Kad komunicirate s osobama koje imaju intelektualne poteškoće izbjegavajte komplicirane izraze i stručne termine. Govorite jasno, polako i koristite jednostavne riječi
Komunikacija s osobom koja ima intelektualne poteškoće zahtijeva pažljiv i prilagođen pristup kako bi se osigurala jasnost, razumijevanje i poštovanje. Evo nekoliko ključnih smjernica koje mogu pomoći u olakšavanju komunikacije.
Koristite jednostavne rečenice: Izbjegavajte komplicirane izraze i stručne termine. Govorite jasno, polako i koristite jednostavne riječi.
Izbjegavajte višeznačnost: Budite što je moguće konkretniji kako bi osoba lakše razumjela vašu poruku.
Kratke rečenice: Dulji nizovi informacija mogu biti zbunjujući, pa je bolje govoriti u kratkim rečenicama.
Dajte osobi dovoljno vremena da odgovori. Nemojte žuriti s pitanjima ili odgovarati umjesto nje.
Ako osoba treba više vremena za razumijevanje, budite strpljivi i spremni ponoviti ili preformulirati pitanje.
Budite prisutni: Kontakt očima pokazuje da slušate i da ste posvećeni razgovoru.
Govor tijela je također važan, jer neke osobe mogu bolje razumjeti neverbalnu komunikaciju. Osmijeh, kimanje glavom i otvoren stav mogu pomoći u izgradnji povjerenja.
Ako osoba ima poteškoća s razumijevanjem verbalne komunikacije, koristite slike, crteže ili gestikulaciju da pojasnite ono što želite reći.
Pokažite, ne samo recite: Na primjer, ako govorite o nekom predmetu, pokažite ga.
Postavljajte zatvorena pitanja koja zahtijevaju jednostavne odgovore poput ‘da’ ili ‘ne’, umjesto složenih otvorenih pitanja.
Ako trebate postaviti složenije pitanje, razbijte ga u manje dijelove.
Poštujte autonomiju osobe i ne pretpostavljajte da nešto ne može razumjeti. Uvijek je bolje pitati nego pretpostavljati.
Nakon što objasnite nešto, pitajte osobu da ponovi svojim riječima kako bi se osiguralo da je ispravno razumjela. Možete pitati: ‘Možeš li mi reći što sam upravo rekao?’
Osjetljivost i empatija važni su u bilo kojoj komunikaciji, a osobito kod osoba s intelektualnim poteškoćama. Održavajte pozitivan i prijateljski ton.
Ako je potrebno, možete se konzultirati s bliskim osobama koje bolje razumiju način na koji osoba komunicira i koje su njene potrebe.
Razumijevanje osobe može varirati iz dana u dan. Prilagodite se trenutnim mogućnostima i potrebama te osobe, i budite spremni na različite načine komunikacije.
Ovaj pristup pomaže osobi da se osjeća prihvaćeno, uvaženo i motivirano za sudjelovanje u razgovoru.
In Portal