Poveži se s nama
In-Portal Banner

Kultura

KAZALIŠTE GAVELLA Predstava ‘Svijet mogućnosti’ o ljudima s invaliditetom oduševila publiku

Objavljeno

/

Foto: Klaudija Klanjčić

Postoji u društvu strah od osoba s invaliditetom koji dolazi iz nepoznavanja njihovog svijeta. Ali to je svijet koji me fascinirao svojom čistoćom, dubinom i snagom, kaže redatelj Haris Pašović

U zagrebačkom kazalištu Gavella, u ponedjeljak 27. svibnja, upriličena je premijera predstave ‘Svijet mogućnosti’.

U predstavi je prikazan život djece i odraslih ljudi koji imaju autizam i cerebralnu paralizu, a koji su većinom neverbalni ili djelomično komunikativni, kao i članova njihovih obitelji i institucija koje su sastavni dio njihovih života i svakodnevice.

Tekst i režiju potpisuje sarajevski kazališni redatelj Haris Pašović, koji se na samom početku obratio publici kratkim govorom. Za scenografiju odgovorna je Ivana Jančić, glazbu skladatelj Dino Šukalo, koreografiju Larisa Lipovac Navojec, kostimografiju Haris Pašović i Minja Davidović, za scenski govor doktor Dejan Sredojević, oblikovanje videa Dino Hujić, oblikovanje svjetla Branislav Milinković. Fotografije potpisuju Marija Erdelji, Danijel Rauški i Bojan Kvrgić. U predstavi igra glumački ansambl Srpskog narodnog pozorišta Novi Sad, koji čine Gordana Đurđević Dimić, Lidija Stevanović, Sanja Ristić Krajnov, Jelena Antonijević, Mina Pavlica, Marija Feldeši, Milan Kovačević, Marko Savković, Vukašin Ranđelović, Aljiša Đidić, Aleksandar Sarapa i Rade Perović.

Radi pripreme predstave bila je potrebna suradnja s ustanovama, poput ŠOSO Milan Petrović iz Novog Sada, JU Dnevni centar za djecu i omladinu s poteškoćama u razvoju ‘Biseri’ iz Budve, Ustanova za socijalno zbrinjavanje, zdravstvenu njegu, odgoj i obrazovanje Pazarić i JU Zavod za specijalno obrazovanje i odgoj djece ‘Mjedenica’ iz Sarajeva.

U gotovo trosatnom prikazu života osoba s invaliditetom u predstavi ‘Svijet mogućnosti’ vrlo je upečatljivo ukazano na njihovu svakodnevicu, koja prvenstveno nije ružičasta, već sasvim drugačija, često teška, ponekad i preteška, izrazito s puno borbi za preživljavanje, kako za same nosioce invaliditeta, tako i za one koji ih okružuju. Efekti prikaza ‘pucanja po šavovima’ koji dovode do postupanja u afektu, a ponekad i smrću uslijed nemogućnosti izlaska iz nekih situacija, ostavili su dubok dojam. Prikaz takvog života začinjen je bolom, bolestima, patnjom, ali u ovoj predstavi dobiva novu dimenziju, punu snažnih emocija i kompleksnosti.

S obzirom da profesionalne umjetnosti rijetko uzimaju u obzir osobe s invaliditetom kao temu ili likove kazališnih komada i filmova, projekt Enabled Theatre/Svijet mogućnosti jedinstvena je i posve originalna regionalna inicijativa koju čini konzorcij etabliranih kulturnih organizacija, a koja ima humanu misiju – gradnju kazališta za osobe s invaliditetom koje će na daskama uprizoriti njihove strane životnih priča. Stoga predstavlja pionirstvo u postizanju veće inkluzivnosti u umjetnosti Zapadnog Balkana i EU, a ujedno postavlja temelj za prvi regionalni Balkanski centar za osobe s invaliditetom.

Haris Pašović, autor i redatelj predstave ‘Svijet mogućnosti’, odgovorio je na sljedeća pitanja redakcije In Portala:

Kako je došlo do realizacije ovog uistinu regionalnog projekta, predstave ‘Svijet mogućnosti’, tko su glavni pokretači ove ideje?

– Prije osam godina smo radili predstavu ‘Za šta biste dali svoj život?’ (East West Centre Sarajevo i Pozorište ‘Promena’ Novi Sad). To je bila predstava o ljudima koji daju svoj život za neku ideju. Tada smo postavili pitanje, a šta je s onim ljudima koji jako žele da žive, a neka oštećenja mi to jako otežavaju. Otišli smo tada, cijeli ansambl i ja, u školu za osobe s razvojnim smetnjama ‘Milan Petrović’ u Novom Sadu, proveli jedan dan s njima, i bili duboko impresionirani. Od tada sam želio da napravim predstavu po osobama s razvojnim teškoćama. Prije dvije godine udružila su se četiri partnera: East West Centre Sarajevo, Plesni centar TALA Zagreb, Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu, Budva Grad Teatar i počeli smo rad na ovoj predstavi.

Odrastao sam u Sarajevu u blizini škole za osobe s razvojnim teškoćama. Svijet ovih osoba, u tom slučaju su to bili moji vršnjaci, uvijek je bio prisutan u mojoj svakodnevici, jer su njih roditelji dovodili svakog dana u školu, mi smo se pozdravljali s njima, a ta bi djeca ponekad dolazila do naših kuća. Mogu kazati da je to, na jedan prirodan način, bilo ono što danas zovemo inkluzijom.  U susjedstvu smo također imali jednu obitelj u kojoj su majka i otac bili nijemi, a djeca su mogla da govore. Još jedan komšija je imao hendikep, imao je kraću nogu. Ta moja ulica je bila zaista mikrosvijet, tu su također živjeli ljudi različitih nacionalnosti; zatim neke su obitelji bile bogatije, a neke siromašne; živio je tu čak i jadan džeparoš, a s planine Trebević ujutro su seljanke donosile svježe mlijeko. Mislim da je ta raznovrsnost umnogome oblikovala moj pogled na svijet.

Što je zapravo poruka ovog projekta, na koji se način obraća osobama s invaliditetom?

– Želio sam proniknuti u prirodu svijeta osoba s razvojnim teškoćama. Ne samo socijalnu i psihološku, nego i metafizičku. Ja sam ovoj temi prišao kao da režiram ‘Hamleta’. Za osobe s autizmom i cerebralnom paralizom, za njihove roditelje i terapeute, svaki dan je ‘biti ili ne biti’. Iako podržavam i aktivistički i dokumentarni teatar, nisam htio da napravim ni aktivističku ni dokumentarnu predstavu. Mi smo radili istraživanje godinu dana u više gradova. Mnogo smo učili od osoba s autizmom i cerebralnom paralizom i od njihovih obitelji i terapeuta. Karaktere i situacije sam u drami stvarao kompozitno, a ne imitacijom.

U svijetu osoba s razvojnim teškoćama, drama je kako pojesti doručak, kako obući košulju, kako zavezati pertlu, kako otići na toalet. Strpljenje  – to strpljenje koje toliko nedostaje u našim svakodnevnim komunikacijama – je ključno. I upornost. Autizam se sve

češće dijagnosticira kod djece. Još nije jasno da li je to zbog povećanog broja pregleda ili postoji iz nekog razloga rast autizma. Svijet osoba s razvojnim teškoćama nije ‘neki tamo svijet’. Taj svijet je tu, dio našeg svijeta, dio nas. Postoji u društvu strah od osoba s invaliditetom koji dolazi iz nepoznavanja njihovog svijeta. Ali to je svijet koji me fascinirao svojom čistoćom, dubinom i snagom – zaključio je Pašović.

In Metropola

TIFLOLOŠKI MUZEJ Svečano otvorena izložba ‘Svjetlost istiskuje tamu’

Objavljeno

/

Skupina ljudi okupljena u galerijskom prostoru. Ljudi stoje u grupama, razgovaraju i piju pića. U pozadini se vidi veliki natpis na zidu "Svjetlost istiskuje tamu". Atmosfera je društvena i opuštena.
Foto: Klaudija Klanjčić

Izložba je ostvarena u suradnji sa Slovenskim školskim muzejom, a realizirana je sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, uz potporu Veleposlanstva Republike Slovenije u Zagrebu

Tiflološki muzej, u nizu dosadašnjih prekrasnih izložbi, organizirao je u svojim prostorijama u Zagrebu, Draškovićeva ulica 80, u srijedu, 25. rujna 2024., s početkom u 18 sati, svečano otvorenje izložbe pod nazivom ‘Svjetlost istiskuje tamu’ – Razvoj skrbi za slijepe osobe u Sloveniji, a koja će biti otvorena sve do 22. studenog ove godine.

Kao i do sada, izložba je privukla već prvi dan mnoštvo posjetitelja. Naime, ista prikazuje razvoj skrbi za slijepe i slabovidne osobe u Sloveniji  i osnutak prve ustanove za odgoj, obrazovanje i radno osposobljavanje slijepih osoba u Sloveniji.

Tiflološki muzej utemeljen je 1953. kao Muzej Saveza slijepih Jugoslavije, zadaća mu je bila sabiranje dokumentarne tiflološke građe vezane uz slijepe i slabovidne osobe na čitavom području bivše države.

Ovom izložbom tematizira se razvoj skrbi za slijepe i slabovidne osobe u Sloveniji te se prezentira građa i okolnosti osnivanja prve ustanove za odgoj, obrazovanje i radno osposobljavanje slijepih osoba u Sloveniji. Poseban naglasak je na materijalima koji prikazuju akciju prepisivanja knjiga na brajicu i osnutak Knjižnice za slijepe u Sloveniji što je bio preduvjet za opismenjavanje i obrazovanje slijepih i slabovidnih osoba.

Tiflološki muzej je već 1955. započeo suradnju s brojnim kulturnim ustanovama i institucijama u Sloveniji poput Gradskog muzeja u Ljubljani, Narodnog muzeja, Nacionalne i sveučilišne knjižnice, Slovenskog školskog muzeja, Zemljopisnog muzeja i Zavoda za slijepu mladež u Ljubljani.

Najistaknutija i najplodnija suradnica muzeja u Sloveniji bila je članica Udruženja slijepih (kasnije Saveza slijepih) Slovenije, profesorica Minka Skabernè, osnivačica knjižnice za slijepe i članica Kuratorija za slijepe koji je upravljao Zavodom za slijepe. Njezinim je zalaganjem i radom prikupljen najveći dio građe koju smo obradili i prezentirali na ovoj izložbi.

Većina izloženih predmeta dio je fundusa Tiflološkog muzeja u Zagrebu, a dio izložaka posuđen je iz Centra IRIS iz Ljubljane, sljednika prvog zavoda za slijepe koji je osnovan 1919., a koji su pohranjeni u Slovenskom školskom muzeju u Ljubljani.

Autorice izložbe su Nevenka Ćosić, viša kustosica Tiflološkog muzeja i Morana Vouk Nikolić, muzejska savjetnica u Tiflološkom muzeju.

Svečano otvorenje uveličao je nastup projekta Violinmusic4all pod vodstvom profesorice Renate Novoselec.

Svi koji su došli pogledati izložbu, za uspomenu su dobili pregled svega i u pisanom obliku. Osim same izložbe, opisani su i Razvoj skrbi i osnivanje zavoda za slijepe osobe u Sloveniji, Osnivanje prvog slovenskog zavoda za slijepe 1919.-1922., Zavod za slijepe u Kočevju 1922.-1941., Zavod za slijepe u Kočevju za vrijeme okupacije 1941.-1944., Zavod ponovno u Ljubljani – od 1944. do danas, Prva slovenska knjižnica za slijepe, Savjetovanje o standardizaciji Brailleova pisma za Slovence, Hrvate i Srbe, Dom slijepih Stara Loka.

Da bi bili svjesni sadašnjosti i išli dalje u budućnost, moramo biti upoznati i s prošlosti, sa svim nedaćama i problemima koji su se morali proći da bi došli do svega što postoji danas. Stoga ide velika zahvala i poštovanje prema svim ljudima koji su svojom intuicijom, organizacijom, znanjem, obrazovanjem drugih, empatijom i čovječnošću doprinijeli boljem razvitku čovječanstva, a posebno onih skupina koje su imale vrlo male šanse da uspiju bez tuđe pomoći. Oni su kroz stoljeća bili svjetlost koja istiskuje tamu.

Nastavi čitati

Kultura

Fubar festival posvećen glitch umjetnosti od 5. do 11. listopada u Zagrebu

Objavljeno

/

Plakat s ljubičastom pozadinom i crnim apstraktnim oblicima. Na vrhu plakata piše "Glitch Art Festival 2024". Dizajn je moderan i grafički upečatljiv, s fokusom na teksturu i geometrijske oblike.
Foto: Facebook

Jubilarni, 10. Fubar festival, prvi i jedini u Hrvatskoj posvećen glitch umjetnosti, održat će se od 5. do 11. listopada u prostorima zagrebačkog Pogona Jedinstvo i kluba MaMa

Festival koji istražuje suvremene teorije i prakse elektroničke umjetnosti kroz temu greške otvorit će velika skupna izložba s radovima više od stotinu međunarodnih umjetnika iz cijelog svijeta.

Nakon otvorenja održat će se dva audiovizualna performansa – ‘Refractions’ koji će izvesti nizozemska pionirka glitch art umjetnosti i jedna od najznačajnijih teoretičarki pokreta Rosa Menkman, a nakon nje će nastupiti hrvatski ambijentalni noise kolektiv Mute Conspiracy.

Bogati festivalski program, donosi novomedijske radionice, predavanja, filmske projekcije i audiovizualne performanse, a ulaz je besplatan.

Natječaj za prijavu umjetničkih radova s temom greške, u sklopu online programa Fubar festivala, otvoren je do 25. rujna putem internetske stranice festivala.

Fubar je projekt Umjetničke organizacije Format C koji sufinanciraju Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Zagreb i Goethe-Institut Hrvatska.

Izvor: Hina/Anamarija Grbin

Nastavi čitati

Kultura

Počeo studentski filmski festival Playbox Shorts

Objavljeno

/

Velika skupina ljudi stoji vani, u redu ispred zgrade. Radi se o večernjem događaju jer je nebo tamno, a ulice osvjetljavaju ulične lampe. Ljudi su obučeni za različite prigode, a atmosfera je društvena i živahna.
Foto: Playbox Production Facebook

Studentski filmski festival Playbox Shorts, koji mladim talentima iz cijelog svijeta pruža priliku da predstave svoje kratkometražne filmove, u svom se drugom izdanju održava od 19. do 21. rujna na nekoliko zagrebačkih lokacija, od kojih je glavna u CineStar Branimir Centar

Festival se održava u organizaciji studentske udruge Playbox Production, a njegov direktor Karlo Gagulić najavljuje ‘spektakularno’ otvorenje uz crveni tepih i nastup Frana Uccellinija koji će izvesti svoj prvi singl ‘Vizije’.

– Nakon toga održat će se dodjela posebnih priznanja, projekcije filmova koje je producirala udruga Playbox i na samom kraju večeri koncert Voices of Playbox Shorts u Tvornici kulture – rekao je.

Udruga Playbox Production osvojila je brojne nagrade za svoje kratke filmove, jedan od kojih je ‘Brod u boci’, upravo adaptiran u seriju. Prvu epizodu serije posjetitelji će imati priliku gledati na svečanom otvorenju festivala.

Druga dva dana festivala donose programe sa 16 kratkometražnih filmova iz cijelog svijeta.

Prije projekcije filmova održat će se jutarnji program ‘Brunch Talk With The Stars’ tijekom kojeg će zvijezde serije ‘Znam kako dišeš’ Lazar Dragojević i Dino Bajrović podijeliti svoje iskustvo snimanja za tako veliku produkciju.
 

Izvor: Hina/Anamarija Grbin

Nastavi čitati

U trendu