Connect with us

Moderna vremena

Digitalno obrazovno okruženje za djecu s teškoćama u razvoju

Objavljeno

/

Na fotografiji je prikazana web stranica Atollo Projecta koja nudi digitalne obrazovne sadržaje. Na vrhu stranice nalazi se logotip projekta, gumbi za prijavu i registraciju te traka za pretraživanje sadržaja. Ispod toga vidljiv je padajući izbornik za odabir kategorija i gumb za filtriranje sadržaja. U središnjem dijelu stranice nalazi se naslov "Ostalo", a ispod njega četiri kartice koje predstavljaju različite obrazovne materijale: IKT - digitalni obrazovni sadržaji iz područja informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Matematika 4 - materijali za matematičku razinu 4. Matematika 3 - sadržaji za matematičku razinu 3. Matematika 2 - sadržaji namijenjeni matematičkoj razini 2. Svaka kartica ima ilustraciju koja simbolizira predmet koji obrađuje, poput školskog pribora – knjiga, olovki i ravnala. Stranica izgleda pregledno i prilagođena je korisnicima.
Foto: Kristina Ferara Blašković

Projekt Atollo stvara inkluzivno digitalno obrazovno okruženje s ciljem unapređenja odgojno-obrazovnog procesa za učenike s teškoćama u razvoju. Kroz razvoj digitalnih obrazovnih sadržaja, projekt omogućuje pristup prilagođenim nastavnim materijalima koji podržavaju razvoj matematičkih i digitalnih vještina. Voditeljica, Kristina Ferara Blašković, otkrila nam je više o ovoj značajnoj inicijativi.

Što je projekt Atollo, koji su njegovi glavni ciljevi i kome je namijenjen?

Atollo je međunarodni projekt financiran iz Erasmus + programa koji ima za cilj razviti inkluzivne digitalne obrazovne sadržaje namijenjene osobama s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama te tako poboljšati njihovo iskustvo učenja.

Ova inicijativa uključuje suradnju među partnerima iz Hrvatske, Bugarske, Austrije, Njemačke, Islanda, Norveške, Irske i Australije, uključujući sveučilišta, škole za učenike s posebnim obrazovnim potrebama, obrazovno tehnološke kompanije, predstavnike javne i državne vlasti i nevladine organizacije. U okviru rada na projektu razvijeno je 45 jedinica odnosno digitalnih obrazovnih sadržaja od kojih je 40 namijenjeno stjecanju matematičkih vještina, a 5 stjecanju digitalnih. Sadržaji su podijeljeni na četiri različite razine (od jednostavnije do kompleksnije) i dostupni na šest jezika.

Digitalni obrazovni sadržaji osmišljeni su kao dodatna podrška učiteljima u provedbi kombiniranog učenja te pomoć u stvaranju individualiziranih i inkluzivnih okruženja za učenike s teškoćama. Platforma za učenje i stvoreni sadržaji namijenjeni su učenicima koji usvajaju gradivo na razini nižih razreda osnovne škole (5-10 godina), a mogu ih koristiti i stariji učenici s intelektualnim teškoćama.

Tko stoji iza projekta Atollo, tko su ključni dionici i kako se projekt financira?

Koordinator Atollo projekta je Profil Klett, a uključeno je ukupno 14 partnera. Iz Hrvatske tu su Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Škola za odgoj i obrazovanje Pula i Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike. Ostali partneri su Digital Technology Skills (Irska), Terawe (Irska), Matrix Internet (Irska), Central Queensland University (Australija), Charles-Hallgarten-Schule (Njemačka), Pädagogische Hochschule Oberösterreich (Austrija), University of Iceland (Island), National Association of Resource Teachers (Bugarska), Regional Center for the Support of the Process of Inclusive Education (Bugarska), Inland Norway University of Applied Sciences (Norveška).

Projekt Atollo financiran je sredstvima Europske unije u okviru Erasmus + programa i poziva za ‘Projekte usmjerene na budućnost’ u 2023. godini.

Kada je projekt Atollo pokrenut i u kojoj je fazi trenutačno?

Započeo je 1. siječnja 2024. godine, provedene su analize i istraživanja u kojima su se uspoređivali kurikulumi i obrazovni programi partnerskih zemalja, kategorizacija učenika s teškoćama, inkluzivni i posebni obrazovni sustavi, politike digitalnog obrazovanja te izazovi u provedbi inkluzivnog obrazovanja. Također je napravljen pregled literature o inkluzivnom i posebnom obrazovanju u partnerskim zemljama, a u analizu su uključeni i nalazi europskih organizacija, uključujući Europsku agenciju za posebne potrebe i inkluzivno obrazovanje (European Agency for Special Needs and Inclusive Education) te Eurydice.

Svrha tih istraživanja bila je da se identificiraju sličnosti i različitosti u svim partnerskim zemljama te izrade digitalni obrazovni sadržaji koji su primjenjivi u svih osam država koje sudjeluju u projektu. Istraživanja su pokazala da su ishodi učenja u matematici, kod djece od pet do 10 godina, najsličniji u naših osam partnerskih zemalja. Osim matematike, izradili smo i pet jedinica/digitalnih sadržaja koji su namijenjeni stjecanju kompetencija iz područja digitalne pismenosti.

Izrađeno je ukupno 45 digitalnih obrazovnih jedinica na šest jezika – engleskom, islandskom, norveškom, bugarskom, njemačkom i hrvatskom. Od tog broja, 40 jedinica odnosi se na područje matematike te su osmišljene kako bi podržale širok spektar potreba učenika s teškoćama, od vrlo kompleksnih do umjerenih obrazovnih potreba.

Izrada sadržaja uključivala je suradnju brojnih stručnjaka – autora (mahom učitelja koji izravno rade s djecom s posebnim odgojnim-obrazovnim potrebama), urednika, stručnjaka za digitalne sadržaje koji su razvijali interaktivne aktivnosti, IT-stručnjaka, animatora i lektora. U izradi animacija na stranim jezicima snimljeni su i glasovi izvornih govornika drugih jezika, pa nam je tako primjerice Norveško veleposlanstvo u Zagrebu pomoglo snimiti animacije na norveškom jeziku i na tome smo im iznimno zahvalni.

U ovom trenutku provodi se takozvano pilot-testiranje digitalnih obrazovnih sadržaja u obrazovnim sustavima triju zemalja – Hrvatske, Njemačke i Bugarske – koje će trajati do kraja lipnja 2025. godine. Cilj pilot-testiranja je unaprjeđenje sadržaja za djecu s teškoćama na temelju povratnih informacija učitelja, roditelja i skrbnika. Evaluaciju provodi Sveučilište Inland iz Norveške u suradnji s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu.

Na kojim principima se temelji Atollo i koje inovacije donosi?

Projekt Atollo temelji se na inkluzivnosti, digitalnoj pristupačnosti, međunarodnoj suradnji i znanstvenoj utemeljenosti. Cilj mu je osigurati ravnopravan pristup obrazovanju za učenike s teškoćama kroz prilagođene digitalne sadržaje. Inovacija projekta očituje se u stvaranju interaktivnih obrazovnih jedinica na različitim razinama učenja koje su izrađene u suradnji s međunarodnim timom stručnjaka te testirane u stvarnom obrazovnom okruženju. Sadržaji su posebno usmjereni na razvoj matematičkih i IKT kompetencija, koje su ključne za stjecanje svakodnevnih vještina i digitalnu pismenost učenika s teškoćama.

Koje su glavne tehnologije korištene u projektu Atollo?

Svi digitalni obrazovni sadržaji nalaze se na platformi Atollo IZZI Digital. Riječ je o suvremenoj digitalnoj obrazovnoj platformi koju je razvio Profil Klett, a koja omogućuje bogat interaktivan sadržaj prilagođen učenicima s teškoćama. Platforma nudi različite vrste zadataka, animacije, igre, vizualne prikaze i druge interaktivne aktivnosti koje olakšavaju razumijevanje kompleksnih koncepata, osobito u području matematike.

Jedna od ključnih značajki IZZI platforme je njezina pristupačnost. Sadržaji su dizajnirani u skladu s načelima digitalne pristupačnosti, što uključuje mogućnosti prilagodbe veličine fonta, promjena fonta u font za disleksiju, kontrasta, korištenje zvučnih zapisa te jednostavno i intuitivno sučelje. Time se učenicima s različitim vrstama teškoća omogućuje ravnopravan i učinkovit pristup obrazovanju. Platforma je dostupna putem interneta i može se koristiti na različitim uređajima što dodatno doprinosi njezinoj fleksibilnosti i primjeni u učionici i kod kuće.

Koliko je djece  i učitelja uključeno u projekt i kakvi su njihovi dojmovi?

U testiranju sudjeluje 120 učitelja te 15 škola i centara za odgoj i obrazovanje iz Hrvatske, Njemačke i Bugarske. Najveći broj učitelja uključen je iz Hrvatske, gdje se u testiranje materijala uključilo deset centara za odgoj i obrazovanje i jedna škola za odgoj i obrazovanje. Više od 400 učenika s teškoćama imat će priliku koristiti sadržaje. Dojmove je u ovoj fazi teško reći, drago nam je da je puno škola i centara pokazalo interes.

Što će biti nakon pilot faze?

Nakon završetka pilot faze, slijedi znanstvena evaluacija digitalnih sadržaja. Na temelju dobivenih rezultata i povratnih informacija, sadržaji će se unaprijediti, a bit će izrađen i inkluzivni digitalni priručnik s preporukama za rad s učenicima s teškoćama. Svi materijali nakon dorade bit će javno dostupni i potpuno besplatni, dani na raspolaganje svim zemljama i svim zainteresiranim dionicima putem Atollo mrežne stranice.

Kutak za stručnjake

Zarobljeni u vlastitim mislima ili ‘spiralling thought’ sindrom

Objavljeno

/

Napisao/la:

Na fotografiji je prikazan muškarac u srednjim godinama koji izgleda zamišljeno i zabrinuto. Njegovo lice je u fokusu, a pogled mu je usmjeren prema dolje, što dodatno pojačava dojam dubokog razmišljanja ili emocionalne uznemirenosti. Desnom rukom oslanja se na čelo, što je čest neverbalni znak mentalnog opterećenja ili stresa. Pozadina je zamućena, s prirodnim zelenim tonovima, što sugerira da se nalazi na otvorenom, vjerojatno u parku ili šumi. Cjelokupna atmosfera fotografije prenosi osjećaj introspekcije, tuge ili unutarnje borbe.
Foto: Pixabay

Ovo stanje najčešće pogađa osobe koje su sklone anksioznosti, perfekcionizmu ili imaju nisko samopouzdanje. Također, osobe koje su doživjele traumu, nalaze se pod kroničnim stresom ili boluju od depresije podložnije su razvoju ovog sindroma

U svakodnevnom životu svi se susrećemo s trenucima tjeskobe, brige i neizvjesnosti. Međutim, kod nekih osoba te misli ne prestaju – one se pojačavaju, ponavljaju i vrte u krug, često bez jasnog izlaza. Ovaj fenomen poznat je kao ‘spiralling thought’ sindrom ili po hrvatski, sindrom vrtložnih misli.

‘Spiralling thought’ označava stanje u kojem osoba doživljava neprekidni niz negativnih, često katastrofičnih misli koje se neprestano nadovezuju jedna na drugu. Ove misli mogu započeti nečim bezazlenim, poput brige zbog sutrašnjeg sastanka, ali se ubrzo pretvaraju u kompleksne scenarije pune straha, nesigurnosti i pretpostavki o najgorem mogućem ishodu.

U prijevodu, osoba postaje ‘zarobljena’ u vlastitim mislima, koje se ubrzano nižu, sve više obuhvaćaju različite aspekte života i stvaraju osjećaj gubitka kontrole.

Sindrom vrtložnih misli može uključivati neprekidno razmišljanje o istom problemu, zamišljanje najgorih mogućih scenarija, fokusiranost na vlastite greške iz prošlosti, pretjerano analiziranje tuđih reakcija, osjećaj tjeskobe, iscrpljenosti i napetosti i teškoće s koncentracijom i spavanjem.

Ovo stanje najčešće pogađa osobe koje su sklone anksioznosti, perfekcionizmu ili imaju nisko samopouzdanje. Također, osobe koje su doživjele traumu, nalaze se pod kroničnim stresom ili boluju od depresije podložnije su razvoju ovog sindroma.

Ako se ne prepozna na vrijeme, spirala misli može dovesti do povećanja razine stresa i tjeskobe, poremećaja spavanja, padanja u depresivna stanja, povlačenja iz socijalnih odnosa i smanjene produktivnosti i motivacije.

Važno je znati da se vrtložne misli mogu zaustaviti. Evo nekoliko metoda.

Tehnike mindfulnessa i disanja – svjesno disanje i usmjeravanje pažnje na sadašnji trenutak pomažu u prekidanju misaonih lanaca.

Pisanje misli – vođenje dnevnika pomaže u racionaliziranju i razdvajanju stvarnih problema od pretpostavki.

Postavljanje granica razmišljanju – dajte si ‘vremenski okvir’ za brigu (npr. 15 minuta dnevno).

Tjelesna aktivnost – tjelovježba dokazano smanjuje anksioznost i preusmjerava fokus.

Razgovor s terapeutom – psihoterapija, osobito kognitivno-bihevioralna terapija, učinkovita je u prepoznavanju i mijenjanju negativnih misaonih obrazaca.

Sindrom ‘spiralling thought’ nije službena dijagnoza, već pojam koji opisuje stvarno i iscrpljujuće mentalno stanje. Prepoznavanje obrazaca takvih misli prvi je korak prema oporavku. Kroz podršku, tehnike samopomoći i stručnu pomoć moguće je ponovno uspostaviti unutarnji mir i jasnoću.

Nastavite čitati

Moderna vremena

Apple osmislio novi način pristupačnosti aplikacijama za OSI

Objavljeno

/

Fotografija prikazuje ruku koja drži mobitel, a na njemu se vide mobilne aplikacije.
Foto: Pexels

Appleov App Store imati će odjeljak gdje će se nalaziti aplikacije sa značajkom pristupačnosti

Tehnološki div Apple najavio je lansiranje noviteta koji bi mogli razveseliti OSI populaciju. Napredak moderne tehnologije uzeo je maha u svim segmentima života pa tako danas većinu informacija ili zadatka koje moramo obaviti, možemo preko mobilne aplikacije.

Kako bi se mogli nositi s izazovima modernog doba, osobama s nekim vrstama invaliditeta potrebna je prilagodba tehnoloških sredstava (aplikacija) za obavljanje svakodnevnih obveza.

Upravo na tome se temelje novi tehnološki napreci tvrtke Apple. Naime, Appleov App Store imati će odjeljak gdje će se nalaziti aplikacije sa značajkom pristupačnosti. Na taj će način osoba s invaliditetom, prije nego što instalira aplikaciju, znati je li aplikacija za njih korisna ili ne.

Pristupačnost aplikacija mogu uključivati ​​VoiceOver, glasovno upravljanje, veći tekst, bolji kontrast, titlove i još mnogo toga.  

Slabovidne osobe imati će mogućnost koristiti povećalo u aplikacijama. Ova značajka omogućava slabovidnim osobama zumiranje sadržaja na aplikaciji, čitanje teksta ili pak otkrivanje značajki koje se nalaze unutar aplikacije.

Nadalje, neke aplikacije u sebi će imati pristupačne čitače pomoću kojih će aplikacije lakše moći koristiti i ljudi koji pate od disleksije ili oštećenja vida.

Opcija Accessibility Reader korisnicima pruža nove načine prilagodbe teksta i fokusiranja na sadržaj koji žele čitati, s opsežnim mogućnostima za font, boju i razmak, kao i podrškom za govorni sadržaj.

Za slijepe osobe bit će dostupna i opcija korištenja aplikacija na Brailleovom pismu. Korisnici mogu otvarati datoteke u formatu Braille Ready Format (BRF) izravno iz programa Braille Access, otključavajući širok raspon knjiga i datoteka prethodno stvorenih na uređaju za bilježenje na Brailleovom pismu. Integrirani oblik Live Captions omogućuje korisnicima transkribiranje razgovora u realnom vremenu izravno na Brailleovo pismo.

Pomoću ugrađenog pokretača aplikacija korisnici mogu jednostavno otvoriti bilo koju aplikaciju tipkanjem pomoću Appleovog unosa za Brailleovo pismo ili povezanog uređaja za Brailleovo pismo. Pomoću Braille Accessa korisnici mogu brzo zapisivati ​​bilješke u brajičnom formatu ili pak računati pomoću Nemeth Brailleovog pisma.

Korisnici koji imaju problema s gubitkom sluha, uskoro će moći lakše koristiti aplikacije.

Pomoću opcije Live Listen ono što mikrofon uhvati direkto se prenosi u AirPods te izgovoreni tekst pretvara u tekst te tako korisnik s oštećenjem sluha izgovorene informacije čita na svom mobitelu preko titlova.

Ovo su samo neke od opcija koje će se uskoro pojaviti kako bi ljudima s oštećenjem vida, sluha ili slabom koncentracijom, mobilne aplikacije učiniti dostupnijima.

Nastavite čitati

Asistivna tehnologija

VELIKA BRITANIJA Razvijena pametna ortoza za poboljšanje mobilnosti pacijenta

Objavljeno

/

Fotogerafija prikazuje dječaka koji stoji na svojim nogama pomoću ortoza i štaka. Iza njega je masažni krevet, a ispred njega čovjek. U blizni njega se nalazi jedan monitor.
Foto: Hawk Ridge System

Ovakvo pomagalo može pomoći ljudima koji koriste invalidska kolica da ponovo osjete kako je to kretati se vlastitim nogama

Za sobe s invaliditetom koji imaju slabiji jedan dio tijela, kvalitetna ortoza život znači. Bez kvalitetnog ortopedskog pomagala ljudima koji imaju problema s neuromuskularnim problemima donjih udova značajno je smanjena pokretljivost, ali i kvaliteta života općenito.

Danas postoji puno različitih vrsta proteza. Većini ljudi je potreban duži period prilagodbe, ali i kada se naviknu, nakon nekog vremena istu moraju mijenjati zbog razvitka tijela. Upravo iz tog razloga puno ljudi kojima je ortoza potrebna, muči se s nabavkom iste.

Dobra vijest za sve korisnike ortoza dolazi iz Velike Britanije. Naime, tamo je od nedavno u prodaji najsuvremenija ortoza pod nazivom ‘Agilik’, koja bi mogla olakšati muke pacijentima diljem svijeta.

Radi se o električnoj ortozi koja za vrijeme korištenja pruža otpor te tako pomaže korisniku da ojača mišiće zahvaćenog uda. Isto tako, ovo ortopetsko pomagalo potiče ekstenziju koljena, što poboljšava držanje, duljinu koraka, izdržljivost i brzinu hodanja pacijenata.

Isto tako, ova električna proteza prilagođava se svakom koljenu i gležnju jer u sebi ima mikroprocesorski kontrolni sustav koji se prilagođava svakom obliku noge.

Električna ortoza omogućava pacijentu veću razinu stabilnosti na neravnim površinama, a također osigurava veći doseg koji korisnik može napraviti iz iskoraka. Ono što je kod ove ‘pametne’ ortoze prednost, to je što pomoću mikroprocesora prepoznaje koji pokret korisnik želi napraviti, te mu mehanički daje potporu kako bi radnju što bolje, snažnije i kvalitetnije izveo.

Agilik je dizajniran da se prilagodi jedinstvenim potrebama svakog korisnika. Njegovi parametri su prilagođeni i periodički ažurirani kako bi se prilagodili rastu i promjenama hoda korisnika.

Nadalje, dio ortoze koji korisniku pomaže pri hodanju lako se može instalirati na novu ortozu pa nema panike da će je korisnik prerasti.

Ovakvo pomagalo može pomoći će ljudima koji koriste invalidska kolica da ponovo osjete kako je to kretati se vlastitim nogama.

Nastavite čitati

U trendu