Umjetna inteligencija ima i svoje pozitivne strane, te ako se dobro koristi može služiti za postizanje većeg dobra
Od kad je prije nekoliko godina umjetna inteligencija (AI) uzela maha po cijelom svijetu, mnogi su se pitali je li ona tehnološka blagodat ili ubojica ljudskih mehanizama obavljanja posla. To uvelike ovisi o tome na koji način čovjek umjetnu inteligenciju koristi.
Pa tako AI tehnologija može biti i korisna ukoliko se čovjek s njom služi na pravi način. Jedan od načina na koji se mogu rabiti čari umjetne inteligencije svakako je za pomoć osobama s različitim vrstama invaliditeteta pri funkcioniranju u svakodnevnom životu.
Tako, recimo, umjetna inteligencija pomaže učenicima s invaliditetom pri učenju. AI tehnologija u sebi ima čitač zaslona, mogućnost pretvaranja govora u tekst, ali i mnoge druge alate koji mogu imati funkciju asistivne tehnologije.
Naime, postoje uređaji za pojačanu i alternativnu komunikaciju koji u sebi imaju sustav za prepoznavanje riječi tako da osoba koja ima teškoće s pisanjem mora utipkati svega nekoliko riječi, a sustav umjetne inteligencije dovršit će započetu rečenicu tako da savršeno ima smisla.
Isto tako, sustav umjetne inteligencije može prepoznati i nejasno izgovorenu rečenicu čovjeka koji ima problema s mucanjem ili pak zbog motoričkih barijera ne može izgovoriti rečenicu na adekvatan način. Pomoću umjetne inteligencije ta se rečenica može generički dotjerati do savršenstva.
Programi kao što su Speechify i NaturalReader mogu uvelike olakšati učenje osobama s invaliditetom. Tome je tako jer ova dva programa, osim što čitaju sadržaj na glas, također izrađuju sažetak i nacrt napisanog sadžaja. Na taj način pomažu učenicima da pregledaju ključne značajke u tekstu i provjere jesu li razumjeli napisani sadžaj.
Nadalje, postoje AI programi pomoću kojih gluhe i nagluhe osobe, uz transkripciju zvuka iz prostorije u realnom vremenu, mogu lakše upijati gradivo.
Stvaranje sažetka može pomoći predavačima s određenim intelektualnim oštećenjem da ostanu fokusirani i bolje prenesu gradivo onima kojima je namijenjeno.
Tehnologije pretvaranja govora u tekst, poput alata za diktiranje u Microsoft Officeu, Google Workspaceu i većini modernih operativnih sustava, dodatno poboljšavaju pristupačnost. Ovi alati pomažu edukatorima s oštećenjem vida, problema s motorikom ili govorom, glasovne naredbe za izradu materijala za nastavu, te bolje pružanje informacija učenicima i kvalitetniju komunikaciju s njima.
Osim navedenih programa, kvalitetnu transkripciju sadržaja predavači sa spomenutim teškoćama mogu dobiti putem Zoom platforme, Microsoft Teamsa i Google Meeta. Ovi programi transkriptiraju titlove uživo, pomažući edukatorima da lakše prate raspravu i sudjeluju u komuniakciji.
Iako umjetna inteligencija ‘sije strah’ među ljudima starog kova, koji su svoje zanate ‘pekli’ mučeći se i upijajući praktična znanja s terena, ona očito ima i svoje pozitivne strane, te ako se dobro koristi može služiti za postizanje većeg dobra.