Gospođo Baftiri, Srednja škola – Centar za odgoj i obrazovanje ove je godine proslavila 65. obljetnicu postojanja, obljetnicu značajnu za sve učenike s razvojnim teškoćama koji su kod vas stekli srednjoškolsku diplomu. Koliko se Centar i na koji način mijenjao u ovih 65 godina djelovanja, kako ste vaše učenike pripremali za tržište rada?
– Školujemo učenike u brojnim pomoćnim zanimanjima: kuhar, konobar, cvjećar i vrtlar, autolimar, autolakirer, pomoćni grafički radnik dorade i vodoinstalater. Kako bismo osigurali što bolju protočnost učenika u sustavu i olakšali upise učenicima koji se školuju u redovnom programu uz prilagodbu sadržaja, otvorili smo novi program u zanimanju kuhar za stjecanje srednje stručne spreme. Moramo naglasiti da naši programi za stjecanje niže stručne spreme traju tri, a srednje spreme četiri godine. Produljenim trajanjem programa školovanja učenicima se omogućuje lakši prolazak kroz kurikulum i svladavanje svih predviđenih sadržaja.
Stvorili smo i iznimno dobre uvjete za provedbu praktične nastave. Tako u školi imamo ugostiteljski praktikum, školsku knjigovežnicu i plastenik u dvorištu škole. Učenicima je lakše kada polaze praksu u školi, barem u prvom razredu, a kasnije ih pomalo uključujemo na otvoreno tržište rada.
Pri školovanju učenika s većim teškoćama važno je ponuditi im raznovrsne rehabilitacijske programe koje imamo u školi: kineziterapiju, muzikoterapiju, logopedsku terapiju, savjetovalište za učenike i program play attention, program edukacijsko-rehabilitacijskih postupaka (PERP) uz subvencioniranu ili besplatnu prehranu čime učenicima olakšavamo tijek školovanja i socijalizaciju u društvo.
Proteklih godina smo iznimno programski širili djelatnost škole jačajući ponudu obrazovnih programa. Kako bismo se prilagodili zahtjevima adolescentne dobi, školu smo mnogo puta renovirali i obnovili uz svesrdnu pomoć našeg osnivača, Grada Zagreba. Mnogo puta nam bivši učenici odaju komplimente i iznenade se kada ugledaju školu u novom ruhu, obnovljenu i moderniziranu.
Djelujete u Zagrebu, no pohađaju li vašu školu i učenici s teškoćama iz drugih dijelova Hrvatske?
– Učenici naše škole dolaze iz svih dijelova Hrvatske, najviše ih je iz Zagreba, Zagrebačke županije, Krapinsko-zagorske županije, ali i svih drugih iz kontinentalnog dijela Hrvatske.
Na službenoj stranici Srednja škola-Centar za odgoj i obrazovanje piše: Škola koja pomaže vratiti osmijeh! Jeste li zadovoljni rezultatima koje postižu vaši učenici tijekom i nakon školovanja, jeste li im uistinu pomogli vratiti osmijeh?
– Ponosimo se našom misijom jer nastojimo učenike osposobiti za ispunjen život na osobnom, društvenom i profesionalnom planu. Naš je moto ‘Škola koja pomaže vratiti osmjeh’. Misija škole je razumijevanjem i potporom odgajati i obrazovati učenike za život. Naime, mnogo je učenika došlo k nama na daljnje školovanje nesretno, uplašeno, a neki su doživjeli i vršnjačko nasilje. Naši učenici opisuju kako su tek u našoj školi spoznali sreću i mir, kako su počeli prvi puta u školu dolaziti oslobođeni straha jer su se osjetili prihvaćenima. Podrška koju nesebično dijelimo učenicima je najvažnija, da spoznaju da mogu napraviti nešto sami, da smo tu uz njih kada zapnu i osjete da im trebamo dodatno pomoći.
Škola koja pomaže vratiti osmijeh ostavlja trag u srcima naših učenika poučavajući ih da su sretno djetinjstvo i unutarnje zadovoljstvo važniji od vrhunskih ocjena i postignuća. Vrata svih ureda u školi su uvijek otvorena pa nam se učenici mogu obratiti u bilo kojem trenutku. Nekad se dođu samo javiti, nekad imaju problem pa ga žele ispričati nekoj odrasloj osobi, traže pomoć i savjet, a mi smo uvijek tu za njih. Naša škola je mjesto gdje se svi osjećaju ugodno, a cijeli kolektiv diše kao jedno, puno timski radimo, pomažemo si međusobno i činimo školu iznimnim mjestom ugode i smijeha.
Postoji zabluda da se inkluzija događa samo u redovnim školama. Međutim, inkluzija u našoj školi je svakodnevno prisutna jer naši nastavnici, stručni suradnici i ostali djelatnici škole s puno ljubavi i strpljenja osiguravaju uvjete za optimalan razvoj socijalnih, intelektualnih i emocionalnih potencijala svakog učenika u skladu s njegovim mogućnostima. Naša veza s učenicima ne prestaje nakon školovanja jer bivšim učenicima pružamo podršku i nakon završetka škole. Učenici znaju da smo tu za njih i da nam se bez straha i zadrške mogu uvijek obratiti.
Kako se snalazite s angažiranjem pomoćnika u nastavi? Neke škole, naime, ne mogu zaposliti dovoljno asistenata u nastavi jer polako slabi interes za taj plemeniti i izuzetno koristan posao…
– U našoj školi je uvijek prisutna zarazna i pozitivna energija koju dijelimo u našim susretima sa zajednicom. Posebno smo ponosni na ljude koji nam pomažu u ostvarivanju naše misije pružanja pomoći i podrške našim učenicima. Imamo predivne pomoćnike u nastavi, a mnogi s nama surađuju već više godina u ostvarivanju cilja da vratimo osmijeh na lica učenika.
Svakako se suočavamo kao i druge škole s problemom pronalaska novih pomoćnika jer sve više učenika treba njihovu pomoć, ali za sada nekako uspijevamo pronaći nove pomoćnike.
Koje biste programe i projekte izdvojili kao ključne za kvalitetno obrazovanje vaših učenika, a koje je Centar za odgoj i obrazovanje implementirao u ovih 65 godina postojanja?
– Sveobuhvatnim pristupom odgoju i obrazovanju našim učenicima vraćamo nadu, osmijeh na lice, osnažujemo ih i vraćamo im izgubljeno samopouzdanje. Zalažemo se za pristup u odgoju i obrazovanju u kojem se mlade s teškoćama ne promatra jednino kroz prizmu teškoće i onoga što ne mogu. Kontinuiranim i raznovrsnim aktivnostima nastojimo primjereno motivirati učenike, a oni osnaženi našim poticajima postižu zapažene rezultate. Tako su naši učenici sudjelovali na brojnim međunarodnim natjecanjima, smotrama, strukovnim natjecanjima. Ističemo veliku uključenost učenika u sportska natjecanja, pa tako osvajamo dvadesetak medalja godišnje u različitim sportovima.
Škola njeguje održive prakse putem aktivnosti učeničke zadruge, gdje učenici izrađuju razne ukrasne i uporabne predmete od otpadnih materijala, dajući im novu namjenu. Ti se proizvodi prodaju na izložbama i prigodnim prodajama, a prihod se koristi za financiranje zadruge. Kako bismo povećali vidljivost zadruge i proizvode učinili dostupnijima za javnost, izradili smo web stranicu za našu i zadruge drugih posebnih ustanova u okviru projekta ‘Online izlog’ financiran sredstvima Grada Zagreba.
Škola je vrlo aktivna u provedbi različitih projekata te da ideja nikada ne manjka, kao ni suradnje s različitim projektnim partnerima diljem Europske unije. Trenutno provodimo četiri Erasmus+ projekta kojima jačamo brojne kapacitete i kompetencije nastavnika, a osim edukacije nastavnika ponosni smo na brojne mobilnosti s našim učenicima diljem Europske unije.
Izdvojila bih Erasmus+ projekt ‘I will survive!’ kojemu smo bili nositelji s još osam partnera, a bio je usmjeren na prevenciju stradavanja, što je veoma aktualna tema, kako bi škole mogle navedeno implementirati u svome radu.
Prije više od deset godina uključili smo se kao partneri u prvi projekt pod nazivom ’My work is my future’, a projekt je dobio nagradu kao primjer dobre prakse od Nacionalne agencije koordinatora te nagradu za uspješnost od Europske komisije. Cilj mu je bio poboljšati radne vještine i vještine potrebne u strukovnom obrazovanju učenika s intelektualnim teškoćama kako bi se olakšao prijelaz iz sustava obrazovanja u svijet rada.
Škola je iznimno aktivna u lokalnoj zajednici, pa i šire. Ostvaruje kvalitetnu suradnju s brojnim udrugama i ustanovama, a najviše se ponosimo suradnjom s redovnim srednjim školama na volonterskim radionicama.
Za najinovativniji model volonterstva dobili smo nagradu ‘Otisak srca’ za poticanje vršnjaka bez teškoća na volonterski rad u našoj školi, a osim volonterstva prisutan je i humanitaran rad.