Poveži se s nama

Kutak za stručnjake

Obilježavanje Mjeseca svjesnosti o raku debelog crijeva

Objavljeno

/

Ova slika prikazuje rendgenski snimak ljudskog tijela s fokusom na probavni sustav. Kosti su prikazane u plavoj boji, dok je probavni sustav osvijetljen u crveno-narančastim tonovima. Snimak pruža detaljan prikaz unutarnje strukture tijela od prsa do donjeg dijela trbuha. Ovo je medicinska ili edukativna ilustracija koja se koristi za proučavanje ljudske anatomije i fiziologije.
Foto: Pixabay

Cilj ove javnozdravstvene akcije je što više educirati stanovništvo o ovom drugom po učestalosti i smrtnosti sijelu raka kojeg je moguće ne samo rano otkriti već i spriječiti

Povodom obilježavanja Mjeseca svjesnosti o raku debelog crijeva Hrvatski zavod za javno zdravstvo u suradnji s Hrvatskim gastroenterološkim društvom – Sekcijom za preventivnu aktivnost, Nastavnim zavodom za javno zdravstvo ‘Dr. Andrija Štampar’, Gradskim uredom za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom i udrugom studenata Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu CroMSIC organizira javnozdravstvenu akciju koja će se održati 2. ožujka 2024. godine u Zagrebu, na lokaciji Trg Petra Preradovića u vremenu od 10 do 14 sati. Javnozdravstvena akcija se održava pod pokroviteljstvom Ministarstva zdravstva.

Cilj ove javnozdravstvene akcije je što više educirati stanovništvo o ovom drugom po učestalosti i smrtnosti sijelu raka kojeg je moguće ne samo rano otkriti već i spriječiti.

Ujedno se želi podići svijest o organiziranim preventivnim pregledima koji se provode još od 2008. godine u okviru Nacionalnog  programa ranog otkrivanja raka debelog crijeva. Pregledima su obuhvaćeni svi građani oba spola od navršene 50. do 74. godine i odaziv na preventivne preglede je do sada loš.

Rak debelog crijeva javlja se češće u muškaraca. Rizični čimbenici su pušenje, debljina, konzumacija alkohola, nedovoljna aktivnost, prehrambene navike, značajna konzumacija crvenog mesa, nasljedna sklonost, upalne bolesti crijeva.

Ako se bolest otkrije u kasnom stadiju, potpuno izlječenje nije moguće i ide se na produljenje života zato nemojte ignorirati poziv koji dobijete na kućnu adresu.

Život si možete spasiti jednostavnim testom prikrivene krvi u stolici i ako ste pozitivni uputite se na kolonoskopiju.

Kutak za stručnjake

Počela je sezona ‘moram smršaviti do ljeta’

Objavljeno

/

Na slici je sendvič koji se mjeri šestarom. Sendvič izgleda bogato punjen s raznim sastojcima poput salame, sira i povrća. Šestar je postavljen preko sendviča, a pozadina je zelene mramorne površine. Izgleda kao da se radi o nekoj vrsti preciznog mjerenja ili usporedbe veličine sendviča.
Foto: Pixabay

Umjesto naglih promjena i ukidanja određene hrane, pokušajte smanjiti porcije ili rjeđe konzumirati tu hranu. S vremenom i manjim unosom, potreba za nezdravim namirnicama će se smanjiti sama od sebe

Nekako s proljeća ženske teme su uvijek dijeta. Taman prođe sezona ‘smršavjet ću do Božića’ i onda eto ti lijepih dana i kupaćih kostima… Uglavnom, jao i naopako. Savladale smo valjda da čarobni štapić ni tableta ne postoje pa haj’mo polako, ali sigurno i zdravo malo poraditi na sebi.

Piramida pravilne prehrane prikazuje nam principe pravilne prehrane, te ukazuje na to kako se zdravije hraniti. Unutar piramide pravilne prehrane nalaze se i preporuke za svakodnevnu tjelesnu aktivnost u trajanju od 30 minuta.

Tjelesna aktivnost je, uz pravilnu prehranu, važan čimbenik u kontroli i održavanju tjelesne mase. Najnoviji način u prikazivanju smjernica za uravnotežen unos hrane je ‘Tanjur pravilne prehrane’.

Umjesto naglih promjena i ukidanja određene hrane, pokušajte smanjiti porcije ili rjeđe konzumirati tu hranu. S vremenom i manjim unosom, potreba za nezdravim namirnicama će se smanjiti sama od sebe.

Stvaranje zdravih navika prilikom jela pomoći će vam u mršavljenju. Kada god možete, obroke konzumirajte u društvu i izbjegavajte jesti ispred televizije ili računala jer to često dovodi do nesvjesnog prejedanja. Jedite sporo i temeljito prožvačite hranu, tako ćete imati priliku uživati u okusu, a mozak će na vrijeme prepoznati signal da ste siti.

Više malih obroka dnevno, umjesto konvencionalna tri, pomoći će vašem metabolizmu da radi brže i da se energija ravnomjerno rasporedi tijekom cijelog dana. Pri tome pokušajte prvi obrok imati najkasnije sat vremena nakon buđenja. Zdravi doručak je važan da se metabolizam pokrene, a njegova svrha je unos hranjivih tvari koje će održavati vašu energiju kroz dan.

Svjesno jedite, a to znači obraćanje pozornosti na to kako i gdje se hrana konzumira te može omogućiti ljudima da uživaju u hrani koju jedu i pomoći u mršavljenju. Tehnike uključuju jedenje bez ometanja, polagano jedenje i promišljen izbor hrane.

Visoki unos šećera i rafiniranih ugljikohidrata u zapadnjačkoj prehrani povezan je s pretilošću. Preporučuje se zamjena prerađene i slatke hrane cjelovitim žitaricama, voćem, orašastim plodovima i sjemenkama.

Neka na vašem jelovniku bude i svježi ili posni sir, grah i mahunarke, chia sjemenke, orašidi i njihovi maslaci, đumbir, cimet, pijte zdravija pića.

Budite sretni jer ćete tako izbjeći emotivno prejedanje i što ste kritičniji prema svome tijelu to ćete teže gubiti kilograme. Stoga neka vam prva zadaća bude zavoljeti svoje tijelo takvo kakvo jest, a zatim ćete raditi na tome da ono bude zdravije i ljepše.

I za kraj, morate imati kalorijski deficit, što znači da više kalorija potrošite nego što ste pojeli/popili. Ukupne dnevne potrebe za energijom zavise od vaših parametara: spola, visine, težine, intenziteta aktivnosti koje imate.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

Lošoj probavi recite zbogom i popravite si dan

Objavljeno

/

Na fotografiji je igračka koja izgleda kao crno-bijela krava s velikim narančastim nosom i crnom kosom, koja sjedi na malom plastičnom WC-u. Pozadina je obojena u različite boje, dajući rustikalni izgled. Nema vidljivog teksta niti prepoznatljivih ljudskih figura na slici.
Foto: Pixabay

Zatvor je čest problem s probavom koji može biti uzrokovan različitim faktorima, uključujući nedostatak vlakana, nedovoljan unos vode, nedovoljnu tjelesnu aktivnost ili različite zdravstvene probleme

Svatko iskusi povremene probavne simptome kao što su želučane tegobe, plinovi, žgaravica, mučnina, zatvor ili proljev.

Kronično loša, usporena, neredovita probava i tvrda stolica mogu biti veliki problem i uzrok stalne nelagode.

Bolja probava može se postići zdravom i raznovrsnom prehranom s obiljem voća i povrća, mahunarki i integralnih žitarica. Tako ćemo u organizam unijeti mnoštvo vitamina, minerala, zaštitnih spojeva i veće količine prehrambenih vlakana (topivih i netopivih).

U prehranu bi trebalo uvesti i probiotike jer pomažu u održavanju zdrave crijevne mikroflore i pravilno funkcioniranje crijeva. Najbolji izbor su fermentirani mliječni proizvodi (jogurt, acidofil, kefir…) te prirodnim putem ukiseljeno (fermentirano) povrće poput kupusa, repe i krastavaca.

Nadalje, ako želite pokrenuti vaš probavni sustav, trebate pokrenuti i svoje tijelo.

Današnji način života je sjedilački i uključuje mnogo industrijski obrađene hrane koja ionako loše djeluje na probavu.

Iako ne postoji nikakav znanstveni razlog zašto je nedostatak kretanja povezan sa zatvorom, možemo samo pretpostaviti kako aktivnost tijela opušta mišiće u debelom crijevu i tako potiče probavu.

Za bolju probavu pomoći vam može i limun. U čašu mlake vode iscijedite cijeli limun i popijte. Ovaj napitak možete konzumirati i preventivno te tako spriječiti probavne smetnje. Možete  također progutati žlicu maslinovog ulja, po želji razblaženog sokom limuna. Taj domaći lijek za pokretanje probave najbolje je konzumirati ujutro ili nekoliko sati nakon obroka.

Konzumirate hranu bogatu blagotvornim omega-3 masnim kiselinama uključujući sjemenke lana, chia sjemenke, orašaste plodove (osobito orahe), kao i masnu ribu poput lososa, skuše i srdele.

Smanjen unos tekućine također je čest uzrok zatvora. Stručnjaci preporučuju unos 1,5 do 2 litre tekućine dnevno kako bi se spriječila konstipacija. Osim vode, birajte nezaslađene biljne čajeve te druge napitke bez kofeina, kao i namirnice s visokim udjelom vode, kao što su krastavci, tikvice, celer, rajčice, dinje, jagode, grejp i breskve.

Nezaobilazne su i suhe šljive jer su bogate vlaknima, a posebno onima topivima, koja pomažu u održavanju redovite probave. Vlakna djeluju kao prirodni ‘čistači’ probavnog sustava, potičući redovitu stolicu i olakšavajući prolazak hrane kroz crijeva.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

Topliji dani i boravak vani znače više krpelja

Objavljeno

/

Na fotografiji je prikazan krpelj koji se nalazi na ljudskoj koži. Krpelj je smeđe boje s osam nogu, a njegovo tijelo je vidljivo napuhano, što ukazuje da se možda hrani. Ljudska koža ima vidljive bore i linije, što može ukazivati na stariju osobu ili da je koža u savijenom položaju. Pozadina je zamućena, ali sastoji se od više kože, fokusirajući pažnju na krpelja.
Foto: Pixabay

Od bolesti koje prenose krpelji su u Hrvatskoj najčešće Lyme borelioza i krpeljni meningoencefalitis, a rjeđe tularemija, Mediteranska pjegava groznica, anaplazmoza, babezioza, erlihioza, što je uvjetovano prirodnim staništem prenosioca – krpelja – s pogodnim uvjetima za njihovo razmnožavanje pa se pojavljuju samo u endemičnim područjima

Krpelja ima posvuda, a hrane krvlju životinja i čovjeka te mogu prenositi zarazne bolesti, uključujući i one koje su zajedničke ljudima i životinjama.

U Hrvatskoj imamo dokazanih 27 vrsta krpelja i ne prenose svi bolesti u svim okruženjima. Do sada je u Hrvatskoj dokazano dvadesetak uzročnika (virusa, bakterija, rikecija i parazita) opasnih za ljudsko zdravlje. Zanimljiv je podatak da je prvi slučaj humane babezioze u svijetu dokazan 1957. u Hrvatskoj.

Od bolesti koje prenose krpelji su u Hrvatskoj najčešće Lyme borelioza i krpeljni meningoencefalitis, a rjeđe tularemija, Mediteranska pjegava groznica, anaplazmoza, babezioza, erlihioza, što je uvjetovano prirodnim staništem prenosioca – krpelja – s pogodnim uvjetima za njihovo razmnožavanje pa se pojavljuju samo u endemičnim područjima.

Kako bi se spriječio ubod krpelja potrebno je nositi odjeću dugih rukava i duge nogavice, glavu treba zaštititi kapom, izbjegavati odjeću tamnih boja jer se na njoj teško vide krpelji, izbjegavati odjeću s dlačicama poput vune, koristiti repelentno sredstvo.

Krpelji se nalaze na listovima i granama grmova, niskog raslinja do visine od jednog metra, u šikarama, pretežno u prizemnom sloju šuma. Najčešće se zaraze prilikom hranjenja na šumskim životinjama i glodavcima, a onda svojim ubodom zarazu mogu prenijeti i na čovjeka kad se on nađe u njihovu prirodnom okolišu.

Ako vam se dogodi ujed krpelja, nikako ga ne stišćite uz kožu, ne premazujte benzinom, lakom za nokte i sličnim sredstvima, nego ga lagano primite pincetom ili prstima  za trup i uklonite s tijela i pratite promjene na koži iza toga. Važno ga je ukloniti unutar 24 sata od ujeda pri čemu je vjerojatnost zaraze najmanja. Koža će imati crvenilo na mjestu ujeda, ali tada nije nužno posjetiti liječnika, nego u slučaju ako se taj eritem prstenasto širi oko ujeda te u slučaju općih simptoma povišene temperature, mučnine, povraćanja, smetnje svjetla i  glavobolje.

Nastavi čitati

U trendu