti.
Kako je ranije već najavljeno, festival – akcija ‘Projekt Ilica: Q’ART’ ove godine svaki od osam festivala posvećuje jednom od odabranih ciljeva Održivog razvoja koje je definirao UNESCO, a podržavajući njihove aktivnosti podržavaju se napori organizatora da afirmiraju i artikuliraju važnost svakog od ciljeva i da ih u suradnji sa svojim partnerima provedu kroz aktivnosti predviđene za svaki festival – akciju.
Umjetnički participativni projekti poput ‘Projekta Ilica: Q’ART’ ključni su za dostojanstvo i duh građana i grada, života koji pobjeđuje strah, paniku i osjećanje napuštenosti, tako da je poslana poruka preko plakata po različitim zgradama: ‘Mi građani smo prošlost, sadašnjost i održiva budućnost Zagreba! MI GRAĐANI SMO GRAD!’
Ovo šesto izdanje festivala održano je nanovo na Ilici, koja je ponovno postala pozornica na otvorenom, u nedjelju 22. rujna na temu ‘Odgovorna potrošnja i proizvodnja’ – Osigurati održive oblike potrošnje i proizvodnje, i to kroz kreativne izričaje i održive koncepte.
Glazbeni dio programa započeo je u 10:45 sati s Jerko Jurin Triom na adresi Ilica 49, potom se nastavio u 11 sati s nastupom Rooftop Trija na Ilici 130, u podne na Ilici 85 nastupio je Tomi Novak Solar Ship, dok je Ivana Galić SoulBEAT svojim zvukom ispunila Britanski trg u 13 sati.
Modna revija održala se točno u podne na Britanskom trgu. Svoje radove predstavila je Humana Nova sa svojim upcycle konceptima nosive odjeće i modnih dodataka, La Bestia koja je predstavila jesensku kolekciju te Zeleni Balon i članovi ULUPUH-a. Na Art punktu u Ilici 85 predstavili su se mladi umjetnici Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu i dizajneri s Tekstilno-tehnološkog fakulteta, dajući priliku posjetiteljima da upoznaju talente nove generacije. Istaknuto je da ovaj segment festivala ističe važnost podrške mladim kreativcima i njihovom doprinosu lokalnoj umjetničkoj sceni.
U mnoštvu domaćih i ručno izrađenih proizvoda, prekrasnih suvenira, različitih brendova, ukrasa, biljaka, nakita, igračaka, za najmlađe je pripremljen bogat dječji program dječjih radionica, koje su trajale od 10:30 do 14:30 sati. Posebna atrakcija bila je Zero Waste Food radionica sa chefom Mariom Mandarićem u suradnji sa Centrom za odgoj i obrazovanje Slave Raškaj Zagreb na adresi Ilica 83, koja je trajati od 10 do 15:30 sati. Djeci je omogućeno razvijanje kreativnosti i kroz likovne radionice Hrvatskog udruženja za ravnopravno roditeljstvo na Ilici 97 i Art of Fun radionicu na Ilici 122, koje su također trajale od 10 do 15:30 sati. Na Ilici 101 od 10 do 14 sati održala se kiparska radionica pod vodstvom Sanje Fališevac. Vatrogasci DVD Kustošija organizirali su radionicu iznenađenja na Ilici 109 od 10:30 do 15:30 sati, a Crveni križ je svoje aktivnosti predstavio na Ilici 111 od 10:30 do 16 sati.
Gastronomska ponuda lokalnih restorana i obrta, uz egzotično voće i povrće najpoznatijih proizvođača Martine i Ivana Šuloga, vlasnika poduzeća Šulog d.o.o. iz Donje Bistre, upotpunila je festivalski ugođaj, pružajući posjetiteljima mogućnost da kušaju raznovrsne specijalitete te uživaju u okusima i mirisima Zagreba i okolice.
Ova manifestacija zasigurno je dobro došla i vlasnicima ljubimaca, budući da ih je bilo na svakom koraku.
Sve u svemu, bilo ju je vrijedno posjetiti, zato što je svatko mogao pronaći nešto za sebe.
Na Trgu Petra Preradovića, u srijedu, 5. veljače 2025. godine, u vremenu od 11 do 14 sati održat će se javnozdravstvena akcija s ciljem edukacije građanstva o prevenciji, simptomima i liječenju moždanog udara
Poslušaj članak
Hrvatski liječnički zbor – Hrvatsko neurološko društvo, u suorganizaciji s Gradskim uredom za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Grada Zagreba, pod pokroviteljstvom gradonačelnika Grada Zagreba organizira sedmu po redu javnozdravstvenu kampanju ‘Dan crvenih haljina’ u 2025. godini
Ova se akcija redovito održava diljem Europe i SAD-a, izazivajući interes stručnjaka i javnosti. Kampanja ističe specifičnosti moždanog udara u žena, teškoće u njegovoj prevenciji i liječenju te često zanemarivanje ove ozbiljne bolesti u ženskoj populaciji.
Ciljevi kampanje su podizanje svijesti o specifičnostima moždanog udara u žena, ukazivanje na opasne posljedice zanemarivanja simptoma te promicanje promjene načina života radi prevencije moždanog udara.
Moždani udar je treći vodeći uzrok smrti u žena, dok je tek peti uzrok smrti u muškaraca. Gotovo polovica preživjelih žena nakon šest mjeseci od moždanog udara ima neki oblik onesposobljenosti. Osim toga, žene češće žive same prije moždanog udara i nakon njega imaju lošije ishode te su češće smještene u institucije. Specifični faktori rizika za žene uključuju razlike u spolnim hormonima, egzogene estrogene, trudnoću te postporođajno razdoblje, uz uobičajene čimbenike poput hipertenzije, hiperlipidemije, šećerne bolesti, pušenja i atrijske fibrilacije.
Na Trgu Petra Preradovića, u srijedu, 5. veljače 2025. godine, u vremenu od 11 do 14 sati održat će se javnozdravstvena akcija s ciljem edukacije građanstva o prevenciji, simptomima i liječenju moždanog udara. Tom prigodom bit će postavljene tri pagode Hrvatskog Crvenog križa (dimenzija 3×3 m), gdje će građani moći dobiti savjete stručnjaka iz neurologije o rizicima moždanog udara, besplatno izmjeriti šećer u krvi, krvni tlak, tjelesnu masu i indeks tjelesne mase (BMI) te se educirati o simptomima moždanog udara i mjerama prevencije.
Ova javnozdravstvena kampanja ima za cilj podizanje svijesti o ozbiljnosti moždanog udara u žena te poticanje pravovremene prevencije i promjene načina života kako bi se smanjio broj oboljelih i poboljšala kvaliteta života žena koje su doživjele moždani udar.
Završna svečanost javnozdravstveno – edukativne kampanje ‘Dan crvenih haljina 2025.’ održat će se u petak, 7. veljače 2025. godine, s početkom u 19:30 sati u auli Sveučilišta u Zagrebu, Ul. Radoslava Cimermana 88. Zvijezde večeri bit će žene koje su preboljele moždani udar, odjevene u crvene haljine hrvatskih dizajnera, a čija će iskustva biti prezentirana u kratkim dokumentarnim filmovima.
Model NT2400 za Grad Zagreb i ZET proizvela je tvrtka Končar. Prije uključenja na redovne linije provest će se faza ispitivanja i testiranje u realnim uvjetima na zagrebačkim ulicama
Radi se o prvom od ukupno 40 ugovorenih tramvaja. Kako kažu iz Grada, potrebno je istaknuti kako se nakon isporuke prvih 20 primjeraka, nastavlja proizvodnja ugovorenih dodatnih 20 niskopodnih tramvaja koji bi trebali biti isporučeni tijekom 2026. i 2027. godine, a u planu je nabava još 40 niskopodnih tramvaja, čime će se u modernizaciju tramvajskog voznog parka uložiti preko 200 milijuna eura.
– Kontinuirano radimo na unapređenju javnog prijevoza. Nakon proširenja tramvajske mreže i objave nabave 60 niskopodnih autobusa, novi tramvaj još je jedan korak prema boljoj, kvalitetnijoj i sigurnijoj mobilnosti u Zagrebu. Uskoro će gradom prometovati isključivo moderni niskopodni tramvaji, čime se Zagreb svrstava uz bok europskim metropolama – objavio je zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević na svom Facebooku.
Tramvaj dužine 20,8 m, kapaciteta 115 putnika, prilagođen je osobama s invaliditetom, opremljen je video nadzorom, USB priključcima i sustavom za brojanje putnika, a vijek eksploatacije mu je 35 godina. Novost je i njegova inovativna tehnologija koja smanjuje potrošnju električne energije vraćanjem energije kočenja u mrežu.
– Podsjećam da smo nakon više od 20 godina pokrenuli izgradnju novih tramvajskih pruga u Sarajevskoj i Heinzelovoj ulici, revitalizaciju uspinjače, a završena je i rekonstrukcija okretišta Mihaljevac, čime je napravljen veliki iskorak u ulaganju u prometnu infrastrukturu – istaknuo je Tomašević.
Prošle godine starijima od 65 godina omogućeno je pravo na besplatan javni prijevoz, a svim Zagrepčanima korištenje žičare Sljeme bez naknade. Od proljeća će i mlađi od 18 godina moći koristiti javni prijevoz bez troškova, a proširit će se i obuhvat povlastica za osobe s invaliditetom.
Hrvatsko muzejsko društvo organiziralo je u petak, 31. siječnja 2025., od 18 do 1 sat iza ponoći, dvadeseti put jubilarnu manifestaciju Noć muzeja
Poslušaj članak
Manifestacija je održana u cijeloj Hrvatskoj s temom MUZEJI – VIDLJIVI I NEVIDLJIVI, u suradnji s brojnim hrvatskim muzejima i drugim baštinskim, znanstvenim i obrazovnim institucijama, a posjetitelji su mogli besplatno posjetiti sve muzeje, galerije i baštinske institucije koji su se uključili u manifestaciju.
Kako je objavljeno, zabilježeno je 319.043 posjetitelja u 20. Noći muzeja 2025. godine, dok je od 2005. do 2025. godine zabilježeno sveukupno 4.197.212 posjetitelja.
Idejne začetnice manifestacije Noć muzeja u Hrvatskoj, autorice koncepcije programa i voditeljice projekta su Vesna Jurić Bulatović i Dubravka Osrečki Jakelić, koje su u prosincu 2005. pokrenule akciju kao gradski pilot projekt sa šest zagrebačkih muzeja. Od 2007. godine Noć muzeja prerasla je u nacionalnu manifestaciju, u koju se nadalje uključivalo sve više muzeja i gradova.
Temom se želi ukazati na važnost muzejskih institucija i svih drugih baštinskih ustanova koje prikupljaju, istražuju, čuvaju i prezentiraju vrijednu građu i kulturnu baštinu najširoj javnosti, od najmlađih posjetitelja do korisnika treće životne dobi. Vidljivost muzeja danas je izuzetno važna, pogotovo u vrijeme visoke tehnologije i digitalnih mogućnosti koje pomiču granice klasičnih muzeja. Također je važno i sve ono što se događa ‘iza kulisa muzeja’, ono što nije vidljivo posjetiteljima, a od velikog je doprinosa i značaja za konačnu postavu muzeja. Na primjer, čuvaonice, restauratorsko-konzervatorski odjeli, preparatorske radionice, muzejski laboratoriji i drugo, neizostavan su dio svakog muzeja, ali gotovo su nevidljivi za posjetitelje.
Danas je mnogo zagrebačkih muzeja i galerija zatvoreno za javnost radi potresnih oštećenja, ali su zato vidljivi za korisnike na drugačije načine.
Srećom, među zatvorenima nije Tiflološki muzej pa smo ove godine pažnju posvetili upravo njemu, s obzirom da je imao vrlo zanimljiv program od 18 do 22 sata. Tako se mogla pogledati inkluzivna međunarodna izložba fotografija Nevidljivi svijet/World Unseen, koja predstavlja radove svjetski poznatih fotografa, Canonovih ambasadora – kao što su slovenski fotograf Sam Vidic, nagrađivani južnoafrički fotoreporter Brent Stirton, brazilski fotoreporter Sebastião Salgado, nigerijska fotoreporterka Yagazie Emezi i Pulitzerov nagrađeni fotoreporter Muhammed Muheisen i drugi. Nastala je u suradnji Kraljevskog nacionalnog instituta za slijepe osobe iz Londona i tvrtke Canon, sa ciljem da se osobama oštećena vida približi fotografija na drugačiji, pristupačniji način.
Specifično je da fotografije na izložbi dočaravaju svoj sadržaj posjetiteljima oštećena vida pomoću taktilne grafike, verbalnih opisa i legendi na Brailleovu pismu, dok s druge strane, uz simulacije raznih oštećenja vida (glaukom, retinopatija, katarakta i dr.), videći posjetitelji koristeći simulacijske naočale mogu doživjeti svijet očima osoba oštećena vida.
Ističe se da ovom izložbom ‘Tiflološki muzej naglašava jedno od važnijih obilježja svog djelovanja u smjeru prilagodbe i pristupačnosti umjetničkih djela osobama oštećena vida i time im omogućava ravnopravno sudjelovanje u kulturnom životu, dok videće kroz edukaciju i nove doživljaje potiče na toleranciju i inkluziju’.
Izložba je realizirana kroz partnerstvo tvrtke Canon Adria, Hrvatskog saveza slijepih, Tiflološkog muzeja i Muzeja grada Zagreba. Može se razgledati svaki radni dan od 9 do 18 sati te u subotu od 9 do 13 sati, a ulaz za sve posjetitelje je besplatan.
Ujedno, na Noć muzeja mogao se razgledati i stalni postav, a od 18 do 19 sati održane su radionice za djecu, kratke igre i mozgalice, na temu: Izazov s preprekama, Što dodir govori?, Motorički izazov.
Od 20 izvedena je kazališna predstava Milana Grgića ‘Ne daj se, Njofra!’, u organizaciji Kazališta slijepih i slabovidnih Novi život, izvrsna komedija redatelja Željka Duvnjaka, u kojoj glume odlični glumci Vojin Perić, Igor Kučević, Ružica Domić Lalović i Dorotea Feketić.
Tiflološki muzej je, kao što je bilo za očekivati, primao posjetitelje kroz cijelu večer u velikom broju.
Na našoj web stranici koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najrelevantnije iskustvo pamćenjem vaših preferencija i ponovljenih posjeta. Klikom na “Prihvati sve” pristajete na korištenje SVIH kolačića. Međutim, možete posjetiti "Postavke kolačića" kako biste dali kontrolirani pristanak.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva dok se krećete web stranicom. Među njima, kolačići koji su kategorizirani kao potrebni pohranjuju se u vaš preglednik jer su neophodni za rad osnovnih funkcija web stranice. Također koristimo kolačiće trećih strana koji nam pomažu analizirati i razumjeti kako koristite ovo web mjesto. Ovi kolačići će biti pohranjeni u vašem pregledniku samo uz vaš pristanak. Također imate mogućnost isključiti ove kolačiće. Ali isključivanje nekih od ovih kolačića može utjecati na vaše iskustvo pregledavanja.
Funkcionalni kolačići pomažu u obavljanju određenih funkcija kao što je dijeljenje sadržaja web stranice na platformama društvenih medija, prikupljanje povratnih informacija i druge značajke trećih strana.
Kolačići izvedbe koriste se za razumijevanje i analizu ključnih indeksa učinkovitosti web stranice što pomaže u pružanju boljeg korisničkog iskustva za posjetitelje.
Analitički kolačići koriste se za razumijevanje načina na koji posjetitelji stupaju u interakciju s web stranicom. Ovi kolačići pomažu u pružanju informacija o metrikama kao što su broj posjetitelja, stopa napuštanja stranice, izvor prometa itd.
Neophodni kolačići apsolutno su neophodni za ispravno funkcioniranje web stranice. Ovi kolačići osiguravaju osnovne funkcionalnosti i sigurnosne značajke web stranice, anonimno.
Oglašavački kolačići koriste se kako bi se posjetiteljima pružili relevantni oglasi i marketinške kampanje. Ovi kolačići prate posjetitelje na web-mjestima i prikupljaju podatke za pružanje prilagođenih oglasa.