Poveži se s nama

in MREŽA

URIHO U VINODOLSKOM Ljetni provod u režiji Grada Zagreba

Objavljeno

/

Na slici se nalazi više osoba koji stoje na stepenicama. Većina ljudi na slici digla je ruke što znači da su bili u jako dobrom raspoloženju.
Fotografija: Ljiljana Husak

Zagreb velikog srca. Tako možemo titulirati našu metropolu i gradske čelnike koji su ponovo osobama s invaliditetom omogućili ljetnu avanturu u Novom Vinodolskom, u sklopu rekreativno-terapeutskog programa ljetovanja za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom.

U terminu od 29. srpnja do 5. kolovoza u ljetovanju je uživalo i 25 zaposlenika ustanove URIHO, najveće zaštitne radionice za osobe s invaliditetom u Hrvatskoj i regiji. O tome nam govore Urihove djelatnice Ljiljana Husak i Suzana Barač koje kažu da je na ovogodišnjem ljetnom kampu riječ ‘dosada’ bila izbačena iz riječnika, jer su im dani bili maksimalno popunjeni s raznim aktivnostima.

Zajedno sa članovima URIHO-a, ljetovali su i štićenici Saveza gluhih i nagluhih Grada Zagreba s kojima su se kroz brojne aktivnosti jako povezali.

Urihovci su sudjelovali u sportskim natjecanjima, društvenim igrama, kvizovima, plesu, karaokama i drugim sadržajima koji su im pripremili animatori. Sve to s ciljem upoznavanja, druženja i socijalizacije osoba s invaliditetom.

Sudionici su uživali u punom pansionu s tri obroka dnevno i jednim međuobrokom, a uz to su imali i 24-satnu medicinsku skrb.

– Zahvalila bih ravnateljici Sanji Major te Gradu Zagrebu u svoje i kolegicino ime te u ime svih naših korisnika koji su ljetovali u Novom Vinodolskom. Svima nam je bilo jako lijepo i svi su rekli kako bi voljeli da se ovo ljetovanje opet ponovi te da sudjeluju na ljetovanjima u godinama koje su pred nama – kazala je voditeljica grupe Ljiljana Husak.

Bilo je ovo prvo organizirano ljetovanje URIHO-vaca, koje će, nadaju se, postati tradicija.

Inače, rekreativno-terapeutski program ljetovanja provodi se u pet termina od srpnja do rujna 2024. godine.

 Za provedbu ovog hvalevrijednog projekta Grad Zagreb je u proračunu osigurao iznos od 65.200 eura.

Grad Zagreb se iz godine u godinu razvija u lijepu inkluzivnu sredinu u kojoj svaka osoba s invaliditetom može naći svoje mjesto pod suncem.

in MREŽA

Završio sedmodnevni trening SOIH – Foruma mladih s invaliditetom

Objavljeno

/

Na fotografiji je prikazana grupa ljudi u unutrašnjem prostoru koji izgleda kao učionica ili sala za sastanke. Osobe su raspoređene tako da neke sjede za stolovima, dok su neke postavljene oko rubova prostorije. Na desnoj strani, jedna osoba stoji i obraća se grupi, što sugerira da se možda održava predavanje ili sastanak. Prostorija ima velike prozore sa šarenim zavjesama, a zidovi su bijeli i bez dekoracija. Ova scena bi mogla biti zanimljiva ili relevantna zbog socijalnog događaja ili edukativne prirode skupa.
Foto: SOIH

Teme radionica najuže su povezane s aktualnim socijalnim politikama u Hrvatskoj koje su pridonijele, kako unapređenju kvalitete života osoba s invaliditetom, tako i u cijelosti pokreta osoba s invaliditetom, i to neovisno življenje, osobna asistencija, inkluzivni dodatak, inkluzivno obrazovanje te inkluzivno zapošljavanje

Pod vodstvom Marija Kovača, kazališnog i filmskog redatelja s bogatim iskustvom u tehnikama Forum teatra te radu s osobama s invaliditetom, proveden je Sedmodnevni trening SOIH – Foruma mladih s invaliditetom u Centru M.A.R.E. u Rovinju, od 1. do 8. rujna 2024. godine.

Jedanaest mladih osoba s invaliditetom naučilo je tehnike rada kroz kazališne radionice kulturalne konfrontacije (Boalovog teatra).

Teme radionica najuže su povezane s aktualnim socijalnim politikama u Hrvatskoj koje su pridonijele, kako unapređenju kvalitete života osoba s invaliditetom, tako i u cijelosti pokreta osoba s invaliditetom, i to neovisno življenje, osobna asistencija, inkluzivni dodatak, inkluzivno obrazovanje te inkluzivno zapošljavanje.

Trening je u cijelosti ispunio svoj cilj jer je, kao prvo, predsjednica SOIH-a Marica Miroć za svaku temu dala zakonsku i stručnu osnovu, potom je vođena rasprava među mladima o njihovim iskustvima u tim područjima, uvježbane su uloge ‘pozitivaca’ i ‘negativaca’ te potom pripremljene predstave prikazane široj publici koju su činili roditelji, ostale osobe s invaliditetom i stručnjaci.

Deset tema obrađeno je u cijelosti, o čemu postoje videozapisi koji će se dostaviti udrugama koje su članice Saveza uključenih u SOIH. Uz navedene predstave, održani su tijekom večernjih sati pub kviz, kreativna radionica oslikavanja loga SOIH – Foruma mladih na majicama te zajednička proslava rođendana, što je stvorilo još veću povezanost među svim sudionicima. Bila je to ujedno i prilika da mlade osobe s invaliditetom tijekom svih sedam dana vode međusobne rasprave i prakticiraju ‘peer counselling’, ali isto tako i da razgovaraju sa stručnjacima i prošire svoja znanja o brojnim drugim temama.

Nakon završetka predstava, Mario Kovač proveo je evaluaciju radionica temeljenih na Boalovom teatru sa aspekta postizanja ciljeva radionice; uključenosti i angažmana sudionika; kvalitete izvođenja i kreativnog izražaja i utjecaja na sudionike. Također, evaluacijski intervju proveden je i s roditeljima i ostalim sudionicima. 

Završni dan bio je posvećen izradi nacrta plana aktivnosti za sljedeću godinu i utvrđivanju tema koje će se putem Zoom-a obrađivati u sljedećem razdoblju. U svrhu osvješćivanja vlastitih snaga i potencijala te poticanja na daljnji osobni rast provedena je i kreativna radionica ‘Cvijet osvješćivanja’ u kojoj su mladi s invaliditetom u latice cvijeta prema naznačenim pitanjima unosili svoje vještine, prepreke koje su uspješno savladali, buduće ciljeve i drugo.

Trening u Rovinju nije samo imao pozitivan učinak na mlade s invaliditetom, već je bio i iznimno koristan za stručne suradnike koji su sudjelovali u organizaciji i provedbi. Kroz rad s mladima, stručnjaci su imali priliku dodatno razviti svoje vještine u radu s osobama s invaliditetom, ali i steći nove uvide u njihove potrebe i svakodnevne izazove. Ova sinergija između korisnika i stručnjaka rezultirala je obostranim rastom i razvojem te je postavila temelje za daljnje aktivnosti.

Empatija i znanje Marija Kovača, kao vrsnog režisera, ali i poznavatelja osoba s invaliditetom učinili su ovaj Sedmodnevni trening čarobnim. Svi sudionici osjetili su snagu umjetnosti kao alata za osnaživanje, suočavanje sa svakodnevnim izazovima, te za kvalitetnije razumijevanje i komunikaciju osoba s invaliditetom s dionicima, bilo da se radi o predstavnicima institucija, obitelji, prijatelja i slično.

Nastavi čitati

in MREŽA

PRAVOBRANITELJ Parkiranje na mjesta za osobe s invaliditetom

Objavljeno

/

Slika prikazuje parking mjesto označeno simbolom pristupačnosti za osobe s invaliditetom. Oznaka je bijele boje i prikazuje stiliziranu osobu u invalidskim kolicima na plavoj podlozi, koja se nalazi na asfaltu. U gornjem dijelu slike vidi se crvena linija koja označava granicu ili dio parkirališta.
Foto: Pixabay

Priopćenje povodom preporuke koju je Pravobranitelj za osobe s invaliditetom uputio policijskim upravama i gradovima u Republici Hrvatskoj prenosimo u cijelosti

Osobe s invaliditetom svakodnevno se suočavaju s nesavjesnim sudionicima u prometu koji nepropisno parkiraju svoja vozila na parkirališna mjesta obilježena za parkiranje vozila kojima se prevoze osobe s invaliditetom.

Parkirana vozila u kojima nije propisno istaknuta Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom, zlouporaba tuđe parkirališne karte i parkiranje na ova mjesta iako osoba s invaliditetom nije u vozilu, parkiranje preblizu ili djelomično preko obilježenih parkirališnih mjesta bez ostavljanja dovoljnog razmaka potrebnog da osoba s invaliditetom izacte iz svog vozila, učestali su prekršaji koji ukazuju na još uvijek nedovoljnu razinu svijesti društva o važnosti pristupačnih parkirališnih mjesta za osobe s invaliditetom. Posebno je zabrinjavajuća spoznaja kako osobe s invaliditetom koje zbog izostanka pravovremenog sankcioniranja prekršitelja same pokušaju ukazati na nepropisno parkiranje, često budu verbalno i gotovo fizički napadnute od samih prekršitelja.

Opisane situacije, osim što predstavljaju kršenje propisa, ujedno ukazuju i na omalovažavajući odnos prema osobama s invaliditetom. Naime, velikom broju osoba s invaliditetom, posebno onima koje se otežano kreću ili se kreću pomoću pomagala (npr. štake, štapovi, invalidska kolica, hodalice i dr.) i djeci s teškoćama u razvoju (npr. poremećaj iz spektra autizma), zbog još uvijek uvelike nepristupačnog javnog prijevoza i brojnih prepreka na javnim površinama, automobil je jedino prijevozno sredstvo kojim mogu doći do svog radnog mjesta, fakulteta, škole, vrtića, kod hječnika, jedino automobilom mogu otići u šoping, kazahšte, na druženje u kafić ili obaviti neku drugu svakodnevnu aktivnost. Upravo stoga je važno istaknuti kako parkirališno mjesto koje je urecteno i obilježeno za vozila osoba s invaliditetom nije povlastica besplatnog parkiranja, kako to mnogi pogrešno smatraju, nego mjera kojom se omogućuje da osoba s invaliditetom može parkirati što bliže odredištu i neometano izaći iz vozila i pristupiti nogostupu, odnosno mjera koja osobi s invaliditetom omogućava kretanje, neovisno življenje i uključivanje u svakodnevni život zajednice.

Zbog brojnosti ove vrste pritužbi i učestalosti opisanih prekršaja, Pravobranitelj za osobe s invaliditetom uputio je preporuku policijskim upravama i gradovima na području cijele Republike Hrvatske.

Uz ukazivanje na opisani problem i obvezu osiguranja pristupačnosti i mobilnosti kao osnovnih preduvjeta za izjednačavanje mogućnosti za osobe s invaliditetom, gradovima i policijskim upravama ponovno je preporučeno intenzivnije provođenje zajedničkih akcija i kampanja kojima će u suradnji s lokalnim udrugama i uz medijsku podršku, podizati razinu svijesti društva o važnosti poštivanja propisa kojima je uređeno pravo parkiranja na parkirališnim mjestima obilježenim za parkiranje vozila kojima se prevoze osobe s invaliditetom.

Također, policijskim upravama i gradovima je preporučeno da učestalije provode ciljane akcije usmjerene na identificiranje i sankcioniranje nepropisnog parkiranja na mjestima za vozila osoba s invaliditetom, pogotovo u odnosu na zlouporabu i korištenje tuđe parkirališne karte.

Uz navedeno, policiji i gradovima preporučeno je intenzivnije i dosljednije svakodnevno sankcioniranje ove vrste prekršaja, kako izricanjem novčanih kazni, tako i premještanjem vozila koja se neovlašteno parkiraju te osiobađanjem parkirališnog mjesta za one kojima je ono namijenjeno.

Preporučeno je da se u osmišljavanje i provedbu preventivnih i represivnih akcija uključe predstavnici osoba s invaliditetom te je istaknuto kako se uz suradnju i zajedničko djelovanje gradova, institucija i lokalnih udruga, uz medijske najave kampanja i akcija, kao i medijsko aktualiziranje ove teme, može pozitivno djelovati na svijest društva te utjecati na uklanjanje prepreka koje otežavaju svakodnevicu osoba s invaliditetom.

Osim preporuka nadležnim tijelima, apeliramo i na sve sudionike u prometu da poštuju propise koji se odnose na parkiranje na mjesta obilježena za vozila osoba s invaliditetom i podsjećamo kako neovlašteno parkiranje na ta mjesta, pa čak i ako je to ‘samo na pet minuta’, znači onemogućavanje osobe s invaliditetom ne samo da parkira, nego i da izađe iz vozila i obavi ono što osoba bez invaliditeta može obaviti i ako parkira na bilo koje drugo mjesto.

Nastavi čitati

in MREŽA

Provedeno prvo istraživanje u okviru DANOVA NEXT projekta

Objavljeno

/

Žena u kolicima na željezničkom kolodvoru čeka vlak.
Foto: Freepik

U Hrvatskoj osobe s invaliditetom uglavnom izražavaju zadovoljstvo javnim prijevozom u gradovima gdje isti postoji, a veći broj se referira na nepostojanje ne samo pristupačnog nego i uopće javnoga gradskoga prijevoza. Najveće je zadovoljstvo zračnim prijevozom, potom željezničkim, a najmanje iskustva imaju osobe s vodenim prijevozom

Od siječnja 2024. SOIH u suradnji s 14 partnera, a pod vodstvom Zračne luke Ruđer Bošković (Dubrovnik), provodi projekt ‘Pametna prometna mreža za pristupačnost putnika s invaliditetom i putnika smanjene mobilnosti u dunavskoj regiji temeljena na inovativnim uslugama’, skraćenog naziva DANOVA NEXT, a odobren je za financiranje u sklopu programa prekogranične suradnje INTERREG-DUNAV 2021.-2027 koji je financiran iz Europskog fonda za regionalni razvoj (ERDF).

Opći cilj projekta je poboljšati dostupnost prijevoza u dunavskoj regiji za sve vrste invaliditeta (vidna oštećenja, slušna oštećenja i smanjena pokretljivost) promicanjem inovacija i prijenosa tehnologije za stvaranje novih personaliziranih inovativnih usluga i pružanjem potpuno dostupnih digitalnih putnih informacijskih sustava (DTIS) uspostavom pametne mreže između zračnih luka, luka i lokalnog gradskog prometa.

U okviru projekta održana su dva transnacionalna projektna sastanka – prvi u veljači u Dubrovniku, a drugi u lipnju u Varni, Bugarska.

U srpnju je podneseno Prvo izvješće o radu putem JEMS sustava. Aktivnosti provedene u razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja su: temeljito istraživanje lokalnih, regionalnih i nacionalnih usluga sa ciljem povećanja pristupačnosti za putnike s invaliditetom; mapiranje dionika svakog projektnog partnera koji će se uključivati u projekt; mapiranje Kataloga najboljih praksi; organiziranje lokalnih radionica na kojoj su sudjelovali predstavnici ciljanih skupina; izrada Anketnog upitnika ‘Pristupačnost prijevoza – Anketa o zadovoljstvu osoba s invaliditetom’; izrada Izvješća o rezultatima ankete i lokalnih radionica; izrada Komunikacijske strategije projekta; izrada web stranice i njezino ažuriranje; izrada DANOVA NEXT Toolkita i drugo.

Rezultati dobiveni anketnim ispitivanjem, koje je provedeno s ciljem procjene zadovoljstva korisnika uslugama prijevoza za osobe s invaliditetom, pokazuju da u Republici Hrvatskoj osobe s invaliditetom uglavnom izražavaju zadovoljstvo javnim prijevozom u gradovima gdje isti postoji, a veći broj se referira na nepostojanje ne samo pristupačnog nego i uopće javnoga gradskoga prijevoza. Najveće je zadovoljstvo zračnim prijevozom, potom željezničkim, a najmanje iskustva imaju osobe s vodenim prijevozom.

 Prijedlozi koji su dani odnose se na nedovoljnu primjenu univerzalnog dizajna, asistivne tehnologije, komunikaciju s osobljem te nedovoljnu edukaciju zaposlenika u prijevozu. Naglašena je i potreba bolje digitalizacije sustava, unapređenja zakonodavne regulative, a poseban naglasak stavljen je na nedostatak međugradskog prijevoza u cijeloj Hrvatskoj.

Nastavi čitati

U trendu