Poveži se s nama

Life&Style

ŽIVOT NA VAGI Lijekovi za mršavljenje djeluju, ali nemaju smisla

Objavljeno

/

Foto: Kreni Zdravo!

Tirzepatide se u zemljama članicama EU-a može koristiti isključivo za liječenje dijabetesa tipa 2

U sklopu borbe protiv pretilosti puno se nade polaže u lijekove za mršavljenje, no sve je više dokaza o tomu da se izgubljena težina jednostavno vrati nakon što pojedinac te lijekove prestane uzimati.

U pacijenata koji u liječenju pretilosti uzimaju lijek tirzepatide, američke farmaceutske tvrtke Eli Lilly and Co., u prodaji poznat po nazivima Mounjaro i Zepbound, uočeno je znatno povećanje tjelesne težine kada im se nakon 36 tjedana uzimanja spomenutih lijekova dao placebo, pokazali su rezultati istraživanja objavljeni u časopisu JAMA. 

No pacijenti iz druge skupine ispitanika koji su nastavili uzimati lijekove tvrtke Eli Lilly, nastavili su gubiti na težini. Autori studije kažu da ih rezultati ne iznenađuju. 

Tirzepatide je odobren za liječenje pretilosti u Sjedinjenim Državama, ali se u drugim dijelovima svijeta pa tako i u zemljama članicama EU-a može koristiti isključivo za liječenje dijabetesa tipa 2.

Ova se vrsta lijeka smatra još učinkovitijom od semaglutida, koji se prodaje pod nazivom Wegovy, tvrtke Novo Nordisk, a češće se koristi u borbi protiv pretilosti u onim zemljama u kojima tirzepatid još nije odobren.

Kao i u slučaju primjene semaglutida, sudionici studije s tirzepatidom morali su se pridržavati plana prehrane i baviti se fizičkom aktivnošću, sukladno mogućnostima i godinama života. 

U studiji je sudjelovalo 670 pacijenata iz više zemalja svijeta. Svi su na početku istraživanja bili pretili ili su se borili s prekomjernom tjelesnom težinom.

Znanstvenici su objavili da su ispitanici nakon 36 tjedana terapije težinu u prosjeku smanjili za oko 21 posto. Nekima od njih je i nakon toga propisan aktivni sastojak lijeka te su do 88. tjedna studije izgubili dodatnih 5,5 posto težine.

Drugoj skupini sudionika studije istraživači su nakon prve faze dali samo placebo.

Pokazalo se da je ova grupa ponovno znatno dobila na težini do kraja studije, no treba istaknuti da je tijekom cijelog razdoblja istraživanja među ispitanicima ipak uočen gubitak težine od oko 10 posto.

Autori ističu kako rezultati njihove studije upućuju na to da bi se s terapijom trebalo nastaviti želi li se izbjeći povratak na staru težinu.

Najmanje pet studija o različitim klasama lijekova, uključujući i ovu, pokazalo je da postoji više nego jasan ‘yo-yo’ učinak nakon prekida uzimanja terapije. Lijek korišten u jednoj od spomenutih studija bio je i semaglutid.

Autori zaključuju da će trebati provesti dodatne studije kako bi se bolje razumjela potencijalna dugoročna korist, ali i rizici od ovakvih kratkoročnih terapija.

Hina

In-Portal vlasništvo je svih onih kojima je bolji život svih osoba s invaliditetom, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, primarna briga.

Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Required fields are marked *

Life&Style

ARENA ZAGREB Završio 28. Međunarodni sajam GAST 2024.

Objavljeno

/

Foto: URIHO

Posjetitelji su pokazali veliki interes za modernu i funkcionalnu odjeću iz nove CHIC & STYLISH kolekcije za ugostiteljstvo ustanove URIHO, koja je nastala kao plod suradnje domaćih dizajnera i studenata

Arena Zagreb je proteklog vikenda, od 23. do 25. veljače 2024., bila domaćinom 28. Međunarodnog sajma GAST 2024., najvećeg i najznačajnijeg HoReCa i gastro događaja u Republici Hrvatskoj i regiji.

Sajam GAST se ove godine po prvi puta održao u Zagrebu, na do sada najvećoj površini – u Areni Zagreb, dok je prethodnih godina svog postojanja tradicionalno bio u Splitu.

Direktorica tvrtke Sajam d.o.o. iz Splita je Sanja Vuković Veić, ujedno i organizatorica Sajma GAST. Doznajemo kako je preseljenje iz Splita u Zagreb zbog posjećenosti i interesa javnosti za ovaj događaj, bio pun pogodak.

Sajam je kroz tri dana postao centralno mjesto okupljanja ciljane publike, poput proizvođača hrane, pića, ugostiteljske opreme, vlasnika restorana, hotela i obiteljskih hotela, food managera i vlasnika ugostiteljskih objekata, kao i kreatora gospodarskih politika te donositelja političkih odluka.

U vezi OSI populacije, navedimo da je jedan od izlagača na ovom velikom događaju bila i Ustanova za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom URIHO iz Zagreba, utemeljena davne 1946. godine, koja se ovaj puta predstavila novom CHIC & STYLISH kolekcijom za ugostiteljstvo. Osim radne odjeće, predstavili su i ponudu restorana ‘Sunce’, prvog inkluzivnog restorana u Republici Hrvatskoj, čije se gastronomske ponude trenutno temelje na pripremi ‘gableca’ za radnike Ustanove, ali i na organizaciji različitih evenata i cateringa, s time da postoji mogućnost i zakupa restorana za održavanje domjenaka i proslava.

Mario Živolić, voditelj prodaje i Katica Horvatić, samostalna referentica prodaje na štandu Ustanove URIHO zadnjeg dana Sajma izrazili su zadovoljstvo u vezi posjetitelja, s kojima su razmijenili brojne kontakte, ali i primili prve narudžbe. Posjetitelji su pokazali veliki interes za modernu i funkcionalnu odjeću iz nove CHIC & STYLISH kolekcije za ugostiteljstvo, koja je nastala kao plod suradnje domaćih dizajnera i studenata te savršeno spojila stil i udobnost. Inače, inovativne proizvode Ustanova URIHO izrađuje od visokokvalitetnih tkanina renomiranih proizvođača, a za veće narudžbe nudi personalizaciju proizvoda u obliku tiska ili strojnog veza.

Istaknimo također da je prvog dana Sajma, među brojnim aktivnostima, bio održan i Humanitarni gastro show – “Poznati u kuhinji” za Udrugu ‘Autizam 365’, dok se kroz sva tri dana moglo donirati za Udrugu roditelja za djecu najteže tjelesne invalide i djecu s teškoćama u razvoju ‘Anđeli’ iz Splita, koja je doprinijela ovom događaju ručno izrađenim pisanicama za predstojeće uskrsne blagdane.

Uglavnom, ovogodišnji Sajam GAST u Zagrebu, kao i prethodnih godina u Splitu, popraćen je nizom zanimljivih događanja. Prvog i drugog dana Aspira je održala svoje ‘cooking showove’, a Dražen Zeljković, ambasador za Barry Callebaut, održao je svoje radionice na temu veganskih slastica.

Prvog dana tu je bila i stručna konferencija 13. Turistička mreža s Okruglim stolom ‘Primjena bezgotovinskih napojnica u ugostiteljstvu’, čiji je suorganizator Hrvatska gospodarska komora.

Drugog dana EKO NOMAD i Imanol Jaca iz San Sebastiana kuhali su sa chefom Asierom, a održana je i konferencija ‘Time off’ – all time on za održivost i zajedništvo, kao i konferencija ‘DAPI – dani privatnih iznajmljivača’.

GAST se ove godine pokazao događajem najvišeg značaja za sve turističke djelatnosti, kao i za ostale gospodarske grane koje se naslanjaju na turizam.

Bila je ovo prilika za 74 izlagača po štandovima u prizemlju te za 116 izlagača po štandovima na prvom katu Arene da prezentiraju na jednome mjestu, uz velike popuste, svoje proizvode iz područja prehrane, pića, hotelske i ugostiteljske opreme, namještaja (Furnitura), pekarskih proizvoda i slastica, kave i sladoleda te da imaju radionice, dok su posjetitelji iz različitih država mogli degustirati i isprobavati različite proizvode u živopisnoj atmosferi s pregrštom okusa i mirisa gastronomskih noviteta i trendova u opremanju objekata. Primijetili smo da su najviše uživali u isprobavanju masažera, što je i razumljivo u ovim žurnim i stresnim vremenima, kao i u besplatnim sladoledima budući je ovo bila prilika da se isprobaju različite vrste.

Partner ovogodišnjeg Sajma je Hausbrandt kava – osnovana 1892. godine, koja je prezentirala uz svoju kavu i Ronnenfeldt čaj (1823.), Callebaut sirovine (Belgija, 1911.), Theresianer piva (Italija, 1766.) i Col Sandago prosseco, dok su generalni sponzori tvrtke Ledo, Provider Service iz Solina – sve za ugostiteljstvo i Creative Design, a medijski pokrovitelj Jutarnji list.

Nastavi čitati

In Metropola

TIFLOLOŠKI MUZEJ Izložba ‘Dodirom kroz stvaralaštvo Nadežde Petrović’

Objavljeno

/

Ova slika prikazuje unutrašnjost muzeja ili galerije s ljudima koji gledaju umjetnička djela. Strop ima teksturu od drveta. Na stropu se nalaze različiti svjetlosni uređaji koji osvjetljavaju prostoriju. Na zidovima su umjetnička djela, uključujući okvirene slike i skulpture. Zidovi su bijeli.
Foto: Klaudija Klanjčić

Ovo je po drugi puta da su u Republici Hrvatskoj izložena djela Nadežde Petrović, a prva je izložba održana prije više od 110 godina, i to 1910. godine

U organizaciji Umetničke galerije ‘Nadežda Petrović’ iz Čačka, Muzeja savremene umjetnosti Republike Srpske iz Banja Luke, Tiflološkog muzeja iz Zagreba i Srpskog narodnog vijeća iz Zagreba, svečano je u četvrtak, 22. veljače 2024., s početkom u 18 sati, u Tiflološkom muzeju u Zagrebu otvorena izložba ‘Dodirom kroz stvaralaštvo Nadežde Petrović’ uz gostujuću predstavu ‘Nenapisana pisma’ (monodrama, u kojoj se Nadežda obraća dragom prijatelju Ivanu Meštroviću), koja će biti otvorena do 22. ožujka 2024. godine.

Izložba ‘Dodirom kroz stvaralaštvo Nadežde Petrović’ u Zagrebu, autorica Sarite Vujković i Dragane Božović, nastala je ‘kao poseban rezultat povezanosti i suradnje prilikom obilježavanja važnog jubileja, a to je 150. obljetnica rođenja velike srpske slikarice Nadežde Petrović. Ovaj jubilej, koji je omogućio da Nadeždu Petrović UNESCO uvrsti na popis osoba godine, započeo je značajnom izložbom ‘Modernost i nacija’, koju je priredio Narodni muzej Srbije i koja je povezala brojne muzeje ne samo iz Srbije, nego i iz regije, pružajući na taj način mogućnost predstavljanja ove značajne retrospektivne izložbe i izvan Srbije – u Galeriji Božidara Jakca u Kostanjevici na Krki i Muzeju savremene umjetnosti Republike Srpske u Banja Luci.

Saznali smo da je u želji da se znamenita slikarica predstavi u duhu svojeg inovativnog, komunikativnog, produktivnog, humanitarnog i slobodarskog intelekta, izložba tijekom svojeg trajanja u svakoj instituciji imala specifične dodatno osmišljene i dopunjene sadržaje. Kao poseban rezultat ove ideje nastala je i izložba ‘Dodirom kroz stvaralaštvo Nadežde Petrović’ u Tiflološkome muzeju u Zagrebu, najprije osmišljena kao prateći program velike retrospektive koja je gostovala u Banja Luci, kako bi pokazala odlične primjere dobre prakse i dugogodišnje institucionalne suradnje između Tiflološkog muzeja u Zagrebu i Umetničke galerije ‘Nadežda Petrović’ u Čačku s Muzejom savremene umjetnosti Republike Srpske iz Banja Luke.

Izložba je obuhvatila zaseban dio posvećen slijepim i slabovidnim osobama, u okviru kojeg su posebno adaptirane i prilagođene taktilnim reprodukcijama četiri slike iz stalnog postava spomen-sobe Umetničke galerije ‘Nadežda Petrović’ u Čačku. Odabrana djela Bavarac sa šeširom (1900.), Prizrenka (1905.), More (1910.) i Gračanica (1913.) ujedno su i četiri slike koje na različite načine prikazuju razvojni opus Nadežde Petrović, i to Münchensko razdoblje (1898. –1903.), Srbijansko razdoblje (1903. – 1910.), Pariško razdoblje (1910. – 1912.) te Ratno razdoblje (1912. – 1915.).

Tekst je napisala Milkica Miletić, književnica iz Čačka, za scenu ga je adaptirala i režirala Nataša Radulović, a Nadeždu je igrala glumica Narodnog pozorišta Vanja Milačić, koja je uistinu osvojila publiku svojom izvedbom, iz koje je zračila čvrstina, snaga i hrabrost žene kakva je bila upravo Nadežda u svoje vrijeme u Srbiji i inozemstvu.

Tri spomenute ženske osobe predvode veliki ženski tim koji stoji iza ove predstave, a to su scenografkinja Marija Lukić, kostimografkinja Marta Čkonjević, zatim originalnu muziku potpisuje Ana Krstajić, dizajnerica je Ana Krbanjević i inspicijentica Sanja Mimica.

Suradnice na izložbi su Tena Bakšaj i Katarina Simeunović. Grafičko oblikovanje, izvedbu prilagodbe i likovni postav, kao i dizajn plakata i pozivnice, potpisuje Nemanja Mićević, dok se za tehnički postav pobrinuo Mladen Šukalo.

Na inicijativu Sarite Vujković – direktorice Muzeja savremene umjetnosti iz Banja Luke, Tiflološki muzej – Željka Bosnar Salihagić i Nina Sivec prilagodile su za populaciju osoba oštećena vida četiri originalne Nadeždine slike iz četiri razdoblja njezina stvaralaštva te osmislile dvanaest taktilnih prikaza pomoću kojih je vizualna umjetnost slikarice prilagođena slijepim i slabovidnim osobama. Izložba je prilagođena slijepim i slabovidnim osobama kroz taktilne prikaze, Brailleovo pismo, uvećani tisak, zvučne opise, a predstava ‘Nenapisana pisma’ audiodeskripcijom. Za tekstove na brajici i zvučne opise nadležne su Katarina Simeunović i Dragana Božović.

Izložbu je podržao Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske.

Iako je bilo najavljeno da će izložbu otvoriti Milorad Pupovac, predsjednik Srpskog narodnog vijeća, to je na kraju učinio njegov zamjenik Boris Milošević, koji je ujedno i predsjednik Vijeća srpske nacionalne manjine u Zagrebu.

Prije samog čina svečanog otvorenja u prostoru Tiflološkog muzeja posjetioci su imali priliku pogledati i poslušati monodramu ‘Nenapisana pisma’, koja je inspirirana likom i djelom Nadežde Petrović, njenim emotivnim i umjetničkim nedoumicama te prijateljskom odnosu s velikim hrvatskim umjetnikom Ivanom Meštrovićem.

I upravo spoj hrvatske i srpske kulture u isto vrijeme u istom mjestu došli su na svoje, uz prisjećanje na Nadeždine riječi: ‘Umjetnički pogledi moraju biti širokih, prostranijih granica nego što je njihova paleta.’ I upravo su njihova velika djela svjetske razine nadmašila sve granice i dovela cijeli svijet nama, da osjetimo dašak povijesti u ovom sadašnjem vremenu, koje kao da se uopće nije izmijenilo u nekim segmentima. Snaga njihovih djela i svojevremena hrabrost u suprotstavljanju nametnutim životnim pravilima doveli su ih do ispunjavanja njih samih i plodova svjetskih razina. 

U nakladi je izašlo 200 primjeraka kataloga, koje su posjetioci mogli uzeti nakon održane monodrame i svečanog otvorenja izložbe.

Nastavi čitati

Gastro kutak

Dunavski valovi torta

Objavljeno

/

Na slici je komad torte poslužen na ovalnom tanjuru. Torte ima slojeve biskvita i čokolade, a između njih su vidljive crvene bobice, vjerojatno trešnje ili višnje. Također, torta je prelivena glazurom od čokolade na vrhu. Uz tortu na tanjuru se nalazi vilica.
Foto: Borna Ferdo Vukojević

Sigurno ste u životu kušali razne kolače i torte, ali ovako ukusnu sigurno niste. Torta koja se topi u ustima i obara s nogu i one najokorjelije sladokusce sigurno će se svidjeti i vama

Sastojci za biskvit:

  • 3 jaja
  • 7,5 žlica šećera
  • 1 vanilin šećer
  • 50 ml mlijeka
  • 50 ml ulja
  • 7,5 žlica glatkog brašna
  • pola vrećice praška za pecivo
  • korica naranče
  • korica limuna
  • kakao
  • 300 g višanja iz kompota

Za kremu:

  • 2 vrećice pudinga od vanilije
  • 600 ml mlijeka
  • 7 žlica šećera
  • 125 g maslaca

Za preljev:

  • 100 g čokolade za kuhanje
  • 50 g maslaca
  • 2 žlice vode

Priprema:

Najprije pripremiti biskvit. Mikserom miješati jaja, šećer i vanilin šećer. Kad se šećer rastopi, dodati mlijeko, ulje i naribanu koricu naranče i limuna pa kratko miješati. U smjesu postepeno dodavati prethodno prosijano brašno s praškom za pecivo, zatim miješati dok se sve ne sjedini. Smjesu podijeliti na dva dijela pa u drugi dio dodati kakao.

U kalup za torte uliti biskvit te ga prošarati smeđim tijestom. Na vrh dodati prethodno ocijeđene višnje. Peći 30 minuta na prethodno zagrijanoj pećnici na 180 stupnjeva.

Dok se žuto tijesto peče, pripremiti kremu. Staviti kuhati 500 ml mlijeka i šećer. U preostalo mlijeko staviti prašak za puding i izmiješati. Neprestalno miješajući pjenjačom, u uzavrelo mlijeko dodati puding i kuhati 4 minute. Kad se puding ohladi, izmiješati ga mikserom. U drugoj posudi mikserom izmiješati maslac dok ne postane pjenast. Zatim u maslac dodati puding i ponovno miješati mikserom dok se sastojci ne sjedine. Ohlađeni biskvit preliti dobivenom kremom, zatim je poravnati.

Pripremiti preljev. Kuhati 2 žlice vode i maslac. Kad se maslac rastopi, dodati čokoladu, zatim miješati dok se čokolada ne rastopi. Preljev preliti na kremu i staviti na hlađenje oko dva sata.

Kolač poslužiti narezan na trokute.

Nastavi čitati

U trendu