Poveži se s nama

Kutak za stručnjake

Završio Svjetski tjedan svjesnosti o antimikrobnim lijekovima

Objavljeno

/

Antimikrobna rezistencija opisana je kao tiha pandemija koja rezultira milijunima suvišnih smrti širom svijeta i povećanjem troškova liječenja

Prošli tjedan, 18. studenog obilježen je Europski dan svjesnosti o antibioticima kao i Svjetski tjedan svjesnosti o antimikrobnim lijekovima koji započinje na isti datum, a završava danas, 24. studenog.

Antibiotici, osim što se koriste za liječenje bakterijskih infekcija, imaju i druge vrlo značajne uloge u medicini. Zahvaljujući njima mogu se uspješno obavljati mnogi komplicirani i zahtjevni operativni zahvati, kao na primjer transplantacije, prerano rođena djeca uspješno mogu prebroditi najkritičniji period, bolesnici liječeni imunosupresivnom terapijom uz pomoć antibiotika mogu savladati različite infekcije kojima su izloženi. Međutim, nekritična primjena antibiotika, osobito za liječenje virusnih infekcija, pobuđuje razvoj otpornosti kod bakterija.

30 posto antibiotika, a negdje i više, propisuje se nepotrebno. Kod nekih osoba se mogu razviti i neželjene nuspojave na antibiotike, poput osipa, povraćanja, proljeva, ali kod svakoga tko ih uzima utječu na mikrobiotu, bakterijsku zajednicu u organizmu svakog čovjeka.

Hrvatska se nalazi u krugu zemalja u Europi koje troše mnogo antibiotika. Raspon ambulantne potrošnje u 2021. godini među zemljama EU se kretao od 7,2 do 24,1 definiranih dnevnih doza na 1000 stanovnika po danu (TID). Hrvatska je trošila 16,2 DDD/TID. Uz relativno visoku ukupnu potrošnju antibiotika, uočava se porast udjela antibiotika širokog spektra u odnosu na uskospektralne u ambulantnoj potrošnji, što dodatno stimulira razvoj rezistencije. Najzastupljeniji antibiotik koji se koristi kod ambulantnih bolesnika je ko-amoksiklav, širokospektralni penicilinski antibiotik, koji se često koristi, iako bi se isti učinak mogao postići s antibiotikom užeg spektra djelovanja, koji ima manji nepoželjni učinak na mikrobiotu.

Tema ovogodišnjeg tjedna o svjesnosti o antibioticima je, kao i prošle godine ‘Spriječimo antimikrobnu rezistenciju zajedno’, jer antimikrobna rezistencija utiče na sve nas – ljude, životinje, biljke i okoliš. Zato ovogodišnja tema poziva na međusektorsku suradnju, kako bi se očuvala efikasnost antimikrobnih lijekova.

Kako bi smanjili antimikrobnu rezistenciju, svi sektori moraju razborito koristiti antimikrobne lijekove, poduzeti preventivne mjere za smanjenje učestalosti infekcija i slijediti dobre prakse u zbrinjavanju otpada, kontaminiranog antimikrobnim lijekovima. Dok broj infekcija uzrokovanih mikroorganizmima otpornim na antimikrobne lijekove raste, broj novih antibiotika ne obećava, što predstavlja negativnu perspektivu dostupnosti učinkovitog liječenja antibioticima u budućnosti.

Antimikrobna rezistencija opisana je kao tiha pandemija koja rezultira milijunima suvišnih smrti širom svijeta i povećanjem troškova liječenja. Nastaje kada se bakterije ili drugi mikroorganizmi s vremenom promijene i ne reagiraju više na lijekove, što nam otežava liječenje infekcija, povećava rizik od širenja bolesti, nastajanja teških oblika bolesti, pa i smrti. Kao rezultat otpornosti na lijekove, antibiotici i drugi antimikrobni lijekovi postaju neefikasni, a infekcije postaju sve teže i nemoguće ih je liječiti.

Antimikrobna rezistencija se razvija prirodno tijekom vremena, obično genetskim promjenama, ali se ubrzava ako se antimikrobna sredstva prekomjerno upotrebljavaju ili zloupotrebljavaju, tj. ako se ne upotrebljavaju oprezno, što podrazumijeva primjenu prikladnog lijeka kad za to postoji potreba, u odgovarajućoj dozi, učestalosti i trajanju.

Svjesnost građana o mogućoj štetnosti neopravdane primjene antimikrobnih lijekova i promicanje zdravih načina života može dovesti do mnogo bolje kontrole širenja otpornih sojeva mikroorganizama te sprečavanja infekcija koje uzrokuju.

In-Portal vlasništvo je svih onih kojima je bolji život svih osoba s invaliditetom, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, primarna briga.

Kutak za stručnjake

Danas je Svjetski dan prevencije suicida

Objavljeno

/

Fotografija prikazuje niz upaljenih svijeća postavljenih na tlu u javnom prostoru tijekom večeri.
Foto: Udruga Životna linija

Podizanjem svijesti, smanjenje stigme oko samoubojstva i poticanjem dobro informiranih akcija, možemo smanjiti slučajeve samoubojstava

Svjetski dan prevencije suicida obilježava se 10. rujna diljem svijeta radi podizanja svijesti u javnosti o sve većem problemu suicida među stanovništvom.

Ustanovljen je 2003. godine od strane Međunarodne udruge za prevenciju samoubojstava u suradnji sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom.

Tako se 10. rujna svake godine usmjerava pozornost na problem, smanjuje stigmu i podiže svijest među organizacijama, vladom i javnošću, dajući jedinstvenu poruku da se samoubojstvo može spriječiti.

Svaka suicidalna smrt je javnozdravstvena briga s dubokim utjecajem na one oko njih.

Podizanjem svijesti, smanjemnje stigme oko samoubojstva i poticanjem dobro informiranih akcija, možemo smanjiti slučajeve samoubojstava.

Evo kako možete pomoći suicidalnoj osobi.

Najprije morate znati da je razgovor sa suicidalnom osobom je vrlo osjetljiv i važan zadatak. Ključno je biti empatičan, nenametljiv i poticati osobu na razgovor, a ne donositi zaključke ili davati savjete koji mogu zvučati olako.

Budite direktni, ali nježni – ako sumnjate da je osoba suicidalna, pitajte je otvoreno, ali pažljivo. Pitanja poput: ‘Jesi li razmišljao/la o tome da si naudiš?’ ili ‘Razmišljaš li o samoubojstvu?’ mogu pomoći. Ova pitanja ne potiču suicidalne misli, već omogućuju osobi da se otvori.

Ne osuđujte. Izbjegavajte izraze poput: ‘Ne smiješ tako razmišljati’ ili ‘Sve će biti u redu’, jer to može zatvoriti komunikaciju. Umjesto toga, budite razumni i priznajte bol kroz koju osoba prolazi, npr.: ‘Čini se da ti je jako teško trenutno. Kako ti mogu pomoći?’

Pokažite empatiju. Suicidalne osobe često osjećaju da ih nitko ne razumije. Pokušajte ih slušati bez prekidanja, davanja savjeta ili minimiziranja njihovih osjećaja. Ponekad samo slušanje može pružiti značajnu podršku.

Postavljajte pitanja. Nakon što osoba podijeli svoje osjećaje, potičite je na daljnji razgovor. Pitanja poput: ‘Koliko često se osjećaš ovako?’ ili ‘Što ti je trenutno najteže?’ mogu pomoći u razumijevanju situacije.

Ponudite svoju prisutnost. Recite im da ste tu za njih, ali jasno im dajte do znanja da nisu sami u tome i da postoje stručnjaci koji mogu pomoći. Izrazite razumijevanje i podršku, npr.: ‘Nisam stručnjak, ali želim ti pomoći da pronađemo nekoga tko ti može pružiti odgovarajuću pomoć.’

Nemojte obećavati tajnost. Ako osoba spomene planove za samoubojstvo, ne obećavajte da ćete to čuvati kao tajnu. Zaštita njihovog života je prioritet, a uključivanje stručnjaka može biti nužno.

Predložite razgovor sa stručnjacima. Psiholozi, psihijatri i krizni centri su osposobljeni da pruže odgovarajuću pomoć. Možete ponuditi pomoć u pronalaženju resursa, pratnji na razgovor ili uspostavljanju kontakta s hitnom pomoći ako je to potrebno.

Informirajte se o lokalnim resursima – npr. postoji Plavi telefon, Hrabri telefon i druge linije za pomoć koje su specijalizirane za ovakve situacije.

Osigurajte sigurnost. Ako osoba govori o neposrednom planu za samoubojstvo ili pokazuje ozbiljne znakove, ne ostavljajte je samu. Kontaktirajte hitne službe, prijatelje ili obitelj i tražite stručnu intervenciju.

Izbjegnite materijale koji bi mogli biti opasni. Ako je moguće, osigurajte da u blizini nema predmeta koji bi osoba mogla iskoristiti za samoozljeđivanje.

Razgovor s nekim tko je suicidalan može biti vrlo emotivno iscrpljujuć. Nakon razgovora, važno je da se i vi pobrinete za vlastito mentalno zdravlje, bilo kroz razgovor s prijateljem, obitelji ili stručnjakom.

Razumijevanje i podrška mogu napraviti veliku razliku. Pružanjem prostora da se osoba otvori, pomognete im da potraže stručnu pomoć i osigurate sigurnost, možete spriječiti potencijalnu tragediju.

Nastavi čitati

Kutak za stručnjake

RIJEČI I MIMIKA Komunikacija s osobom koja ima intelektualne poteškoće

Objavljeno

/

Na fotografiji su dvije osobe koje sjede za bijelim stolom u prostoriji s bijelim zidovima. Jedna osoba drži šalicu i nešto pokazuje rukom, dok druga osoba također drži šalicu i gleda prema prvoj osobi. Na stolu se nalazi zatvoreno prijenosno računalo i mobilni telefon. Na zidu iznad stola je dekorativni objekt u obliku srca. Ova fotografija može biti zanimljiva ili relevantna zbog prikaza suvremenog načina komunikacije ili pauze za kavu u radnom okruženju.
Foto:Pexels

Kad komunicirate s osobama koje imaju intelektualne poteškoće izbjegavajte komplicirane izraze i stručne termine. Govorite jasno, polako i koristite jednostavne riječi

Komunikacija s osobom koja ima intelektualne poteškoće zahtijeva pažljiv i prilagođen pristup kako bi se osigurala jasnost, razumijevanje i poštovanje. Evo nekoliko ključnih smjernica koje mogu pomoći u olakšavanju komunikacije.

Koristite jednostavne rečenice: Izbjegavajte komplicirane izraze i stručne termine. Govorite jasno, polako i koristite jednostavne riječi.

Izbjegavajte višeznačnost: Budite što je moguće konkretniji kako bi osoba lakše razumjela vašu poruku.

Kratke rečenice: Dulji nizovi informacija mogu biti zbunjujući, pa je bolje govoriti u kratkim rečenicama.

Dajte osobi dovoljno vremena da odgovori. Nemojte žuriti s pitanjima ili odgovarati umjesto nje.

Ako osoba treba više vremena za razumijevanje, budite strpljivi i spremni ponoviti ili preformulirati pitanje.

Budite prisutni: Kontakt očima pokazuje da slušate i da ste posvećeni razgovoru.

Govor tijela je također važan, jer neke osobe mogu bolje razumjeti neverbalnu komunikaciju. Osmijeh, kimanje glavom i otvoren stav mogu pomoći u izgradnji povjerenja.

Ako osoba ima poteškoća s razumijevanjem verbalne komunikacije, koristite slike, crteže ili gestikulaciju da pojasnite ono što želite reći.

Pokažite, ne samo recite: Na primjer, ako govorite o nekom predmetu, pokažite ga.

Postavljajte zatvorena pitanja koja zahtijevaju jednostavne odgovore poput ‘da’ ili ‘ne’, umjesto složenih otvorenih pitanja.

Ako trebate postaviti složenije pitanje, razbijte ga u manje dijelove.

Poštujte autonomiju osobe i ne pretpostavljajte da nešto ne može razumjeti. Uvijek je bolje pitati nego pretpostavljati.

Nakon što objasnite nešto, pitajte osobu da ponovi svojim riječima kako bi se osiguralo da je ispravno razumjela. Možete pitati: ‘Možeš li mi reći što sam upravo rekao?’

Osjetljivost i empatija važni su u bilo kojoj komunikaciji, a osobito kod osoba s intelektualnim poteškoćama. Održavajte pozitivan i prijateljski ton.

Ako je potrebno, možete se konzultirati s bliskim osobama koje bolje razumiju način na koji osoba komunicira i koje su njene potrebe.

Razumijevanje osobe može varirati iz dana u dan. Prilagodite se trenutnim mogućnostima i potrebama te osobe, i budite spremni na različite načine komunikacije.

Ovaj pristup pomaže osobi da se osjeća prihvaćeno, uvaženo i motivirano za sudjelovanje u razgovoru.

In Portal

Nastavi čitati

Asistivna tehnologija

POVEĆAVA EFIKASNOST Primjena umjetne inteligencije u zdravstvu postaje sve značajnija

Objavljeno

/

Fotografija prikazuje operaciju pacijenta na kojoj je, uz tim liječnika, prisutan i robot.
Foto: Pixabay

AI u zdravstvu nudi ogroman potencijal za budućnost, ali istovremeno zahtijeva odgovoran pristup kako bi se osigurala kvaliteta, sigurnost i etičnost primjene

Primjena umjetne inteligencije (AI) u zdravstvu postaje sve značajnija jer omogućuje rješavanje složenih problema, povećava efikasnost i poboljšava zdravstvene ishode. Evo nekoliko ključnih područja u kojima AI doprinosi zdravstvu.

AI može analizirati medicinske slike, kao što su MRI, CT, mamografije i rendgenski snimci, kako bi prepoznala rane znakove bolesti poput raka, moždanih udara i kardiovaskularnih bolesti. Algoritmi su u mnogim slučajevima točniji ili jednako točni kao ljudski stručnjaci.

Umjetna inteligencija omogućava razvoj personaliziranih planova liječenja na temelju genetike, životnog stila i medicinske povijesti pacijenata. Algoritmi analiziraju podatke iz genomskih istraživanja i povezuju ih s odgovorima na određene lijekove ili terapije, omogućavajući individualizirani pristup liječenju.

AI upravljani roboti pomažu kirurgima tijekom složenih operacija, pružajući veću preciznost, minimalnu invazivnost i smanjenje vremena oporavka. Na primjer, sustav da Vinci pomaže u laparoskopskim operacijama uz visoku preciznost.

AI chatboti i virtualni asistenti pomažu pacijentima u dobivanju brzih odgovora na medicinske upite, savjetima za simptome, praćenju stanja i podsjećanju na terapije. Ovi sustavi koriste prirodni jezik za interakciju s pacijentima i zdravstvenim osobljem.

AI pomaže u analizi podataka dobivenih od kućnih medicinskih uređaja, omogućavajući liječnicima daljinsko praćenje pacijenata s kroničnim bolestima, poput dijabetesa i hipertenzije.

Umjetna inteligencija pomaže u obradi velikih količina podataka u bolnicama, smanjujući vrijeme potrebno za obradu medicinskih kartona i olakšava organizaciju i analizu podataka iz različitih izvora (elektronički zdravstveni zapisi, laboratorijski nalazi, genetski podaci).

Koristi se i u u istraživanju i razvoju novih lijekova. Algoritmi pomažu u pronalaženju novih molekula, analizi velikih podataka o kliničkim ispitivanjima i identificiranju potencijalnih terapija. Ovo skraćuje vrijeme potrebno za razvoj lijekova i smanjuje troškove.

AI aplikacije pomažu u praćenju i prepoznavanju obrazaca ponašanja povezanih s mentalnim poremećajima, poput depresije i anksioznosti. Programi temeljeni na AI mogu pružiti psihološku podršku, nuditi terapijske savjete i pratiti napredak pacijenata.

Nosivi uređaji, poput pametnih satova i fitness narukvica, koriste AI za praćenje vitalnih znakova poput otkucaja srca, razine kisika i spavanja. Ovi podaci se zatim koriste za procjenu općeg zdravstvenog stanja i rano otkrivanje abnormalnosti.

AI sustavi pomažu bolnicama i klinikama u optimizaciji resursa, poput raspoređivanja osoblja, upravljanja zalihama i poboljšanja logistike, čime se povećava efikasnost i smanjuju troškovi.

In Portal

Nastavi čitati

U trendu